Autoreviews  |  Citroen Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi Ligne Business (2012)

Impressiefoto - de beschreven auto kan er anders uitzien
Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, semi-automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
Km-stand bij aanschaf24 km
Km-stand laatst105.000 km
Eerste review-invoer05-03-2012
Laatst gewijzigd30-06-2013

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja

Vorige autoCitroen Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Busine
(Gemiddelde lezerswaardering 71%)

Ingereden (8.450 km)

De 2de Grand C4 Picasso,sinds half januari 2012. Inmiddels is de auto aardig ingereden, en, net als de vorige, een zeer comfortabele auto.Opnieuw heb ik gekozen voor de 1.6 (e)HDI met gerobotiseerde versnellingsbak. Er is zeer veel kritiek op deze bak, maar het is altijd beter dan zelf schakelen, vind ik. Daarnaast is ook deze bak erg soepel, weinig sckokken.
T.o.v. de oude is er een start/stop systeem (werkt zonder dat je het merkt) aanwezig evenals een geïntegreerd navigatie systeem en een panoramisch dak. Tevens heb ik gekozen voor de 18 inch wielen (optie voor Exclusive uitvoering) met 225/40R18 banden voor de zomerbanden. De standaard wielen (16") gebruik ik voor de winterbanden.
Tot nu haal ik een verbruik van gemiddeld 1:16,1.

Prima auto (16.200 km)

Na 16.000 km en een lange rit Zuid-Frankrijk ben ik nog meer overtuigd (uiteraard was ik al 100% overtuigd...) van mijn keuze voor opnieuw een Grand C4 Picasso. De motor is toch net iets krachtiger t.o.v. de vorige 1.6 HDi, pakt net iets beter op en veel stiller op de snelweg. Het verbruik varieert per tank beurt. Erg afhankelijk van de rijomstandigheden. Alleen snelweg en rustig rijden betekend 1:19, korte ritten + file geeft 1:13,5. Gemiddeld verbruik ligt nu op 1:16. Het start/stop systeem werkt erg goed. Je merkt het in de praktijk nauwelijks. Soms is het handig dat je het systeem kan uitschakelen, bijvoorbeeld bij file rijden.
Veel mensen die meegereden hebben verbazen zich over de mogelijkheden en luxe die de auto biedt. Door het lichte interieur en het panoramadak is het prachtig licht van binnen.

Problemen:
Daar kan ik kort over zijn... Geen! Wel hoor je een rammeltje in de voortrein op klinkerwegen. Iets wat ik bij de beurt laat nakijken.

Kleine irritatie:
De regensensor. Bij inschakelen worden de ruitenwissers in beweging gezet en stoppen pas minuten later. Na opnieuw uit- en inschakelen doet ie het goed.

Aanrader:
18 Inch wielen (met 225/40R18 Michelin Pilot Sport 3). De stabiliteit van de auto is flink toegenomen. De windgevoeligheid is erg verminderd. Wellicht een klein nadeel is dat dwarsrichels iets nadrukkelijker worden doorgegeven t.o.v. de standaard 16 inch banden, maar het verschil is met deze banden niet heel groot.

Binnenkort weer 2 ritten (noord- en west) Frankrijk voor de boeg. Tegenwoordig pak ik liever de auto dan het vliegtuig....

Heerlijke auto (38.000 km)

Nu na 38000 km en een aantal buitenlandse ritten ga ik de auto nog meer waarderen op z'n comfort (m.n. ook door de EGS versnellingsbak). Echt geweldig! Ook die 1.6 doet het prima. Geen scheurijzer maar prima voor deze auto.Verbruik gemiddeld 1:16,1.

De vakantie staat voor de deur. Binnenkort naar Zuid-Frankrijk met caravan. Ben benieuwd!

Vakantie (42.780 km)

Terug uit Zuid-Frankrijk (departement l'Herault), met caravan (Hobby, 1200 kg). Eigenlijk te zwaar, de auto mag officïeel 1050 kg trekken. Totaal gewicht schat ik op 3200 kg (5 pers., dakkoffer, bagage en caravan).
Het trekken van de caravan ging echt super. De bak op handmatige bediening gezet, omdat hij anders door schakelt naar de 6de versnelling, wat qua verbruik niet gunstig was. Ook had ik het idee dat in de 6de versnelling de motor meer moest zwoegen. In de 5 de versnelling iets meer toeren (2750 RPM), betere koeling, lager verbruik. De handmatige bediening werkt perfect, ook als er teruggeschakeld moest worden bij een lange helling (en die zijn er veel op de A75).
Ook de helling op de A75 in Zuid-Frankrijk (terhoogte van Lodeve), 7,5% over 10 km, heeft ie fantastich gedaan, geen centje pijn. Echt, die 1.6 e-HDi heeft voldoende power. Geen enkele behoefte aan een 2.0 HDi. Het verbruik met de caravan lag tussen 1 op 7 en 1 op 8 bij een snelheid van 110 km/u.
We hebben veelal op de cruise control gereden. Zonder cruise control ging de snelheid ongemerkt al snel richting 120 km/u. Toch maar cruise control dus.
Kortom die C4 Grand Picasso staat meer dan z'n mannetje en kan absoluut meer aan dan de 1050 kg die in de boekjes staat.

Koppeling (105.000 km)

De 100.000 km beurt laten uitvoeren bij 105.000 km. Inderdaad, wat aan de late kant. Ook vorige beurten waren iets later. Vaak maak ik een afspraak voor een beurt voor over 3weken. Laat ik nu net in die 3 weken zeer veel rijden... De auto rijdt geweldig, een vliegend tapijt. Inmiddels heb ik wel veel problemen gehad met mijn dealer. Ze hebben me 70.000 km rond laten rijden met een rammel in de voortrein. De lease maatschappij adviseerde een second opinion. Het was gewoon een losse stabilisatiestang. Mijn vertrouwen in de dealer in Tilburg heb ik opgezegd. Deze is vervangen en het is even weg geweest. Na verloop van tijd weer hetzelfde geluid. Een andere dealer constateerde toen dat de andere stabilisatie stang versleten was.
Inmiddels heb ik ook sinds 10.000 km problemen met de koppeling. Bij het wegrijden dendert zo nu en dan de hele voortrein. Inmiddels is het hydraulische druklager vervangen, opnieuw inleren maar het is niet de oplossing. Binnenkort wordt de hele koppeling vervangen. Ongelooflijk snel wat mij betreft aangezien ik eigenlijk alleen maar lange afstanden rijd. Mijn vorige Grand Picasso had pas bij 180.000 km deze problemen.
Qua comfort echt een super auto, maar de perikelen met de dealer en nu de koppeling drukken mijn enthousiasme wel. Toch wordt de volgende weer een Citroën. Inmiddels met verschillende auto's gereden of meegereden, maar er gaat qua comfort niets boven een Citroën!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Andere autoreviews van dezelfde auteur

ActieAuto

KOM VERDER MET DE CITROËN GRAND C4 PICASSO Bij aanschaf van een nieuwe Grand C4 Picasso profiteer je ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep