Autoreviews  |  Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf31 km
Km-stand laatst68.659 km
Eerste review-invoer16-01-2011
Laatst gewijzigd19-12-2011

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster half
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoVolkswagen Polo 1.2 TDI Blumotion Comfortline
(Gemiddelde lezerswaardering 63%)

Hij is er! (646 km)

Hij is er! (31 km)

Na ruim 7 maanden in een voorloop auto gezeten te hebben is hij er dan eindelijk! Mijn bestelde Volkswagen Polo Bluemotion!
Mijn voorloopauto was ook een Polo BM, voor die gehele review:

De auto zoals ik hem besteld heb:

Volkswagen Polo Bluemotion Comfortline

Zwart, 3drs
Climatic
Executive Plus
- RNS310 Radio/Navigatie
- Alarm
- Multimediaaansluitbox
- Ingebouwde voorbereiding premium carkit
Bluetooth touch-adapter voor de premium carkit
Easy entry (3 deurs)
Mistlampen met bochtenverlichting

In mijn vorige review heb ik al flink wat geschreven over de auto. Verwacht dus ook niet een heel inleidend verhaal over deze auto, die is terug te vinden op:

Wel ga ik hier mijn verdere ervaringen delen, heeft deze auto wel problemen? Is deze zuiniger? Zijn mijn gekozen opties een meerwaarde?

Daar zal ik de komende tijd achter komen, en uiteraard mijn bevindingen delen hier op Autoweek :)!

De eerste kilometers! (646 km)

Zo, de eerste week zit er op met de nieuwe BM. Eerste ervaringen? Nou ja verschilt niet veel met mijn vorige BM waar ik ~50.000km mee gereden hebt, alles zit weer degelijk in elkaar en voelt vertrouwd :)

De opties heb ik inmiddels een beetje kunnen testen. Hieronder volgen de eerste bevindingen.

Bochtenverlichting: Leuk, maar nodig? Mwoa niet echt, je merk in de meeste gevallen niet eens dat je het hebt, dus de meerwaarde vind ik persoonlijk niet erg hoog.

Climatic: Deze is inmiddels al ingesteld naar mijn wensen en werkt perfect, geen temperatuurschommelingen en hij houd hem vlot en stabiel op temperatuur. Met mijn vorige handgeschakelde climatic moest ik hem nog wel eens aanpassen, dan werd hij te warm, dan te koud etc. hier heb ik met de automatische climatic nog geen problemen mee ondervonden :)

Navigatie: Nou ja zeg... hij mist gewoon een straat? Moest naar een nieuwbouwwijk in de buurt, de omliggende straten kende hij wel, maar die ik moest hebben net weer niet... verder is de navigatie duidelijk, scherm is goed, valt genoeg op te zien en de aanwijzingen zijn ook duidelijk ingesproken. Heb zelf de navigatiebestanden op mijn SD kaart gezet. Routeberekeningen gaan snel en ook het herberekenen is in mum van tijd gebeurd! Prima navigatie dus!

Bluetooth carkit: Meer dan uitstekend! Koppelde mijn telefoon (HTC Desire) in 1x goed en alle contactpersonen waren in meteen gesynchroniseerd. Ook ben ik erg goed te verstaan aan de andere kant, en de andere kant ook in mijn auto. Dit is echt een verademing na een zonneklep carkit!

Armsteun: Ja die heb ik wel gemist met mijn afstanden, kan nu heerlijk relaxed mijn rechterarm ergens kwijt als ik op de snelweg rijd op de cruise control, heerlijk ontspannen!

3 deurs t.o.v. 5 deurs: Ik ben een grote vent (1.95 met genoeg kilo's) en in het geval van de winter ook nog een dikke winterjas. Het instappen gaat in dit geval dus ook makkelijker en comfortabeler dan in de 5 deurs uitvoering. Waarom heb ik geen 5 deurs weer genomen? Optieprijs was ~500 euro, en dat had ik er niet voor over, tevens mocht ik van de werkgever maximaal 2000eu aan opties toevoegen, dus paste ook niet in het budget! ook heb ik de extra 2 deuren niet gebruikt in de vorige auto, dus in mijn geval waren ze ook niet nodig.

Verder dus een prima auto weer! Rijd goed, comfortabel, stil en ruim voorin! Ben hem momenteel nog aan het inrijden, dus doe het ook lekker rustig aan :) Volgende update volgt zodra er weer wat te melden is, of over een 10 of 15k kilometers!

Lampje lampje! (2.270 km)

Een korte update! Waar ik bij de vorige BM per 10.000km last had van een lampje in mijn dashbord, dat aangaf dat er een lampje stuk was, heb ik hem bij deze BM al 2x gezien! Al voor er 300km op de teller stond, en zojusit met nog net geen 2200km op de teller... Waar het vandaan komt geen idee, maar mijn lampjes waren dus (net als alle vorige keren) prima in orde!

Eens even aangeven bij de komende beurt dus. Heb tevens mijn voorlampen dit weekend vervangen door Osram Night Breaker Plus H4 lampen, geven toch beduidend feller licht, ze schijnen niet tot amper verder dan de standaard lampen, maar de belijning en de borden etc. zijn toch stukken beter te zien!

Nog een verschil tussen de vorige BM en de huidige was dat de standaard lampen in de huidige ook al veel meer licht gaven. Dat was in mijn eerste BM echt bedroevend!

Nou ja dit was het tot zover, heb verder geen reden tot klagen, alles rijd prima, geen kraakjes etc.

Verbruik hou ik ook weer bij en is te vinden op de onderstaande link:

Ai, weer die stoel.... (5.940 km)

... en dat is nummer 2... Ook deze bestuurdersstoel komt inmiddels los van zijn frame (zie ook de review van mijn vorige Polo BM). Inmiddels een afspraak staan bij de dealer. Tijdens deze "beurt" meteen even wat dingen aanpassen. Nu ontgrendel ik met de sleutel alleen de bestuurders deur met 1 druk op de knop, dit laat ik aanpassen naar beide deuren en de kofferklep in 1 druk i.p.v. 2 of 3 nu.
Tevens laat ik ze nakijken of de koplampen goed afgesteld staan. Vind het zicht, ondanks de veel betere H4 lampen die ik er nu in heb gezet, nog erg tegenvallen. Eens kijken wat daar uitkomt.

Verder eigenlijk geen problemen. Rijd verder nog steeds prima, de navigatie nog een aantal keren gebruikt zonder problemen. De TMC meld netjes wanneer er "verkeersproblemen" zijn etc. Alleen moet nog uitzoeken hoe ik mijn huidige, via GPS gemeten, snelheid in beeld krijg. Dat vond ik altijd wel handig aan mijn tomtom (i.v.m. tellerafwijking).

Hij is er weer (6.800 km)

Korte update na mijn garage bezoek. De speling die momenteel in de stoel zit is volgens VW acceptabel, schijnt in alle stoelen te zitten? Nou ja we wachten af wat er de komende tijd gebeurd.

Tevens heb ik de lampen laten afstellen, met gewenst resultaat. Het lichtbeeld is veel beter!
Dus heb je het idee dat je lampen te laag staan afgesteld? Dat kan dus kloppen! Bij mij is het zicht nu veel beter met het opnieuw afstellen en de andere lampen die ik al ingebouwd had!

Weer even een korte update (22.000 km)

Het is alweer 15.000km geleden maar er is eigenlijk ook nog steeds weinig te melden.
Hij rijd nog steeds lekker door, geen problemen gehad, stoel heeft nog steeds dezelfde marge.

Navigatie heeft mij inmiddels meerdere malen van A naar B gebracht en terug en verloopt prima, Climate Control doet zowel in koude als warme dagen prima zijn werk.

Heb alleen wel een vaag iets, als ik ~125 op de teller rijd en probeer de auto stabiel op deze snelheid te houden dan houd hij soms even flink in, een soort gestotter. Iemand ervaringen mee?

Op naar zijn eerste beurt over een week of 6! Eens zien of er al iets op aan te merken is.

We gaan weer verder (33.500 km)

We zijn weer een tijdje verder en we rijden nog steeds. Inmiddels heeft de Polo zijn eerste grote beurt gehad bij 30.000km.

Een dag voor de keuring kreeg ik echter een nieuw dashbord lampje te verduren, een knipperend spiraaltje. Meteen naar de dealer gegaan en het bleek een defecte EGR klep te zijn. Deze is vervangen deze week. De rest van de keuring is hij prima doorgekomen. Het probleem met het inhouden op 125km/u is ook opgelost. Door de EGR klep misschien?

Verder rijd de Polo nog steeds top. Brengt mij nog dagelijks probleemloos 250km per dag naar mijn werk en terug! Ook nu de winter achter de rug is zie je het verbruik weer richting de 1 op 23 kruipen, ook altijd fijn!

Kreeg als leenauto een nieuwe Golf 1.2TSI Highline mee... jammergenoeg mocht ik hem niet houden. Wat reed dat fijn, de 1.2TSI ging als de brandweer, soepel en zuinig!
De mooiste optie vond ik nog wel de carkit, mijn telefoon was in de Golf te bedienen met de RNS310 navigatie die erin zat. Beter dan zo'n blokje die ik nu heb. Nou ja, misschien in de volgende auto ;)

Op naar de volgende beurt. heb ook even 2 foto's toegevoegd!

En het is alweer bijna gedaan.... (68.659 km)

Ja je leest het goed, ook deze polo gaat weer uit de lease. I.v.m. de bezuinigingen heeft de werkgever besloten een aantal auto's om te ruilen, waaronder die van mij. Later daarover meer, eerst nog even over de Polo zelf.

Inmiddels alweer bijna 70.000km gereden in deze polo sinds 11 januari 2011. Op een probleem met de EGR klep na heeft deze het probleemloos vol gehouden. Ook na 70.000km kom ik nog steeds zonder een centje pijn uit de auto, ook het vermogen staat mij nog steeds niet tegen. het houd niet over maar het is zeker voldoende!

Met 62.000km heb ik voor het eerst de voorbanden laten vervangen. Deze waren toch nodig aan vervanging toe. Zitten nu weer verse banden onder en de eerste heftige regenbuien heb ik er ook alweer mee overleefd, moest er niet aan denken om nu nog met die bijna gladde bandjes te rijden. Zeker omdat de leasemaatschappij ze in eerste instantie niet eens wilde wisselen... Gelukkig na een belletje toch nog kunnen regelen. De grote 60.000km beurt hebben we echter wel over moeten slaan...

Verder nog iets? Nee eigenlijk niet. Het eindoordeel na 120.000km in een Polo BM gereden te hebben (verdeeld over 2 exemplaren) is eigenlijk zeer positief! Starten en lopen, geen noemenswaardige problemen, altijd goede zitpositie en het grappige geroffel van de 3 cilinder in de ochtend maakt het gewoon een goede auto. Het is gewoon een zeer complete, enigszins zuinig en comfortabele auto.

Nu de nieuwe auto. Vanaf januari ga ik de Seat Ibiza ST 1.2TDI E-Ecomotive Style rijden (een hele mond vol). Van het geroffel van de 3 cilinder raak ik dus niet af, ook het feit dat het een VAG product is geeft mij geen redenen om te denken dat ik er op achteruit ga. Laat maar komen dus!

Zo, dit was de laatste invoer, mocht er toch nog iets schokkends gebeuren dan volgt dat nog. Indien er niets gebeurt dan zien jullie in januari 2012 vanzelf een nieuwe review van de de Ibiza verschijnen!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep