Autoreviews  |  Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX Business Edition (2011)

Impressiefoto - de beschreven auto kan er anders uitzien
Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf10 km
Km-stand laatst74.000 km
Eerste review-invoer01-06-2011
Laatst gewijzigd23-08-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster half
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoopel astra station 1.7 cdti 110 pk cosmo
(Gemiddelde lezerswaardering 79%)

de eerste 6000 km (6.000 km)

Op 29 april 2011 heb ik mijn nieuwe auto v.d. zaak opgehaald.

Mijn werkgevers had mij een bedrag meegegeven van totaal € 35.000 en daar mocht ik een mooie auto voor uitzoeken.

Na wat zoekwerk en proefritten, heb ik gekozen voor de opel insignia 2.0 cdti 130 pk ecoflex business edition.

Deze auto is vrij compleet uitgerust met o.a. cd-navigatie, bluetooth telefoon, automatische airco, regensensor, automatische verlichting.

Over het cd-navigatie kan ik zeggen dat het goed werkt. Duidelijke kaarten, goede routebegeleiding, een complete reisgids en goede werking van het TMC. De kaarten van Benelux heb ik op de harde schijf geinstalleerd. De cd's van duitsland en italie gebruik ik alleen voor vakantietripjes. Wat mij wel is opgevallen: Op de harde schijf kan maar 1 cd tegelijk geinstalleerd worden. Met andere woorden: als benelux op de schijf staat en duitsland moet erbij, dan wordt eerst benelux eraf gehaald en dan pas duitsland geinstalleerd. Zal waarschijnlijk komen omdat het systeem het als aparte software herkend. Is geen probleem maar ik had gehoopt dat er meerdere kaarten op de harde schijf van 2 gb konden staan. Waarom anders 2 gb???? verders kan je niets met de schijf doen...

Over het motorgeluid lees ik verschillende dingen. Heel simpel... de motor is stil, zuinig en soepel. Natuurlijk hoor je dat het een diesel is als je optrekt vanaf stilstand, maar ja.. welke diesel hoor je niet?????

Zuinig is hij zeker.. Na 6000 km staat het verbruik op gemiddeld 5.3 ltr/100 km. Dat is toch netjes met een gemiddelde snelheid van ruim 77 km/u. Veel snelweg gereden dus.

Van trillingen, ratelingen of resonanties heb ik geen last. De motor is gewoonweg heel stil. Zeker op snelheden van 100-120 km/u. Komt ook door de zeer lage toerentallen die hij heeft op die snelheden. Wat overigens wel weer wennen is met inhalen en terugschakelen naar een lagere versnelling om sneller te kunnen accellereren.

De wegligging is ook uitstekend, alhoewel ik de auto soms net iets te stug geveerd vind. Het is niet storend, maar alle oneffigheden zijn wel behoorlijk voelbaar.
Maar goed: aan de andere kant heeft het ook wel weer wat sportiefs.

Als laatste: voor de geinteresseerden onder ons van topsnelheden..... ik heb verleden week op de A31 in duitsland een top gehaald van 222 km/u op de teller... 218 km/u gps snelheid. Niet verkeerd voor een 130 pk..... Zal wel enigszins windje meegehad hebben want de fabrieksopgave is volgens Opel 207 km/u...

update na 10.000 km (10.000 km)

De laatste weken weer behoorlijk wat kilometers gereden. De teller staat nu tegen de 10.000 km. Dat is toch niet verkeerd in nog geen 2 maanden tijd.

De insignia is in ieder geval goed ingereden als we volgende week op vakantie gaan naar italie. Ik ben trouwens benieuwd hoe het CD-navigatie werkt tijdens de rit naar italie. Ik ga ervan uit dat het gewoon goed werkt.

Eigenlijk heb ik verder niet veel te melden. Ik vind de insignia nog steeds fantastisch rijden. Geen last van trillingen, rammelingen of resonanties op motorisch gebied. Het verbruik staat nog steeds op 5.3 ltr/100km met een gemiddelde snelheid van bijna 80 km p/uur. Dat de auto wat stug geveerd is vind ik nog steeds niet storend, sterker nog, ik ga het alleen maar prettiger vinden. Het lijkt wel of de wegligging beter wordt naarmate er harder gereden wordt met de auto..... Met name op de snelweg ligt de auto als een blok op het asfalt.....

Ik wil de insignia na de vakantie laten chiptunen naar 165 pk. Wat mij tegenhoudt is de verschillende verhalen over chiptunen. Want hoe zit het bijv. met fabrieksgarantie? Heeft iemand hier ervaring mee? Of hoe zit het met de trillingen, resonanties en rammelingen in de motor?? Deze heb ik nu niet, maar goed.... je weet het nooit na zo'n chiptuning..

De volgende update zal na mijn vakantie zijn.

terug van vakantie (15.000 km)

Zoals beloofd in mijn vorige review, hierbij een kort verslag van mijn ervaringen gedurende 2 weken vakantie naar italie.

Wat is deze auto verschrikkelijk zuinig!!!
Vanaf mijn huis naar het gardameer is het bijna 1300 km ( 1296 km) en gedurende deze reis heb ik alle tankstations voorbij kunnen rijden. Met andere woorden.....met 1 tank doorgereden naar het gardameer!! Boordcomputer gaf over deze reis een gemiddelde van 5.3 l / 100km aan met een gem. snelheid van 76.5 km. De snelheid lijkt wat aan de lage kant, maar dat komt voornamelijk door de lange file die we hadden in de brennerpas en de trage snelheid op weg naar het gardameer. Want in Duitsland heb ik toch goed door kunnen rijden met snelheden tussen 160-180 km/u. Tot aan de grens van oostenrijk stond het gemiddelde dan ook op 117 km/u.

Ik ben nog altijd enthousiast over de insignia, echter beginnen nu toch al de eerste kraakjes in de dakbekleding zich voor te doen. Wel snel na 2.5 maand. Ook trekt de auto wat naar rechts en zit er een behoorlijke trilling in het stuur bij het afremmen op hoge snelheid. Van de week maar even naar de dealer hiervoor.

Ik kan nog steeds niet echt wennen aan de redelijk stugge vering. Zeker op de ietwat slechte B-wegen in italie begon dit mij toch te irriteren. Je voelt werkelijk alles onder de auto en ik denk dan ook dat daardoor de kraakjes zijn onstaan.

Wat dan wel weer positief is aan de vering (zoals al eerder gezegd) is de wegligging op de snelweg. Echt als een blok op de weg. Hiermee wordt toch echt bevestigd dat de insignia een echte kilometervreter is en dat de auto het echt moet hebben van veel snelwegen.

Wat mij zeer mee viel, is dat de auto zich goed op de smalle bergachtige wegen in italie thuis voelde. Het omhoog rijden was absoluut geen probleem. Ondanks de korte verhoudingen van de 1e en 2e versnelling ging het echt prima. Genoeg koppel en vermogen.

Voor de liefhebbers van snelheden:
Op de terugweg heb ik me nog even uit kunnen leven op de snelweg A7 in duitsland vanuit oostenrijk richting Ulm. De "racebaan" van duitsland heeft mijn auto tot een topsnelheid gebracht van 228 km/u!! gps-snelheid. Daarbij ging de weg wel wat omlaag, maar goed.. het is wel indrukwekkend om deze snelheid op de teller te zien, waarbij het naaldje van de snelheidmeter zelfs 235 km/u aan gaf......

Eerste problemen (18.000 km)

Zoals gezegd in de vorige review, had ik wat problemen met de insignia. Zo trok de auto naar rechts en zat er een behoorlijke trilling in het stuur bij het afremmen. Ook zat er een irritante resonantie in de bekleding van het dak.

Deze problemen zijn inmiddels redelijk opgelost door de dealer.

De remschijven en remblokken voor zijn vervangen, waardoor de trillingen bij afremmen er niet meer zijn. De auto remt ook veel beter nu. Het naar rechts trekken van de auto is ook minder, maar nog niet helemaal weg. De twee voowielen zijn omgewisseld (????) waardoor dit probleem volgens de dealer vanzelf opgelost wordt.

Ook de resonantie in het dak is weg, alhoewel ik hier en daar toch nog wat kleine trillingen hoor. Misschien ligt het wel aan mijzelf, omdat ik er teveel op ga letten!!

Verder nog super tevreden.

O ja, het verbruik van de auto is weer 0,1 ltr omlaag gegaan. De teller staat nu op 5,2 ltr/100km. Toch behoorlijk zuinig voor éen auto van ruim 1550 kg!

Nog altijd een super wagen!! (25.000 km)

Inmiddels 2 maanden en 7.000 km verder met mijn insignia.

Ik ben nog altijd zeer tevreden met de auto. De klachten die ik in eerder review omschreef, waren zoals gezegd opgelost en het naar rechts trekken van de auto lijkt inderdaad veel minder te zijn nu de wielen links en rechts zijn omgewisseld.

Nog altijd staat het verbruik op 5.2 ltr/100km bij een gemiddelde snelheid van 75.8 km per uur. Dit vind ik echt prima voor een auto van dit kaliber en gewicht.

Na 25.000 km heb ik het idee dat de insignia eindelijk goed is ingereden en dat de moter goed los is gekomen. Ondanks de "slechts" 130 pk sterke ecoflex motor en zijn 1550 kg, is de insignia toch behoorlijk snel.

De eerste 2 versnellingen zijn behoorlijk kort, en het optrekken vanuit stilstand is wel redelijk traag, maar vanaf zijn 3e versnelling zit er genoeg pit in. Op de snelweg schakel ik bij het inhalen of accelereren 1 of 2 versnellingen terug en dan zit er toch echt wel behoorlijk pit in.

Om toch met een klein minpuntje te komen: Ik vind de 17" velgen niet echt mooi staan. Ze zijn eigenlijk net een maatje te klein voor deze grote auto. Als ik de insginia met 18" velgen ziet rijden, dan vind ik dat toch wel meer passend. Maar goed,dat is nu eenmaal bij mijn auto niet het geval.

Binnenkort maar even de winterbanden bestellen en eronder zetten. Ik ben benieuwd hoe dat rijd.

later meer......

1e onderhoudsbeurt 30.000 km (30.000 km)

Afgelopen week heeft mijn auto zijn 1e onderhoudsbeurt gehad. De 30.000 km zijn na een klein half jaartje dus al bereikt.

Alhoewel.... bij 26.500 km kwam er al een melding in het display dat de auto dringend service nodig had. Dat verbaasde mij enigzins omdat de 1e onderhoudsbeurt pas bij 30.000 km moet plaatsvinden. Toch maar even de dealer gebeld en er werd gezegd dat het inderdaad een melding was voor onderhoud.

Ik naar de dealer, inmiddels 2000 km meer op de teller. Toen ik de auto 's avond ging ophalen, zag ik in het display nog steeds de melding "dringend service nodig" staan.

De monteur zei dat de auto niet gereset was. Dat zou hij nog wel even doen. Maar toen hij de auto ging uitlezen/ resetten, kwamen er een 5-tal foutmelding aan het licht..

Hmm... dus toch iets aan de hand?? Bleek dat het in de branstofinspuiting en de cylinders zat. Nadat de auto geupdate was met nieuwe software, was de melding ook verdwenen. Maar ja... wat kan een update doen aan een foutmelding in de branstofinspuiting??? Dan is er blijkbaar toch iets aan de hand?

De auto rijd gewoon goed en aan vermogen merk ik ook niet... dus het zal wel.

De laatste paar weken, nu het wat kouder wordt in de ochtenden, komt er bij het starten en schakelen van 1 naar 2 een irritant "klakgeluid" van achter het dashboard vandaan. Hoe kouder het 's ochtend is, hoe harder dat geluid. Hiermee even naar de dealer gegaan en het blijkt dat het luchtfilter de oorzaak is???

In augustus schreef ik dat de auto behoorlijk trilt bij het afremmen op snelheden van 100 km/uur. Dit is toen opgelost door de remschijven en remblokken voor te vervangen.

Echter, nu 2 maanden verder en weer trilt de auto behoorlijk bij het afremmen.....a.s vrijdag een afspraak bij de dealer om te kijken wat het is... wel vreemd dit..

Verder ben ik nog altijd wel tevreden over de auto... het verbruik blijft netjes op 5.1ltr/100km staan bij een gemiddelde snelheid van 75.4 km/uur...

Aangezien ik toch vaak in omgeving duitse grens rij, pak ik regematig een stukje duitsland mee. Bijvoorbeeld van groningen over de A31 naar enschede of enschede naar arnhem over de A31. Pas dan merk ik hoe fijn de auto rijd als je met 160 km/uur gewoon ongehinderd kilometers lang op de cruise control kan rijden....Verleidelijk blijft het natuurlijk om het gas nog wat dieper in te drukken totdat je de teller boven de 200 km/uur ziet gaan. Uiteindelijk stopt de teller dan bij 216 km.

Begin december worden de winterbanden gemonteerd. Bridgestone LM-35 225/50 r17.
Ben benieuwd hoe die banden rijden en natuurlijk hoe de auto zich in de verspelde "horror" winter houd.

nog altijd super (43.000 km)

Het is alweer ruim 12.000 km geleden sinds mijn laatste review.

Inmiddels rijd de insignia op winterbanden. Dunlop SP wintersport 4D 225/50r17. Geweldige band met een geweldige wegligging op zowel nat als droog wegdek. Ook op sneeuw een goede wegligging.

Doordat de omtrek van de band zo'n 2,5 cm minder is(225/50 i.p.v. 225/55) vind ik de insignia wel weer wat stugger en iets minder comfortabel. Maar goed, na een paar 100 km was ik hier wel weer aan gewend.

Verder heb ik de afgelopen 12.000 km geen problemen gehad. De auto remt nog altijd recht en zonder trilling. Ook het naar rechts trekken tijdens het rijden zelf is niet meer.

Ik vind de insignia nog steeds een superwagen om in te rijden Hij is stil, zuinig, toch wel behoorlijk pittig en nog altijd rijd je snel te hard met deze auto.

Inmiddels is het verbruik weer 0,1 ltr/100km gedaald en staat nu op 5,1 ltr per 100km met een gemiddelde snelheid van 75.6 km/uur. Veel snelwegen dus...

Kenmerkend voor deze 130 pk versie vind ik dat de topsnelheid veel hoger ligt dan de fabriekopgave van 207 km/uur. Regelmatig haal ik topsnelheden die liggen tussen de 215 en 220 km/uur (GPS-snelheid). En dan rij ik gewoon op vlakke stukken snelweg...
Soms denk ik weleens dat ik de 160 pk versie rijd en dat ze bij Opel "vergeten" zijn om bij mijn auto de motor te "beperken" tot 130 pk. Maar dat is natuurlijk onzin..

Heeft iemand daar een verklaring voor of dezelfde ervaring?

tsja.... (53.000 km)

Tsja..... Het wordt een eentonige review. Ik ben nog steeds uitermate tevreden over de insignia. Afgelopen winter... nou ja winter!!... met winterbanden gereden Dunlop wintersport 4d. 225/50/17.
Dit waren beste bandjes.... vooral op droog en warm wegdek....Want ja... de "horror" winter was nu niet echt bijzonder... En dat ene weekje met sneeuw......

Maar goed... inmiddels de zomerbanden er weer onder Michelin Primacy HP en dat rijd toch wel een stuk lekkerder. Met name met de iets plattere winterband had de insignia toch wel een stuiterig gedrag.

Verders heb ik eigenlijk niet te melden. De auto rijd nog altijd prima. Zuinig is hij nog altijd... gemiddeld 5.1 ltr/100 km/ Zelfs een keer 1330 km gereden met 63 ltr. Dus ruim 1 op 21!!.... Moet daarbij wel eerlijk zeggen dat ik me deze keer netjes aan de snelheden heb gehouden en goed gekeken heb naar de schakelindicator.... beetje suf was het wel....

O ja...toch 1 klein dingetje... de trillingen in het stuur tijdens het afremmen op snelheid zijn weer terug...Reeds 2 maal de remschijven vervangen, maar ik vrees dat het bij de 60.000 km beurt een derde maal gaat worden ....onder garantie neem ik aan??

60.000 km beurt (61.000 km)

Vandaag heeft de insignia z'n 60.000 km beurt gehad.

Op zich leverde dit geen bijzonderheden op, maar zoals in mijn vorige review vermeld, had ik voor de 3e keer in 4 maanden tijd problemen met behoorlijke trillingen in het stuur tijdens het afremmen op de snelweg

De 1e twee keer zijn de remschijven en remblokken vervangen ( onder garantie) en dat ging een tijdje goed.

Nu het probleem zich voor de 3e keer zich voordoet gaat de dealer het nog drastischer aanpakken dan de vorige twee keer.

Naast de remblokken en remschijven, worden nu ook de velgen vervangen. Volgens de importeur ligt het probleem onder andere dus ook in het type velg wat er onder de insignia zit.

Nu heb ik van die "mooie" stalen velgen met wieldop (alu-look) en deze worden nu vervangen door lichtmetalen velgen.
Dit allemaal onder garantie!!

Ik zou zeggen: alleen voor het zicht is het al een verbetering.... maar ja.. het probleem moet hiermee natuurlijk ook opgelost zijn!!!!

Volgende week wordt dit gedaan....
Wordt vervolgd.

nieuwe remblokken, remschijven en velgen (63.000 km)

Vandaag zijn voor de 3e keer in vier maanden tijd de remblokken en remschijven vervangen.

Nu heeft de garage ook de velgen vervangen.
De stalen velgen met wieldoppen, zijn vervangen voor aluminium velgen.
Opel nederland heeft toegegeven dat dit type stalen velg eigenlijk niet past onder een auto van dit kaliber en gewicht. Met andere woorden: de stalen velg is te licht voor de insignia .

Ik hoop dat hiermee de trillingen en het naar rechts trekken van de auto eindelijk opgelost zijn.

Wat ik nog wel even kwijt wil is het volgende:
Mijn garage heeft het probleem echt super aangepakt en ze hebben opel nederland echt goed het probleem uitgelegd.
Opel nederland heeft het probleem erkend en hebben op hun beurt deze oplossing geboden. En dit alles gewoon onder garantie!!

still going strong. (74.000 km)

Inmiddels weer ruim 10.000 km verder.
De trillingen bij het afremmen zijn verdwenen, nadat de importeur toestemming aan mijn dealer heeft gegeven om de stalen velgen te vervangen voor licht metaal.

Wat een verschil kan het type velg en band dan toch kan uitmaken.

Dit jaar opnieuw naar italie op vakantie geweest met de insignia. Ook dit jaar weer zonder enkel probleem.

Op diverse forums, en ook hier op autoweek, lees ik veel kritiek op de airco van de insignia. Dat het niet goed koelt, of herrie maakt.
Nou ik kan je 1 ding vertellen..... mijn airco werkt prima!!! Met temperaturen van soms 40 graden geen enkel probleem.

Natuurlijk moet je de airco niet op 18 zetten als het buiten 40 graden is...maar binnen in de auto een temperatuur of 22 is perfect en ook koel genoeg.

De gehele vakantie heb ik ca. 4400 km gereden. 4 x getankt. Kwam op een gemiddelde uit van ca 1100 km per tank, ongeveer 1 op 17. Dat vind ik absoluut niet verkeerd voor een relatief zware wagen met belading en al, en snelheden in duitsland die toch vele malen hoger liggen dan in nederland.

Ook de bochtige, relatief slechte bergwegen in italie ging gewoon goed, al hoewel je merkt dat de insignia zich liever op de snelweg bevindt dan op dit soort wegen.
Dan is de auto toch vrij stug en bij het rijden op de slingerwegen zit je toch behoorlijk van links naar rechts te schudden in de auto. Op zich voor mij wel ok, want ik heb geen moment het gevoel gehad dat de auto niet onder controle was te houden. Voor mijn voruw iets minder, want die werd toch wel een beetje autoziek.
Dat had ze met de vorige auto niet.

Kortom, ik ben nog altijd tevreden en in mijn geval weinig aan te merken op de insignia.....

O ja, toch 1 klein dingetje... er zit een irritante rammel bij het consol van de binnenverlichting. Aangezien daar ook de microfoon zit van de bleutooth, ben ik soms lastig te verstaan aan de andeere kant van de lijn. Ik heb er maar een papiertje ingestopt..nu is het over....
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

ActieAuto

De nieuwe 0% modellen van Opel. Alles d’r op en d’r aan, behalve rente. Wat heeft u nu aan 7, ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep