Autoreviews  |  BMW 530d xDrive Touring High Executive (2011)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen8, sequentiŽle automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst9.850 km
Eerste review-invoer25-05-2011
Laatst gewijzigd19-08-2011
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige auto
(Gemiddelde lezerswaardering 29%)

Eerste ervaringen (1.497 km)

Op 16 mei dan eindelijk mijn nieuwe auto mogen ophalen. Het is een 530d X-drive Touring (F11) geworden, met een high executive pakket en het M-sport pakket, in Carbonschwarz. Naast genoemde pakketten de volgende opties:
Comfortzetels, Sportautomaat, Hifi professional, HUD incl Black panel, Surround view incl achteruitrijcamera, Stoelventilatie, Panoramadak, Entertainment professional (schermen voor achterpassagiers), DVD wisselaar, Apps (icm met iPhone app), Soft close, Zonneschermen achter (handbediend), aut. dimmende binnen- en buitenspiegels (en electr. inklapbaar), Active cruise control met Stop & go, Automatische openen/sluiten kofferdeksel, Getint glas achterramen en interieur voorverwarming.

De eerste ervaringen zijn positief. De auto is behoorlijk stil binnen, ook bij iets hogere snelheden. Als het flink waait, dan heb je daar overigens wel behoorlijk last van, zowel qua geluid, als qua zijwind. De Avensis die ik hiervoor had, was/is echt veel minder windgevoelig dan de BMW. Eigenlijk heb ik daarmee ook direct het tot nu toe enige grote nadeel genoemd (de navi is ook even wennen als je TT gewend bent overigens. Omleiding bij drukte moet je niet zomaar volgen, dat doet TT echt 100x beter).

Qua vermogen heb ik niets te klagen: 258pk en een duizelingwekkend koppel van 560nm. Inhalen is weer leuk geworden. Zuinig is de auto niet voor een diesel, maar wel zuiniger dan gedacht (ik rekende op 1:12, maar zit rond 1:13). De wegligging is subliem, je kunt behoorlijk hard door de bocht, zonder dat je het idee hebt dat de wagen iets anders wilt dan jijzelf. Dankzij de sportautomaat kun je drie standen instellen: normal, sport en sport +. Normal is sportief comfortabel, in sport is alles wat stugger (hobbels voel je duidelijker, suurbekrachtiging is minder actief) en schakelt de automaat later op. Bij sport + worden enkele veiligheidssystemen uitgeschakeld, zodat je zelf wat actiever moet rijden, verder hetzelfde als sport. Ik ben er nog niet uit wat ik lekkerder vind rijden, en rij daarom gemakshalve vooral in normal.

Rijden met deze F11 is natuurlijk een feest: alles wat je nodig hebt, plus een heleboel meer, is aanwezig. Afwerkingsniveau is ook top, alles sluit goed op elkaar aan en tot mijn grote vreugde is de gekozen interieurkleur icm de buitenkleur ook erg mooi: zwart leer, met fijngeslepen alu lijsten. Ik was bang dat het erg donker zou worden, maar het is echt heel "sjiek-sportief" vind ik.

Het panoramadak is ook erg mooi, lekker licht. Of je er ook echt iets aan hebt? Kwestie van smaak denk ik. Deze optie kost veel geld, maar ik vind het de investering wel waard. Zelfde geld(t) voor HUD, Hifi professional (heerlijke installatie, echt fantastisch!) en comfortzetels. De camera's zijn leuk, maar of je die nou echt nodig hebt? Ik denk dat je heel goed zonder kunt. Zelfde geldt voor apps en soft close: ik geloof dat ik na een week wel kan zeggen dat ik die wel zou kunnen missen. De automatische kofferdeksel is uiteraard niet nodig, maar zou ik de volgende keer zeker weer nemen. Stoelventilatie? Ben ik nog niet uit, is wel lekker om bij warm weer niet alleen de airco maar ook je stoel te laten koelen. Maar een absolute must, en misschien wel het allermooiste aan de auto is toch de active cruise control. Wat een feest is dat! Snelheid en afstand instellen, en de auto regelt snelheid en afstand tot je voorganger verder helemaal zelf, tot stilstand aan toe. Wel opletten in bochten en bij stoplichten, maar verder echte fenomenaal.

Verder is het natuurlijk nog moeilijk bepalen hoe de wagen is, daarvoor is 1500 km te weinig, dus vandaar dit "algemene" stukje met eerste indrukken. Ben overigens, dit geheel terzijde, niet erg enthousiast over de service van en afhandeling door mijn dealer. Ben benieuwd of anderen dat ook ervaren, of dat ik gewoon pech had en een toevallige slechte ervaring heb.

Zodra ik meer km's heb gereden, zal ik weer een update plaatsen, foto's volgen zsm.

Foto's toegevoegd (3.344 km)

Ik heb wat foto's aan de review toegevoegd (althans, ik ga mijn best doen om foto's te uploaden...).

Intussen de km stand meer dan verdubbeld. Inmiddels de kick down ook een paar keer gebruikt... wat een feest! De auto heeft echt meer dan voldoende vermogen.

Ten aanzien van de zijwindgevoeligheid: de laatste tijd heb ik er niet veel last meer van gehad eigenlijk. Of dat door gebrek aan wind komt, omdat ik er misschien iets minder op ben gaan letten, of wellicht omdat de banden nu wat "gesleten" zijn, ik weet het niet. Maar ik heb me er in ieder geval al een tijdje niet meer aan gestoord.

Wat wel irritant is: de adapter voor de carkit (iPhone4) is nog steeds niet geleverd / leverbaar. Ik dacht dat Appel en BMW goede vriendjes waren, maar dat valt dus tegen... de opvolger van de 4 (4GS / 5) staat al weer klaar, maar de houder van de 4 kan nog niet geleverd worden... genant! Maar goed, dat doet niets af aan de rij eigenschappen van de wagen.

Als aanvulling op de vorige review: die camera's zijn absoluut misbaar, maar het is wel erg makkelijk/leuk om te gebruiken. Ik sta in ieder geval altijd keurig recht in de vakken (top view) en de lengte van de wagen schatten bij achteruitrijden is een stuk makkelijker met die achteruitrijcamera... Als ik wat meer ervaringen heb, dan zal ik dat uiteraard weer delen.

Update 9.850 km (9.850 km)

Zo, de eerste 10.000 km zitten er bijna op. Het rijden is nog steeds een feest, maar dat kan ook bijna niet anders.

Om te beginnen met de "minpunten" (voor zover daar echt sprake van is):
- Service van de dealer is mij behoorlijk tegengevallen. Ik ga in ieder geval kijken naar een andere dealer. Had ik echt niet verwacht van een premium merk. Maar goed, wellicht was het gewoon een toevallige slechte ervaring?
- Verbruikskosten. Zelfs als ik echt heel netjes rijd, dan mag ik blij zijn als ik op 1:13 uitkom, maar meer normaal is verbruik van tussen 1:11,9 en 1:12,3. Komt wellicht door filerijden, maar met de vorige auto reed ik dezelfde afstand met een volle tank (ca. 800-850km), maar wel met 20 ltr diesel minder.
- windgeruis van spiegels. Vanaf ca. 100 km/u is het windgeruis van de spiegels behoorlijk aanwezig. Verder hoor je nauwelijks iets, dus dat geruis valt daardoor ook extra op. In andere reviews en fora zag ik daar ook al iets over staan. Niet irritant, maar wel... jammer?

Verder heb ik eigenlijk niet echt last meer van die zijwindgevoeligheid; raar, maar waar.

M.b.t. de opties:
- de camera's rondom blijven leuk speelgoed, maar ik geloof dat ik die een volgende keer niet meer zou bestellen.
- Panoramadak: blijft mooi, zou ik denk ik ook zo weer doen. Moet er wel bij zeggen: ik heb inmiddels in een F11 zonder pano-dak gereden en het scheelt inderdaad wel ietsje aan interieurgeluid. Ik denk dat ik dat extra geluid op de koop toe neem, want dat dak is echt mooi.
- Comfortzetels: altijd doen, wat een verschil met de standaard stoelen!
- HUD, heerlijk makkelijk. Als je eenmaal zo'n display hebt, mis je het als je in een auto rijdt die het niet heeft. Noodzakelijk? Absoluut niet.
- Stoelventilatie is wel erg prettig bij warm weer, ik geloof dat ik dat een evt volgende keer ook zou bestellen.
- Die ACC blijft een topper, behalve tijdens filerijden. Dan is het echt een waardeloos systeem en kun je beter zelf het gaspedaal overnemen.

Als ik op specifieke dingen moet letten tbv review, dan hoor ik dat graag. Dan neem ik die ervaringen mee in de volgende review.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep