Autoreviews  |  Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive (2012)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst54.000 km
Eerste review-invoer07-04-2012
Laatst gewijzigd15-12-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoBMW 3-serie
(Gemiddelde lezerswaardering 86%)

Eerste KM's (13.500 km)

DE KOOP VAN EEN SCHOONHEID

Nadat in november 2011 onze 1-serie economisch total loss werd verklaard, besloot ik mijn 3-serie ook in te ruilen. Het werden 2 schoonheden van Giulietta's. Ja Duitsofielen, probeer dat maar even te bevatten ;-). Begrijp me goed, ik was heel erg tevreden over hoe onze 1- en 3-serie reden en ook de betrouwbaarheid was prima. Het uiterlijk van de E 90 vind ik erg mooi, de facelift perfectioneerde de verhoudingen en we hebben er niets dan groot plezier van gehad.

Maar zoals het gaat in het leven, soms moet je keuzes maken. We wilden toch iets voordeliger gaan rijden en Giulietta was mij natuurlijk vanaf het begin al niet ontgaan. Als je gevoelig bent voor schoonheid, dan zal een Alfa Romeo altijd in staat zijn je te verleiden. Het design van Giulietta is werkelijk schitterend. De manier waarop de belijning loopt en de lijnen over- en uitvloeien is een samenspel waar werkelijk niets geforceerd of gemaakt aan is te ontdekken. Weliswaar, volmaaktheid bestaat in het aardse leven waarschijnlijk niet -hoewel de 2uettottanta.....?- maar Giulietta komt er akelig dicht bij in de buurt. Haar neus, haar kontje, die achterlichten, die welvingen, ooohh. Giulietta zet je in vuur en vlam. En om jouw Giulietta met 'haar' aan te spreken hoef je de advertising echt niet gezien te hebben. Ze verleid je echt...wat een auto!

HAAR INNERLIJK

... mijn Giulietta is sportief... haar half leren bekleding met microvezelstof, rode stiksels, sportpedalen, sport onderstel, 18" Turbina velgen, sideskirts, satijnen spiegelkappen...

... mijn Giulietta is hulpvaardig... regen-/lichtsensor, parkeersensoren, haar zonwerende band en warmtewerende voorruit...

... ze verwent je... cruise control, Radio/CD/9 speakers, verlichting achterin, skiluik met opbergvak en bekerhouders, armsteun voor met opbergvak, USB, DNA, Start/Stop, stuur geheel verstelbaar, electrische spiegels/ramen rondom, dorpelverlichting, follow me home verlichting + andersom, LED dagrijverlichting,
Tomtompakket met Blue & Me/handsfree bellen, passagiersstoel in hoogte verstelbaar...

MET HAAR RIJDEN

Ze stuurt geweldig, lekker stevig (bij inschakelen Dynamic van het Alfa DNA nog steviger) en precies. Je voelt logischerwijs wel verschil met een achterwielaandrijver als de 3-serie, daarbij gaat de neus echt naar de binnenkant en dat is helemaal super. Maar Giulietta is echt een hele goeie voorwielaandrijver. Je voelt goed wat er onder je door gaat en haar stuurtje pakt lekker beet en is lekker van formaat. Ik geloof Autoweek graag als ze menen dat dit de best sturende voorwielaandrijver van dit moment is.
Haar onderstel is perfect, iets minder stoterig bij korte oneffenheden dan dat van de 3-serie. Je kunt er wat gemakkelijk mee over gaten in de weg en drempels. Met de 3-serie zat je eerder met de voorkant op het wegdek dan met Giulietta. De Dynamic-stand van haar Alfa DNA is erg leuk: overboost: 320 Nm komt beschikbaar en gasrespons is heel direct, ze gaat dan als een speertje. De 1.6 105 pk heb ik genomen omdat het anders allemaal nog weer duurder werd en ik moet de kosten toch ietwat in de hand houden (ook 20% bijtelling). Ze trekt echt goed (320 Nm uit een 1.6je), alleen de pk-tjes zijn wat laag in aantal en je merkt dat wel bij het doorhalen. Ik geloof dat het bij 3.000 toeren niet veel nut meer heeft door te trekken. Ik zal eens kijken bij welke toeren precies. Maar als je flink gast in de Dynamic-stand een bochtje uit, bijvoorbeeld van een kleine rotonde, dan is de trekkracht zo groot dat ze onderhand grip verliest. Dat is wel leuk, heb je toch het gevoel dat ze onbesuist kan zijn als ze dat wil. Verbruik valt nog wat tegen. Ze haalt nog net niet de gemiddelde 1 op 16,7 van de BMW 3-serie en dat was een 2 liter. Maar misschien komt dat nog. Ik had wat meer snelwegkilometers deze week en toen zat ik op 1 op 17,5.

COMFORT

Haar stoelen zitten heel goed. De steun is goed, alleen zijn de zittingen net ietsje te kort, maar als rijschoolhouder zit ik veel uren in de auto en ik stap niet vermoeider uit de Alfa dan uit de 3-serie. Het argument dat Autoweek vaak aanhaalt dat je door een langere zitting uitgeruster zou zijn na langere ritten is niet houdbaar. Ik verdenk ze niet van oneerlijk vergelijk met Noord Europese/Duitse auto's, maar dit kunnen ze niet beweren. Meer steun is wellicht iets lekkerder, maar uitgeruster word je er niet van. Dat heeft met nog meer dingen te maken, zoals het onderstel, de rugleuning, vorming van de stoel etc. Het onderstel is voor de rijlespraktijk wat comfortabeler dan dat van een 3-serie (niet de nieuwste 3-serie, die is waarschijnlijk nog comfortabeler). Voorin is er veel beenruimte, achterin is het een krappe bedoening, uitgaande van mijn 1 meter 91. Ben je 1.80 m, dan lukt het achterin denk ik net aan met je hoofd en als de bestuurder/passagier voorin niet te lang zijn. Iets wat overigens ook met de verhouding van de lengte van je benen en bovenlichaam te maken heeft. De airco werkt goed. De armsteun zit op goede hoogte voor de meeste bestuurders. Het stuur pakt voor de meest mensen lekker beet. Het geluid van de geluidsinstallatie is beter dan die van de 3-serie. Dat kwam doordat die vooral middentoonspeakers had en geen hoge tonen. In de Alfa is het geluid rijker.

HAAR MINPUNTJES

- Een draaiknop voor de rugleuningverstelling werkt minder handig dan de hendel uit de 3-serie waarmee je de rugleuning 'los' maakte en dan met je bovenlichaam de stand kon bepalen. Zeker als de draaiknop ook nog eens onhandig verstopt zit te dicht naast het bevestigingspunt van de gordel aan de onderkant.

- De knopjes in de auto moet je goed indrukken, anders reageren ze niet. En ze reageren wat traag. Bijvoorbeeld: je kunt niet heel snel het geluid op het stuur harder/zachter tippen, daardoor geef ik vaak liever een draai aan de volumeknop op het dashboard. Van de neutraalstand van de switchknop voor de spiegelverstelling zie ik het nut niet in. Die zit er om te voorkomen dat de spiegels ongewenst worden versteld. Echt niet nodig, wie komt er nou met z'n hand daar in de buurt? Nuttigheid van niks dus.

- Handrem werkt goed, maar in de laagste stand lijkt het alsof hij er nog niet helemaal goed af is. Waarschijnlijk zo gekomen uit esthetische overwegingen.

- DNA-knop zit eigenlijk wat te ver naar voren.

- Moeten wennen aan het vinden van de hendel voor de stuurverstelling, moeilijker op de tast te vinden. Ben je er eenmaal bekend mee, dan vind je hem goed.

- Ik weet niet of het normaal is, maar de regensensor werkt alleen als je bij opnieuw starten de ruitenwissershendel een keer naar boven duwt, anders word ie niet wakker.

- Binnen-/buitenspiegels zijn goed af te stellen, maar het gaat wel met minder precies gevoel dan in de 3-serie.

- Volgens mij kun je de rijstrookknipperlicht (5 x) niet uitzetten of naar 1 x verminderen. Als leerlingen de hendel iets te hard uitzetten, schiet ie ietsje door naar de andere kant, waardoor ie 5 keer de andere kant op gaat knipperen. Zelf nooit last van.

- Werking binnenverlichting links/rechts niet zo logisch, evenals mono luchtbehandeling (moet je rechter knop half graadje verdraaien om dit uit te zetten).

HAAR GOEDE KANTEN

- Schakelen gaat voor leerlingen vanzelfsprekender dan in 3-serie.

- Koppeling grijpt niet zo bruusk aan, makkelijker wegrijden voor leerlingen.

- Remmen grijpen geleidelijker aan dan in 3-serie, prettiger voor beginnende bestuurders.

- Snap niet dat BMW (in 3 serie) werkt/werkte met steeds neutraal staande richtingaanwijzershendel. Aanklikken en hendel blijft in die stand staan, dat werkt toch beter. Dat heeft Alfa ook gewoon.

- Zicht op klokjes is goed. Heel duidelijke schaalverdeling.

EN...

Leerlingen rijden er zo mee weg. Ze zijn zonder uitzondering enthousiast, vinden het allemaal lekker rijden en een mooie auto, vooral ook van binnen.

Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Weinig olieverbruik. Alles werkt. Dat was met de Astra (dat exemplaar was een maandagochtend auto) en de 3- serie anders (zie review 19-JSV-3).

Ik ben heel tevreden met Giulietta. Ze is natuurlijk minder praktisch dan veel Duitse auto's, maar het is maar net wat je belangrijk vindt. Persoonlijk vind ik dat maar weinig auto's zo mooi zijn als Giulietta. En als je wat met auto's hebt en niet alleen voor het praktische hoeft te gaan, gaat er niets boven de schoonheid van Alfa Romeo's. Je leeft maar een keer....

Wordt vervolgd.

Tussenstandje (19.585 km)

Inmiddels heb ik bijna 20.000 km les gegeven met Giulietta. Omdat ze zo sportief rijdt, zou je eigenlijk wel meer vermogen willen, maar ja, wat dat betreft zal het niet gauw genoeg zijn ben ik bang. Ik heb voor gein eens gekeken wat een fatsoenlijk tuningbedrijf er uit haalt. Bij Zip Tuning gaat de trekkracht van 320 naar 400 Nm, de pk-tjes van 105 naar 130 en de 0 - 100 van 11,3 naar 9,7 sec. En ze gaat gemiddeld een litertje zuiniger lopen ook nog. Ze hadden nu ook nog 100 euro korting, dus zou je voor 400 euro klaar zijn. Op zich niet extreem duur, maar ja, even keuzes maken, er moeten nog andere dingen worden betaald ;-).

Eigenlijk heb ik geen opzienbarende zaken te melden over Giulietta, behalve dan dat ze nog steeds zo mooi is...

Maar hier nog twee 'charmes' van haar. Heel af en toe slaat haar klikklak (richtingaanwijzer) een klikje (of klakje) over! Dus dan hoor je: klik klak klik klak ... klak klik klak.. Hoe is het mogelijk! Nog nooit meegemaakt en ik zal het waarschijnlijk ook nooit meer meemaken. Maar bij haar wel. Dat is toch echt Italiaans. Irritant of charme, you choose. En wat me ook opviel is het volgende. Als je (op de bestuurdersstoel heb ik het niet getest) de zonneklep naar beneden doet en in het spiegeltje wil kijken merk je dat het spiegeltje 'langs je kijkt'! Het staat niet recht op je gezicht gericht, haha! Dus moet je zelf scheef gaan zitten of de zonneklep uit zijn klem trekken. Volgens mij ook nog nooit eerder gehad.

Nou, liever dit soort dingen dan mechanische of elektronische mankementen. En die zijn er tot nu toe niet. Dus eigenlijk: mijn eerste 20.000 km's met Giulietta zijn probleemloos verlopen. Een fijne relatie met deze schoonheid dus.

Tussenstandje (24.150 km)

Giulietta heeft nog steeds geen problemen gegeven. Ze blijft heerlijk om mee te rijden. Haar sportonderstel is erg fijn. Niet zo stoterig als bij mijn vorige 3-serie. Dat was verder ook een TOP-auto hoor, daar niet van. Er waren nog een paar dingetjes die me opvielen. Ten eerste haar ruitenwissers die helemaal niet rechtop gezet kunnen worden omdat haar motorkap dat verhindert. Heeft iemand dat met een ander merk of type auto ook wel eens meegemaakt? Ik vraag me af of het een bewuste opoffering voor de styling van de auto is of een onbewuste ontwerpfout. Verder is haar aandrijflijn bij tijd en wijle hoorbaar bij het aangrijpen van haar koppeling. Eigenlijk kan dat niet. En ook zijn haar A- en B-stijlen fors en moet je als instructeur soms goed kijken, want er kan zo een hele auto achter zitten.

Tot slot zat ik van de week in een Peugeot 308 en daarvan wordt gezegd dat de afwerking zo fantastisch is. Nou, er worden hier en daar mooie materialen gebruikt, dat zeker. Maar de onderkant van het dash is ook gewoon van hard plastic (bijvoorbeeld het dashboardkastje). En de afwerking van de A-stijl bekleding is zeker niet zo strak als in Giulietta. Bij de Peug zit het losser en valt de stijlbekleding niet strak over de hemelbekleding bovenaan. Bij Giulietta zit de stijlbekleding veel strakker gemonteerd en valt het ook strak over de hemelbekleding heen. Ze doet het zo slecht nog niet. Trouwens, ze piept en kraakt ook helemaal niet. De montage is dus best goed. Alhoewel er wel een klein kraakje in mijn bijrijdersstoel zit. Maar ja man, wat een auto. Haha.

Tussenstandje voor 1e grote beurt & verbruik (31.820 km)

Op 31-08-12 gaat Giulietta voor haar 1e grote beurt. Nog steeds heeft zij geen enkel probleem gegeven. Maar als ik haar straks bij de dealer ga brengen, ga ik wel even navraag doen naar het geluid uit de aandrijflijn dat ik soms hoor. Even laten weten, want als het iets is dat onbekend is en er ontstaat een probleem mee tegen het einde van de garantie wil ik het wel gemeld hebben.

Ondertussen zijn we er ook mee op vakantie geweest , weliswaar met de 2e identieke Giulietta die we tegelijkertijd hebben gekocht, maar als het gaat om zitcomfort en een lange snelwegtocht maken valt daar wel wat over te zeggen. Het is heel goed en heel lang uit te houden op de bestuurdersstoel met mijn 1 meter 90. Ik was niet vermoeider dan toen ik met de 3 serie op vakantie ging. Over het comfort achterin kan ik niet oordelen, omdat ik daar niet gezeten heb en mijn vrouw 1 meter 51 is en mijn kinderen 6 en 12 jaar. Die zitten daar goed. Ik heb zelf wel eens even op de achterbank gezeten en dat is krap. Zowel voor m'n hoofd als voor m'n benen en de zitting achterin is kort. Het is geen gezinsauto voor kinderen in de puberteit. Qua bagage: dat is toch ook een kwestie van discipline. Je hoort tegenwoordig vaak dat er veel bagageruimte moet zijn, daarom kiezen consumenten voor grote kofferbakken of MPV's, maar dan nog presteren zij het bovenop de auto een grote skikoffer vol te stouwen. Ik had daar geen zin in en als je je wat inhoudt, dan kun je het gewoon doen met de standaard kofferuimte van deze auto. Je wast 's ochtends wat kleren, hangt ze op en aan het eind van de dag zijn ze weer droog. En je hoeft echt geen speelgoedwinkel mee te nemen om de kinderen zich te laten vermaken. Scheelt bergen in- en uitpakwerk. Maar zoals gezegd, worden de kids wat groter, dan is de ruimte achterin Giulietta gewoon te krap. Verder rijdt ze gewoon heerlijk comfortabel en strak over de snelwegen met een fijn beperkt geluidsniveau, de automatische airco werkt ook goed.

Tot slot nog wat over het verbruik. Als rijschool rij ik dagelijks veel kilometers in stad en dorp, over provinciale 60 km wegen en met regelmaat ook over de snelweg. Gecombineerd verbruik met accent op rijden binnen de bebouwde kom. Daarbij wordt leerlingen wel aangeleerd vroeg op te schakelen, dus wanneer zij rijden blijven de toeren vaak laag. Als ik zelf van en naar leerlingen rij, dan gebruik ik regelmatig, niet altijd, de Dynamicstand en trek ik wel eens even lekker door. Ik zet na een tankbeurt steeds de dagteller op nul en bij een volgende tankbeurt deel ik het aantal gereden kilometers door het aantal getankte liters. Ik kom dan steeds uit op tussen de 1 op 16,3 en 1 op 16,8. Ook de airco staat wel eens aan en hou er rekening mee dat er een dakbord en 2 extra spiegels op de auto zitten.

Kortom een betrouwbare auto tot nu toe, ik denk dat er tijdens de beurt niets aan het licht komt. Wel benieuwd naar de prijs van de beurt.

NA DE EERSTE BEURT (45.000 km)

De eerste beurt heeft geen problemen aan het licht gebracht. Inmiddels ben ik weer een aantal kilometers verder met Giulietta en nog steeds zijn er geen problemen geweest. Haar (ventilator van de) kachel gaf een licht ratelend geluidje, maar gek genoeg is dat nu al weer verdwenen. Geen probleem dus.

Verder kan ik helaas niks melden. Giulietta doet het gewoon prima en we zijn dus al bij de 45.000 km aangekomen.

Ok, wat wel weer in me opkomt om te melden is:

Wat een ver-schrik-ke-lijk mooie auto is ze toch!

TUSSENSTANDJE (54.000 km)

Inmiddels ongeveer 54.000 km met Giulietta gereden. Ze is een van de mooiste auto's ooit gemaakt en ze zal ook een klassieker worden. Is er intussen nog wat over haar te melden? De zitting van haar voorstoelen vond ik wat te plat worden en de vulling van die van de passagiersstoel, waar ik het meest vertoef, heb ik onder garantie laten vervangen. Het was niet zo dat ik op het frame kwam te zitten, maar ik zakte met mijn billen in de hoek van de stoel toch wat weg en voelde een pietsie een dwarssteun in het midden van de zitting van de stoel. Ik ben 1 meter 90 en weeg 95 kilo, dat even ter info ;-). De vulling mag wel wat fermer blijven, maar het was niet zo dat het compleet niet meer uit te houden was. Verder is de drukknop van het logo achterop een defect. Ik kan dus de kofferklep alleen met de afstandbediening open doen. Ga ik nog laten maken. Verder paar weekjes terug 2 nieuwe banden om laten leggen. Het waren Pirelli's en nu probeer ik eens 2 Fulda's Sportcontacts (als 'B-'merk) uit. Deze kregen een beste koop predicaat in een Duitse test. Eens kijken hoe ze het doen. In ieder geval stuurt Giulietta meteen een stukje lichter.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Andere autoreviews van dezelfde auteur

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep