Autoreviews  |  Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition (2009)

Impressiefoto - de beschreven auto kan er anders uitzien
Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf50.000 km
Km-stand laatst58.000 km
Eerste review-invoer19-02-2012
Laatst gewijzigd19-02-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoSkoda Superb 1.8 TSI Ambition

Kort verslag (58.000 km)

Onderstaand een korte review van een auto die ik gedurende de laatste 5 maanden heb bestuurd. Geen erg lange periode en ook nog eens relatief weinig kilometers, maar ik wilde jullie mijn ervaringen toch niet onthouden.

Heb de Insignia als leaseauto toebedeeld gekregen toen ik bij een nieuwe werkgever in dienst trad. Ik heb dus geen keus gehad in merk/type, motorisering of aankleding. Dat gezegd hebbende, vind ik de Insignia Sports Tourer wel een mooie auto, dus wat dat aangaat had ik geen enkel bezwaar tegen de keuze van mijn voorganger. Ook qua uitrusting was het goed in orde. Of ik dezelfde keus zou hebben gemaakt qua motorisering betwijfel ik ten zeerste. Er is al veel gezegd en geschreven over de 1.6 turbo die in deze Insignia ligt, en ik behoor tot het kamp dat minder gecharmeerd is van de manier van vermogensafgifte. Op het vermogen zelf is niets af te dingen, dat is met 180 pk dik in orde, maar met name in de 1e en 2e versnelling geeft 'ie onderin niet thuis en krijg je boven de 2100 tpm ineens een stevige duw in je rug.
Uiteindelijk wen je daar wel aan en ga je dat verschijnsel opvangen door simpelweg met hogere toeren weg te rijden, maar het blijft een minpunt voor mij.

Qua verbruik heb ik gedurende de 8000 kms die ik erin heb gereden een verbruik gescoord van ca 1 op 10. Dat kan zeker zuiniger, maar heeft ook veel te maken met de korte afstanden die er voornamelijk mee gereden worden (de moter is nog niet eens op bedrijfstemperatuur als ik op mijn werk ben aangekomen). Als je wat langere afstanden rijdt denk ik dat 1 op 12 a 13 gemiddeld mogelijk moet zijn.

Het ruimte-aanbod van de Sports Tourer vind ik in verhouding tot de buitenmaten toch wel enigszins tegenvallen. Voorin geen enkel probleem, ook niet voor iemand die net als ik 2 mtr lang is, maar met name de ruimte op de achterbank had ik groter verwacht. Nou was ik met de Superb natuurlijk erg verwend wat dat aangaat, maar toch... De kofferbak is dan weer wel voldoende groot, hoewel er ook genoeg concurrenten zijn die meer liters bieden.

Aangezien ik heb besloten per 1 februari 2012 als zelfstandige door het leven te gaan, heb ik eind januari de auto weer ingeleverd en heb nu prive een auto aangeschaft. Vanwege de opgroeiende kinderen (3 stuks) was er een voorkeur voor een (midi-)MPV, en het is een - tweedehands - Opel Zafira geworden met de 1.9 CDTI 150 pk moter. Een diesel dus, omdat ik waarschijnlijk genoeg kilometers ga maken om dat rendabel te maken. De 120 pk versie zou ook genoeg zijn geweest (en wat goedkoper), maar de 150 pk versie rijdt toch net wat lekkerder en zal ook iets minder moeite hebben met onze caravan.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

ActieAuto

Stap nu in een nieuwe Opel en betaal slechts de helft... En de andere helft pas in 2016. De meest complete ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep