Autoreviews

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst122.007 km
Eerste review-invoer08-03-2012
Laatst gewijzigd28-05-2015
Comfortster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster half ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoHonda CR-V (2006)
(Gemiddelde lezerswaardering 76%)
    Print     Mail     Houd me op de hoogte

1e onderhoudsbeurt (30.028 km)

Na anderhalf jaar en 30.000 km ziet mijn nieuw aangeschafte Polo Bluemotion voor het eerst een garage van binnen. Zo lang heb ik nog nooit zonder garagebezoek met een auto gereden!

Bij deze onderhoudsbeurt heb ik aangegeven dat mijn BM toch wel een hoog verbruik heeft ten opzichte van de fabrieksopgave en de mede-polo-bluemotion-reviewers, te weten 1:19,4 over dik 18.000 km gemeten. Vervolgens kreeg ik te horen dat het verbruik enorm afhankelijk is van rijstijl bla bla verlichting, airco bla bla... maarrr, en dit is nieuw voor mij: PON schijnt naar aanleiding van klachten over het verbruik van de Polo BM een test te hebben gedaan onder gebruikersomstandigheden. Dus onder Nederlandse omstandigheden, met alle verbruikers aan en normale rijstijl. Kwamen ze gemiddeld uit op 1:19,5 !! Dus in dat opzicht zit ik met mijn 1:19,4 keurig op het gemiddelde ... jaja.
Nou ik denk maar zo; dankzij die gunstige fabrieksopgave rij ik nu wel mooi belastingvrij! Dat ie onder normale omstandigheden net zoveel verbruikt als mijn 320d uit 1999 neem ik dan maar voor lief.

Dan nog een opvallend puntje:
Bij het insturen naar links hoorden we telkens een 'doenk'. Kan ook een 'boenk' of 'kloenk' zijn geweest, maar het klonk als iets wat niet hoort. Dit hebben de heren monteurs onderzocht en kwamen tot de conclusie dat het stuurhuis, zoals zij noemen, een dood punt heeft. Niet gevaarlijk ofzo, maar ook niet zoals het hoort. Het stuurhuis zal onder garantie worden vervangen.
Maar mensen... een stuurhuis vervangen van een anderhalf jaar oude auto met 30 dkm gereden kilometers... is toch niet normaal? Ik hoop niet dat dit iets zegt over de kwaliteit van de rest van deze auto...

Voor wat betreft de kosten; Ik hoop deze trend door te zetten, tot het moment dat ik fysiek niet meer in staat ben om auto te rijden: Slechts € 320,= per anderhalf jaar/ 30.000 km aan onderhoudskosten! Waar kan ik tekenen?

Kloenk (30.942 km)

Hey... die doenk (boenk of kloenk) zit er nog! Weliswaar een stuk zachter dan voorheen, maar serieus; hij zit er nog!
Maar ff mee terug naar de dealer dus. Hopen dat de monteur m ook hoort, want de kloenk kun je niet opwekken. Zo af en toe hoor ik hem, op t moment dat ik instuur naar links met lage snelheid en op een vlak (stil) wegdek.

Producteigenschap (30.944 km)

Net terug van de dealer. De monteur heeft even een proefritje gemaakt. Voordat hij dit deed gingen er hoesjes over het stuur, versnellingspook, handrem en stoel. Ik vroeg hem hoe zijn vrouw dat vind, dat ie overal hoesjes omheen doet. Ze had er geen moeite mee. Gelukkig.

Ook de monteur heeft de boenk (kloenk of doenk) gehoord. Had geen idee wat dit kon zijn en hij verwachtte een lange speurtocht. De werkplaatschef wilde weten of een vergelijkende auto hetzelfde geluid produceerde. Hierop een proefrit gemaakt in een andere Polo BM, zelfde bouwjaar en op 4000 km na dezelfde kilometerstand. En... jawel! Ook deze auto produceert dezelfde kloenk! Geconcludeerd wordt dat dit een producteigenschap is, hetgeen inhoudt dat ELKE Polo BM dit geluid zou produceren!

OPROEP aan alle Polo BM-rijders:
Let eens op of uw Polo BM ook een kloenk (doenk of boenk) produceert bij het geleidelijk insturen van een haakse bocht naar links. Het beste hoor ik het in de 3e versnelling, laag in de toeren en op een vlak wegdek.

Met de dealer afgesproken dat als het geluid verergert dat ik dit zal melden. Andersom zullen zij aan mij melden indien bekend is wat de oorzaak is van dit bijgeluid.

einde garantie (42.500 km)

Voor het einde van de fabrieksgarantie wilde ik nog een tik laten verhelpen. Deze was te horen links-achterin de auto. Deze kon ik met geen mogelijkheid thuisbrengen, ook niet na een misselijkmakend ritje met vrouwlief aan het stuur en ik op jacht naar de tik. Ik moet hierbij vermelden dat vrouwlief keurig stuurt en dat ik nogal gevoelig ben voor ongecontroleerde bewegingen. Zo kan ik bijvoorbeeld ook absoluut niet lezen in de auto (als bijrijder, duh).
De tik leek mij ergens bij het achterspatbord weg te komen.
Met een bezoekje aan de dealer wilde ik ook voorgoed verlost worden van het lachwekkende claxonnetje. Deze maakt dus absoluut geen indruk, ALS hij al gehoord wordt. Er zit nu een mannelijk exemplaar op. Tegelijk ook een wintercheck, alles in orde.
De monteurs, blijkbaar met stevige maag, hebben de tik weten te achterhalen. Deze werd veroorzaakt door de schokbreker (hoe en wat weet ik niet). Met het vervangen van deze schokbreker voor een nieuw exemplaar (onder garantie) behoort deze irritante tik tot verleden tijd.

Dan wil ik nog eventjes kwijt dat ik zuiniger ben gaan rijden. Voorheen reed ik 70 km per dag aan woon-werk verkeer, nu is dit 184 km. Daarbij heb ik mezelf voorgenomen om niet meer harder te gaan rijden dan 120 km/u op de teller. Een exacte meting heb ik nog niet, maar het lijkt te gaan naar de 1:22 en misschien wel 1:23. Nog lang niet de beloofde 1:29,4 maar die waarden wordt door geen enkele Polo Bluemotion eigenaar gehaald.
Nu ik ineens zoveel meer kilometers maak heb ik me ook voorgenomen om voortaan tijdens het tanken ook het expansievatje vol te gooien. Dit is toch een dikke 10 liter wat er dan extra in gaat, en dat scheelt gewoon in het aantal tankbeurten.

O, vergeet ik bijna dat de dealer ook nog een software-update heeft uitgevoerd naar aanleiding van mijn melding dat het gloeispiraal-lampje op een dag knipperde (en de dagen erna niet meer). Dit lijkt dus een software storing te zijn. Tot op heden is alles weer prima.

Mijn klacht over de regensensor kon niet worden verholpen. Ik zal het moeten doen met dit nerveuze exemplaar: vaak gaan de wissers me nét een fractie te laat aan om vervolgens 4 tot 10 slagen op high speed te gaan wissen. Nergens voor nodig en dit werkt enorm op m'n zenuwen. Ik hoor meerdere VW en Audi gebruikers met hetzelfde probleem. Zo is de sensor nou eenmaal ingesteld en de dealer kan dit niet wijzigen.

Voor de rest voldoet de auto prima. Ik noem hem wel eens gekscherend 'slowmotion', maar hij komt heus goed mee in het verkeer. Hij is comfortabel genoeg, straalt van alle kanten degelijkheid uit en oogt fraai. Jammer vind ik de krappe instap, maar hier twijfelde ik al aan bij aanschaf. Had ik toch de 3-deurs gekozen dan was dit minpuntje er niet geweest... maar wie weet had ik dan wel weer het praktische van de achterdeuren als minpuntje aangegeven.

Bij 60000 pas weer een beurt. Maar het gaat nu hard.. 4000km per maand! Tot over een maandje of 5!

Ojee... (47.400 km)

Nog geen 2 maanden na het verlopen van de fabrieksgarantie heb ik met mijn Polo Slowmotion de VW-pechhulp moeten inschakelen. Gistermiddag kon ik ineens niet meer schakelen. Ik wilde opschakelen van de 1 naar de 2 maar kreeg hem niet in z'n 2. En daarna ook niet meer terug in zijn 1! Als ik m in zijn achteruit wilde zetten dan hoorde ik een hoop gekraak vanonder de motorkap waarna ik m maar snel weer in z'n vrij zette. Uiteraard van alles geprobeerd met de koppeling, maar de bak bleef dienst weigeren.
Ondertussen had ik het VW-pechhulppasje en mijn telefoon al in de hand waarop vrouwlief mij voorstelde om de motor eens uit en aan te zetten.
Met een minachtende blik naar de passagierszijde en een houding van "dat helpt heus niet hoor, duh..." gehoorzaamde ik en volgde haar instructies op...

Hij deed het weer.

Maar toch schakelde de auto niet meer zoals voorheen en ben linea recta naar de VW-dealer vd Brug in Heerenveen gereden. Ja, het is zaterdag en ja, ik weet dat de monteurs dan vrij zijn, maar er zal maar net toevallig ééntje rondlopen.
Daar aangekomen bevestigde de meneer van vd Brug (wellicht Dhr. vd Brug zelf?) dat er momenteel geen monteur aanwezig is en adviseerde mij om de VW-pechhulp in te schakelen. Zo gezegd zo gedaan, wel eerst naar huis rijden, want ik wacht liever thuis op hulp dan voor de deur van de dealer.
Na een klein uurtje ontving ik een telefoontje van de centrale van VW-pechhulp. Ze kregen de storingsmonteur van vd Brug niet te pakken (...) en hebben derhalve de ANWB wegenwacht ingeschakeld!

Gelukkig was de wegenwachtmeneer snel ter plaatse en concludeerde na enig gepruts dat de koppelingscilinder wel eens aan gort zou kunnen zijn. Hij adviseerde mij om deze zo snel mogelijk te laten vervangen.

Inmiddels heb ik de VW-dealer gemaild en hoop dat deze me binnenkort kan helpen. Nu vraag ik mij af... wat zou de dealer doen met de kosten die hieraan verbonden zijn? De fabrieksgarantie is immers voorbij, maar er moet een onderdeel vervangen worden die, volgens de wegenwachtmeneer, een autoleven lang mee moet gaan. Behoud vd Brug deze klant?

U zult begrijpen dat ik de betrouwbaarheid van de auto na dit incident heb afgewaardeerd.

***Update***
Jawellll, vd Brug behoud z'n klant! De monteurs ontdekten inderdaad dat een koppelingscilinder (blijkbaar zijn er meerdere) vettig was. Deze gaan ze vervangen en dit valt onder hun coulanceregeling. 70% voor VW en 30% voor mij. Nou, dat vind ik netjes. Morgen heb ik mn fijne Polootje weer!

2e onderhoudsbeurt (60.022 km)

Vandaag is onze brommobiel toe aan zijn 60.000 km beurt. Oftewel een grote beurt. € 470,= vind ik nogal een bedrag, maar als je daarbij bedenkt dat je dan weer 30.000 km vooruit kunt dan is ook dat weer relatief.

Bijzonderheden bij deze beurt zijn:
* Remklauwen gangbaar maken
* Banden vóór onder de 3mm. In opdracht van mij de voorwielen naar achteren laten plaatsen en de achterwielen naar voren, duh. Zo kan de auto mooi voor volgende winter (voor de APK medio oktober) 4 nieuwe sloffen krijgen.
* Brandstofleiding vervangen (€ 134,= excl)

Laatstgenoemde vind ik een vreemde reparatie, de auto is pas 2,5 jaar oud! Ik heb gevraagd om coulance en ben benieuwd of ik deze krijg. Zo niet, dan is vd Brug een klant kwijt, want waarom zou ik mijn auto dan nog bij de (dure) dealer laten onderhouden?

We zijn best tevreden met onze slowmotion. Met name mijn vrouw vind het een fijne, makkelijk rijdende auto. Ik gebruik hem veelal voor woon-werkverkeer (snelweg) en dat bevalt prima. Ook als straks het belastingvoordeel verdwijnt zou ik toch nog een kleine diesel willen rijden omdat dit financiëel voordeliger is dan welke benzine-auto dan ook. De polo weegt 1050 kg en valt wat mij betreft in de categorie "kleine diesel".
Onze bankrekening staat niet toe om een andere auto te gaan rijden, dus voorlopig zullen we nog moeten genieten van deze volkswagen.

EGR-klep vervangen (85.500 km)

Alweer 25000 km verder dus weer tijd voor een update.
Vandaag is de EGR-klep vervangen. Een verrekte duur klusje, maar door coulance (100% op materiaal en 50% op arbeidsloon) blijft de rekening binnen de perken. Hierbij werd overigens fijntjes aangegeven dat VW deze coulance geeft omdat ik mijn auto in onderhoud heb bij de dealer. Met andere woorden, had ik een onderhoudsbeurt elders laten uitvoeren dan kan ik fluiten naar coulance! Hmmm, bedenkelijk.

Ik heb mijn algehele beoordeling van onze polo bm wederom naar beneden bijgesteld. Betrouwbaarheid weer een sterretje minder; dit is al het zoveelste onderdeel welke vervangen moest worden. Terwijl ook deze een auto-leven lang moet meegaan!
Daarbij de gebruikskosten ook een sterretje minder, maar deze blijft nog steeds binnen de perken: dus goed.
Prestatie en comfort heb ik omlaag geschaald naar voldoende. Met name het verbruik valt me tegen. En nee, ik ben niet van plan om als een 'tut' te gaan rijden om die 1:25 mogelijk te gaan halen.
Comfort vanwege de kraakjes, piepjes, kloenken en wat niet meer. Dit valt me wel tegen van een degelijke (?) volkswagen.

Aangezien de afschrijving enorm is zullen we deze auto gewoon blijven rijden. Dit is en blijft de goedkoopste optie.

Over 4000 km de 90.000 beurt. Ook deze zal de dealer uitvoeren, gelukkig zit die op loopafstand!

90.000 beurt (90.753 km)

De derde onderhoudsbeurt sinds aanschaf. Voor wat betreft de auto geen bijzonderheden. De dealer heeft een reguliere beurt uitgevoerd conform het boekje.
Alleen heb ik nu wel een conflict met de dealer; vooraf heb ik gevraagd wat mij deze beurt gaat kosten, en dan weten ze het toch te presteren om de rekening 95 euro hoger te maken. Uiteraard heb ik bezwaar aangetekend, dus dit loopt nog.
Ik denk dat vd Brug zijn vaste klant verliest. Maar dit heeft niets met de auto te maken, die voldoet nog steeds.

Verse APK (108.018 km)

Het conflict met de dealer bij de 90000 beurt is met een sisser afgelopen. Ik heb uiteindelijk gewoon datgene betaald wat vooraf was afgesproken. Door dit conflict is mijn ervaring met vd Brug wel een stuk minder. Blijven oppassen en altijd vooraf een prijsopgaaf vragen. Desnoods op papier, dan is er geen discussie mogelijk.

Vandaag dus een verse APK. Weer bij vd Brug. Niet omdat dit nou zo'n goede garage is, maar wel omdat deze slechts € 19,= rekent voor een APK, ook op diesels.
Vorig jaar vroeg ik bij de APK of ze de wielen wilden omzetten. Ik had 4 nieuwe wielen met nieuwe banden via Marktplaats op de kop getikt voor € 300,=. Mijn huidige banden waren op, en mijn oude wielen kon ik nog verpatsen, ook via Marktplaats. Was ik mooi goedkoper uit dan als ik alleen nieuwe banden had laten monteren! Maar goed, het verzoek dus aan vd Brug om de wielen om te zetten; Kwamen ze ineens met een rekening van € 85,=. Want 4 wielen losdraaien en weer vastzetten zijn toch 20 moeren die losgedraaid en ook weer vastgedraaid moeten worden. En ja, dat kost geld. 66 euri maarliefst. En dat voor een vaste klant.

Ik heb mijn lesje geleerd; vandaag alleen een kale APK. Geen extra werkzaamheden, ik heb gisteren zelf de ruitenwissers al vervangen. Kunnen ze me daar niet meer op pakken.
Vandaar dus nu een factuur van € 19,=
Klaas is weer blij :))

Verschildruksensor (118.400 km)

Vandaag weer eens een bezoekje gebracht aan de garage. Niet omdat ik daar nu zoveel zin in had, want over een dikke 1500 km moest ik er toch zijn voor zijn onderhoudsbeurt, maar omdat het motorstoringslampje brandde.
Natuurlijk lezen we die even voor u uit meneer, maar heeft u nog een half uurtje langer de tijd zodat we meteen de terugroepactie kunnen uitvoeren?
Prima hoor, ik neus wel wat tussen de auto's en pak een bakje versgemalen bonenkoffie. Geen probleem.
Het brandstoffilter van de terugroepactie werd vervangen en het uitlezen resulteerde in een defecte verschildruksensor. Geen idee wat t was, maar dit werd me in Jip en Janneke taal keurig uitgelegd; Deze meet de hoeveelheid roet in het roetfilter. Op het moment dat deze bijna vol zit geeft ie een seintje door dat het roetfilter moet worden geregeni... eh... schoongeblazen. Deze sensor moet dus worden vervangen, hetgeen me 149 euri moet gaan kosten. Ik kan deze reparatie nog wel uitstellen naar de onderhoudsbeurt over 1500km. Wel heb ik de waarschuwing meegekregen dat de auto in noodloop kan vallen op het moment dat het roetfilter vol raakt.

Thuis gekomen ff gegoogled. Blijkt dat zo'n reparatie zo rond de 100 euro mag kosten. Vreemd, waarom vraagt vd Brug er dan 149 euro voor? Ik heb inmiddels coulance gevraagd en ben benieuwd wat hun antwoord is.
Binnenkort dus ook de 120.000 beurt waarvan ik verslag zal gaan doen.

120.000 beurt en verschildruksensor (122.007 km)

Vorige week heeft ie dan z'n onderhoudsbeurt gehad en ook is de verschildruksensor vervangen. NIET bij de dealer (vd Brug), want er wordt geen coulance meer gegeven en daardoor worden mij de dealerprijzen iets te gortig. Ik ben nu bij een VAG-specialist geweest, te weten Schaap en Bron in Joure, en dat scheelt zomaar de helft in kosten! Daarbij komt dat de VAG-specialist ook extra onderhoud uitvoert; bijvoorbeeld het gangbaar maken van de remmen. De dealer wacht gewoon tot de remmen 'op' zijn en monteert nieuwe. SchaapBron probeert de huidige zo lang mogelijk goed te houden.

Ik heb er een goed gevoel bij. Niet dat ik nu definitief de dealer heb verbannen, bij een volgende keer zal ik weer eerst prijzen opvragen. En als de dealer niet (veel) duurder is, dan ga ik weer gewoon daar naar toe. Ze zitten mooi op loopafstand, en dat is ook wat waard.

Geen bijzonderheden bij de beurt naar voren gekomen. Wel gaven de monteurs aan dat deze bluemotion-dieseltjes last hebben van storing in de EGR-module. Deze kan niet worden gerepareerd of omgeleid. Ik moet dus rekening houden met het vervangen van deze module. De vorige heeft het 85000 km volgehouden, dus als we daar van uit gaan... da's over 48.000 km en met mijn kilometrage dus over ongeveer 2 jaar.
Misschien heb ik m dan al ingeruild voor wat anders.

Doordat de verschildruksensor kapot was raakte het roetfilter vol. Dit werd aangegeven door een controlelampje in het dashboard. Volgens het boekje moest ik dan zelf het roetfilter regenereren door minimaal 15 minuten in de 4e versnelling met een snelheid van meer dan 70 km/u te rijden. Gezien mijn vele snelwegkilometers moest dit wel lukken; 18 minuten in de 4e versnelling met de cruisecontrol op 130 km/u. Hoppakee, en t filter was weer schoon! Was vervolgens wel even schrikken bij de volgende tankbeurt: 1:16,8 terwijl ik gemiddeld op 1:19,8 zit... (Ik vul sinds 2011 braaf de verbruiksmonitor in)
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious