Autoreviews  |  Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2011)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf12 km
Km-stand laatst106.000 km
Eerste review-invoer13-12-2011
Laatst gewijzigd07-08-2013

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige auto
(Gemiddelde lezerswaardering 83%)

de eerste km's (2.900 km)

Laatste week van november stond hij dan toch gereed bij de dealer. Mijn GS III.
gekozen in blauw, Bose uitvoering v.v. onder andere panoramadak, prettige audio ( persoonlijk en in tegenstelling tot wat hier vaak wordt beweerd...) sensoren voor en achter, ( tevens met achteruitrij camera) ingebouwde navi ( perfect! snel, adequaat en simpel te bedienen)

Inmiddels 2900 km verder...

Eerste ervaringen :

Een heerlijke auto. Rijdt aangenaam soepel, is stil, kan, als je het aanspreekt, behoorlijk rap van de plek maar belangrijker, vanaf pakweg 1500 rpm pakt de motor aangenaam op.
Daaronder, onder 1500 rpm is het even opletten. Toch ook een kwestie van erop aangepast gaan rijden.
Schakelindicator werkt, op eerste gezicht wat nerveus maar blijkt in praktijk erg mee te vallen. Start/stop werkt feilloos. Wel even wennen als je vooraan bij verkeerslicht staat. Dacht in eerste instantie : dat werkt niet, zal getoeter opleveren bij groen licht maar geenszins het geval.
Na 2900 km. een gemiddeld verbruik van 5,3l / 100 km.
Rijdt veel snelweg en hoef niet als eerste bij verkeerslicht weg maar dan nog; geen gevoel van sloom, "op eieren" rijden.
En ja, teller al op 196 gehad...
Pano dak bevalt prima, ook in deze tijd en weersomstandigheden op ventileren.
BlueTooth werkt simpel. Externe audio in de vorm van Ipod of usb stick. Meteen en uitstekend geluid.

Minpunt?
Jawel, maar minimaal, die bekerhouder tussen schakelblok en verschuifbare middenconsole.... zo onhandig ! Maar dat is dan ook het enige.

Omdat ik verwacht er tussen de 55 en 60.000 km mee te rijden per jaar zal ik met enige regelmaat verslag doen.

aangename metgezel ! (4.900 km)

Een maand onderweg, bijna op 5000 km.

kort en bondig...
Geweldige auto. Ruim, stil, motor komt steeds beter in zijn element..
Ergonomie is prima. Alles gaat vrijwel gedachteloos. De bedieding van de Navi, boardcomputer, alles gaat intuïtief.
Bak schakelt kort en strak. Koppeling deed in eerste instantie wat week en gevoelloos aan maar dat zal waarschijnlijk ook met de vorige auto te maken hebben gehad waar het allemaal net even anders aanvoelde.

Gemiddeld verbruik loopt nog steeds rond de 5,3 liter/100km.
Moet zeggen dat het algemene gevoel van de auto niet direct oproept tot strepen trekken en het 'betere bochtenwerk'.
Ook niet als belangrijkste argument voor mij. Hij kán het echter wel... en ook de versnelling van pakweg 100km naar 130, 140km gaat vlot... hecht daar wat meer waarde aan.

Als gezegd, het panoramadak bevalt mij buitengewoon. Heerlijk licht van binnen, ook met regen ventileren.

plezier groeit met de dag ! (7.100 km)

even een update. Km stand inmiddels even over de 7000 Km.
Wat een geweldige auto! Dag na dag meer het comfort waarderen. De stilte in het interieur. De ruimte, uiterst flexibel. In tegenstelling tot een na het bestellen overhandigde leaflet heeft mijn GS III een neerklapbare passagiersstoel. 2.7 meter planken passen met gemak.
De stoelen, hoewel de zitting wat korter is dan misschien wenselijk, geven toch uitstekende steun. Ook bij langere ritten.

Het verbruik is een heel klein beetje toegenomen; zit nu op 5,4L/100 KM.
Bemerk dat je vrij snel toch ruim boven wettelijk toegestaan rijdt. Cruise op 135-140 km en gaan ( daar waar nog ruimte is :) )

Het panodak bevalt zeer goed. Rijdt vaak toch open.

Overzichtelijkheid is prima, parkeersensoren en achteruitrijcamera doen de rest.

Kortom : Toppertje!

eerste 10.000 erop! (10.000 km)

De grens van 10.000 km gepasseerd.
Zat zojuist nog wat andere GS III reviews te lezen. Er wordt af en toe gesproken over de mindere afwerking en kwaliteit van de materialen.
Ik herken er niet veel in. Geen scheve deuren, geen vallende of loszittende onderdelen. Ik mag zeggen dat de auto intensief gebruikt wordt maar ik kan niet anders zeggen dat het afwerkingsniveau hoog ligt.
Hoewel 10.000km op zich behoorlijk is heb ik de auto natuurlijk pas 2 maanden. In feite kan het ook niet anders dan dat alles gewoon prima functioneert. Het is pas 2 maanden in gebruik...
De ergonomie ( behalve bekerhouderplaats) is gewoon goed op orde. Niets zit op een 'vreemde' plaats. Alles is prima overzichtelijk, duidelijk af te lezen.

Stoelen achterin in een handomdraai plat. Passagiersstoel klapt dubbel dus wat planken met een lengte van 3 meter is geen probleem!
Waar je als bestuurder wel even aan moet wennen is de behoorlijke A stijl. Vooral rechtsvoor vraagt een oplettend oog. Er kan zomaar een fietser in 'verdwijnen'. Dat zullen meer modellen hebben maar na 11 jaar ervaring met 'busjes' viel me dit in de afgelopen periode op.

De stilte in het interieur is echt geweldig, gewoon buitengewoon comfortabel allemaal.
Verbruik is weer terug op 5,3L/100 km.

Tevreden op weg naar de 15.000 km!

geruisloos verder.... (14.250 km)

Tsja, het vliegt om... Inmiddels bijna op 15.000 km.
Zéér relaxd naar de 15.000 km. moet ik zeggen. Ook bij -20 geen centje pijn of probleem.
Ik had een lichte aarzeling bij de elektronische rem en spiegels. Gelezen dat de spiegels nogal eens een kraakje mogen laten horen...
Nop. Niks. Gewoon, naar behoren functioneren.
Airco op max. ( knopje voor aanwezig) en binnen no-time voorruit ontwasemd.
Ook het panodak geeft geen krimp. Geen kraken, geen geluiden die duiden op enig torderen.
Renault heeft dat goed voor elkaar!
Ken mensen in mijn omgeving in auto's van de Duitse 3, die daar wel last van hebben.
Niet bedoeld als sneer. Wel om aan te geven hoe ze het bij Renault hebben opgelost.

Bij de sneeuw van enige tijd geleden viel op hoe prettig de electronica ingrijpt. Volledig onder controle, goed gedoseerd en tezamen met de Michelins (winterbanden) ook in de sneeuw altijd het gevoel van weten waar de auto gaat. Veilig!

Verbruik blijft op 5,3L/100 km.
Olie op de peilstok op zelfde niveau..

Je zou zeggen dat nadat de motor is ingereden, los gekomen, het geluidsniveau wel iets zou stijgen.
Ik heb inmiddels ook met wat andere nieuwe auto's gereden ( uit hoofde van mijn werk zo af en toe wat ophalen en wegbrengen) maar dan pas valt op hoe ongelooflijk stil de GS III uiteindelijk is.

Tsja, beetje saai verhaal. Sorry.
Maar de GS III is gewoon goed. Punt.

Met het lenteseizoen in aantocht kan ik al wat wegdromen van een zonnebrilletje, dakje open en een lekker muziekje uit de stereo.

Tot over 5000 km.

onverdroten doorgaan! (24.850 km)

Bijna 25.000 km onder de wielen door in krap 5 maanden. Tijd voor een korte up date. Wat zaken die mij opvallen.

Comfort : uitstekend.
heerlijke stoelen, veel ruimte, ook achterin.
Goede geluidsinstallatie, onder alle omstandigheden, ook met dak open.
Relatief weinig wind geruis bij open rijden.

Afdekhoes bagageruimte : mechanisme had inderdaad wat handiger gekund...

A stijl, zicht naar voren. Blijft oppassen. Vraagt wat extra aandacht, bent er zo een fietser 'in kwijt'.

Airco: in basis goed. maar ik rijd vaak met dak open, dan de airco uit. Om wat duistere reden wil dan de boel toch wel eens beslaan.

Airco op stand A: binnen no time ramen schoon. Prettig in de wintertijd!

Sleutelbediening.
Buitengewoon handig. Kaart op zak, deur aanraken en sesam opent zich. Einde rit, weglopen en pliep-pliep. Boeltje dicht. Koddig ( en niet meer dan dat) is het dat het het ene moment bij een kort stukje rijden en parkeren wel functioneert, soms ook niet. Dan handmatig op slot doen. Daarna werkt de aanraking van de handgreep om te openen niet. Stuk gereden, parkeren, weglopen, pliep-pliep... That's my Girl..:)

Verbruik.
Al eerder bij deze auto gemeld door een medebestuurder dat de computer na 10.000km reset op 0. Geen idee waarom. Maar zit inmiddels dus in de 3de trance van 10.000 km. en scoorde de waarden : 5,3 liter, 5,4 liter. gemiddeld dus 5,35/ 100km.
Op dit moment staat gem. verbruik op 5,1/100 km.
Ik rijd relaxed, schakel vlot door en go with the flow. In samenspraak met de waanzinnige navi ( echt heel goed) zijn de ritten, ook dat is comfort, heerlijk relaxed en rustig. geen gejakker met een tijdwinst van 3 minuten op een rit van 100 km....

Met een maandje dus voor de eerste onderhoudsbeurt.
Zal me weer melden tegen die tijd.

Voor nu stappen we iedere dag weer glimlachend in.

weergaloos! (39.500 km)

Poosje niets vernomen hier op dit deel van de site van mij. Was een beetje druk.
Maar er valt ook eigenlijk niet zo veel te melden...
Gewoonweg een fantastische auto !!

Teller staat inmiddels tegen de 40K aan.

Heeft bij 30K zijn eerste beurt gehad. Geen opvallende zaken. Ruitenwisserbladen zijn vervangen, vanwege piepend geluid bij het wissen, ook bij veel water op de voorruit, that's all.

Mijn gemiddeld verbruik blijft volgens de boordcomp. op 5,3 L/100km. En daar hoef je echt niet al te grote moeite voor te doen...

Wat mij verder wel opvalt, benieuwd naar andere ervaringen, is de, in mijn ogen, niet zo geweldige bluetooth carkit.
Ik heb vaak dat degene die mij belt, zichzelf dubbel hoort...
software updat op telefoon heeft (nog) niet geholpen..
maar verder?

TOPPERTJE!!

a year after (70.500 km)

We zijn inmiddels ruim een ruim onderweg in de GS 3.
November 2011 de kaart uitgereikt gekregen en nu weer eens even 'op papier' over de ervaringen.

Het is in dit eerste jaar een buitengewoon comfortabele reisauto gebleken.
Prima meubilair, als kan ik me voorstellen dat wanneer je wat langer bent, de zittingen toch echt aan de korte kant zijn.

Via de boordcomputer bijgehouden gemiddeld verbruik van 5,4L/100 km.
Auto is nog steeds bovengemiddeld stil.
Ruimte is, ook voor 5 personen, prima.
Panoramadak is heerlijk en ook na een jaar geen enkel kraakje/piepje.
Start /stop werkt perfect.
Stereo voldoet prima.

Zowel bij de 30.000 als ook de 60.000 km beurt zijn de ruitenwissers vervangen.
Dat is, denk ik, vrij snel. Ze zijn, ook na het wisselen, absoluut niet kraak/piepvrij en dit valt des te meer op omdat de rest van de auto gewoon heerlijk stil is.
Ik ben benieuwd of er meer Scenic rijders 'last' van hebben.

Wat mij nog meer opvalt is het vrijwel achterwege blijven van steenslag. Het is echt niet zo dat ik overal voldoende afstand kan houden ( indien wel dan zorgen andere weggebruikers wel dat de rijbaan wat "efficiënter" benut zal worden) maar het kunststof front werkt in die zin vergevingsgezind mee.

Al met al dus een geweldige auto, zeer tevreden over!

mijlpaaltje (92.000 km)

Vandaag, 6 mei, heeft de GS III zijn 3de 30.000 km beurt gekregen.

Ik verwachtte geen problemen. Die waren er ook niet. Tenminste, geen noemenswaardige zaken.
Spiegels zijn 'gesmeerd'. Ze kraakten een weinig bij het in en uitklappen.
Wat vet op de scharnier en draaipuntjes van het pano dak.
That's it.

In net 17 maanden 92.000 op de teller rijden, zonder enig noemenswaardig probleem.

En dat mag ook wel eens gezegd: Van Ramshorst Nijkerk, een prima garage.
Keurig gewassen en gestofzuigd staat de blauwe makker weer te wachten. Duidelijke uitleg bij wat er gedaan is. Gewoon erg goed!

Zij doen er erg veel aan ( maar op prima wijze) om je over pakweg een jaar weer in de showroom te ontmoeten. Klantenbinding. Wij vinden het allemaal maar erg normaal, zeker in deze tijd, maar echt wel eens anders meegemaakt!

Het gemiddeld verbruik over deze ca. 90.000 km is terecht gekomen op een nette 5,2/100 km.

Kortom, een korte review, zeker. Maar het is dan ook een toppertje, mijn GS III!

Tot over 30.000 km.

en gewoon doorgaan... (106.000 km)

Inmiddels ruim 106.000 km onder de wielen door gegleden.
Tussen de deze en de voorlaatste review zijn er een paar dingen voorgevallen.
Het pano dak ging op enig moment niet verder dicht dan de ventilatiestand. Open dicht liep nog goed, alleen het laatste 'zetje'..
Langs de dealer en terplekke werd er een nieuwe bedieningsknop in gezet.
En weer vol genieten van het mooie weer.

Even na de 90.000 km beurt besloot de stereo de ingeschoven CD niet meer terug te geven.
Het was er ook wel eentje met mooie muziek.... maar toch.
Nieuwe werd besteld, snel geleverd en keurig gemonteerd.

Het gemiddelde verbruik ligt, vanwege de vele snelweg kilometers, inmiddels op bijna 1 op 20.
Ik ben er blij mee.

Verder nog iets?
Nee! Geweldige auto!
Comfortabel, nog altijd stil. Relaxt vervoer!! Geniet elke dag.
Tot de 120.000 km!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Andere autoreviews van dezelfde auteur

ActieAuto

Gratis upgrade van hatchback naar estate De Renault Estate modellen zijn heel populair. Logisch, want dit ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf € 7,75 én adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep