Autoreviews  |  Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2003)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst30.900 km
Eerste review-invoer15-05-2003
Laatst gewijzigd16-12-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja

Vorige autoOpel Astra Sport Edition 1.8-16V
(Gemiddelde lezerswaardering 73%)

Het uiterlijk van de 206 heeft mij vanaf het begin al aangesproken. Na een XS 1.6-16V ben ik overgestapt op een Opel Astra Sport. Tot mijn grote spijt. Maar nu dus een heuse 206-GTI. Wat levert deze auto mij een plezier om in te rijden. Perfecte wegligging, iets onderstuur, maar geen zware achterkant. De in hoogte verstelbare halflederen sportstoelen zitten echt heerlijk en bieden goede zijdelingse steun. Het lederen sportstuurtje ligt door de verdikkingen perfect in de hand. De carrosserie van wagen is erg stijf. De 2-liter met 16 kleppen pakt in elke versnelling lekker op en kun je goed ver doortrekken (nog even wachten tot de motor echt goed ingereden is). Jammer is alleen dat de 2e versnelling onder in de toeren niet zoveel trekkracht heeft. Tevens maakt de motor veel toeren, 3500 rpm bij 120 km/h. Met de 16’ velgen en de sportbumpers ziet deze auto er vet uit. Dit is tevens de vernieuwde 206 (een van de eersten, productie maart ’03) met 307-achterlichten, nieuwe honingraat-grille en meegespoten stootstrips. Na 1000 km komen er helaas al wat rammeltjes in het interieur, dit komt ook de de straffe (achter)vering. Het benzineverbruik ligt nu nog niet zo gunstig, ca. 11 ltr/100km (voornamelijk stadsritten), maar dit zal nog zuiniger worden naar 9 ltr/100km, als ik andere 206 GTI-rijders mag geloven. Er zit wel een sportieve sound in de uitlaat. Verder alle luxe opties, zoals Climate Control, halfleder interieur, goede muziekinstallatie met stuurbediening, regensensor, automatische verlichting, ABS. Ruimte voorin is formidabel groot, maar achter is door de ruime voorzetels vooral de beenruimte beperkt. Dat moeten mijn extra passagiers maar voor lief nemen, want ik heb de auto voor mezelf gekocht. Kofferruimte heeft een goede vorm, zodat de toch niet al te grote 245 liter volop te gebruiken is. Wil je meer, dan kun je de deelbare achterbank en zitting naar voren klappen. Kortom: Dit is echt een geweldig scheurmonstertje, maar voor 2 personen ook een prima reiswagen voor de langere afstanden.

Update 22600 km: auto heeft eerste A-beurt gehad en tevens zijn de piepende remblokken vervangen voor nieuwe. Regensensor sloeg regelmatig op hol, is gereset, maar probleem blijft zich voordoen. Gevolg is dat je altijd de ruitenwissers in stand 1 hebt staan. Bij het wachten voor verkeerslicht gaan de ruitenwissers automatisch op korte intervalstand. Benzine verbruik ligt tussen de 1 op 10 tot 11 in de stad en 1 op 12 op de buitenwegen. Weinig tot geen rammeltjes in het interieur. Voorbanden inmiddels zover afgesleten dat ze vervangen moeten worden.

Udate 27100 km: vakantie naar Italië ging prima, auto is echt goed op de Duitse autobahn en in de Zwitsere bergen bleek de motor in beer in dit autootje (1025 kg). Vele grotere wagens eruit gereden. Verbuik over 3500 km 1 op 12.3. Straffe achtervering na 1300 km toch wel vermoeiend. Na thuiskomst zelf de banden voor en achter gewisseld. Uitlijnen was niet nodig, geen trillingen in het stuur.

Update 30900 km: elke keer weer een lach op mijn gezicht door de geweldige acceleratie. De 138 PK’s blijven lokken. Auto ingeruild voor een 307 break 1.6 uit december 2004, we gaan nu toch voor meer ruimte en minder benzineverbruik n.a.v. de hoge brandstofprijzen. Ingeruild voor Eur 15.827,-. Volgens mij een goede deal. Staat nu te koop bij Nefkens in Deventer, voor wie een probleemloze blauwe GTI uit 2003 wil kopen. De auto is inmiddels verkocht. Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met de auto. Ik mis hem wel een beetje.

De auto was op de afgesproken afleverdatum niet klaar, de kentekenplaten waren er nog niet. De dealer (Wemmenhove Meppel, inmiddels Autopalace Meppel) had deze bestelling niet vervroegd. Dit hebben ze met een 206-horloge, bloemen en heerlijke wijn aardig goed weten te maken. De auto is verder tot in de puntjes perfect afgeleverd, pluimpje voor de dealer. Met de auto tot nu toe geen probleem.

05200 km: lak bovendeel achterbumper liet los, nieuw bovendeel gemonteerd

22600 km: A-beurt gehad, regensensor gereset en remblokken vervangen.

27100 km: banden voor en achter gewisseld
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep