Autoreviews  |  BMW 318d Touring Corporate Lease Business Line (2011)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst101.560 km
Eerste review-invoer10-01-2011
Laatst gewijzigd26-09-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja

Vorige autoBMW 120d High Executive M-Sport
(Gemiddelde lezerswaardering 79%)

De eerste ervaringen (750 km)

De eerste ervaringen in de 318d Touring zijn daar. Nadat we zijn overgestapt van een 'full option' 120d M-Sport, nu een 318d Touring Corporate Lease Business Line M-Sport. Mondvol voor een auto die wederom redelijk is afgeladen met opties. Deels onderdeel van de pakketten, maar bij BMW blijft altijd nog voldoende over om aan te vinken.

Extra's op deze auto zijn de leren bekleding, de 18" M-sport (op de foto's echter de model '159' 17" LM velgen met winterbanden), de navi pro met USB en Harman/Kardon surround speakers, de donkere ruiten achter, keyless go, alu interieurlijsten (feinschliff) en nog wat andere minder in het oog springende zaken.

Vanzelfsprekend na aflevering een lekker stuk gereden en voordat je het weet, ben je in een weekend 750 kilometer verder.

De eerste bevindingen:
- voelbaar minder vermogen dan de 120d, maar dat is duidelijk. Ook zijn de versnellingsbakverhoudingen anders, dus dat is even wennen (90 in 6 was met de 120d wel mogelijk, met de 318d niet)
- voelbaar comfortabeler (langere wielbasis)
- hoorbaar stiller dan de 120d (wellicht door de frameloze ramen van de 120d)

Samenvattend: de auto vergt weinig gewennig als je uit een andere BMW komt. Het navi systeem met i-Drive is werkelijk enorm uitgebreid en vergt nog wel wat oefening. Per jaar rijd ik zo'n 55-60.000km dus de eerste, uitgebreidere ervaringen zullen niet lang op zich doen wachten!

Op en neer naar Zweden... (3.300 km)

Na de eerste 1000 kilometer in NL, dit weekend (week 2, 2011) naar Zweden gereden. Op de terugweg in een keer van Malmö naar huis (op 1 tank) en ik moet zeggen, de auto is gemaakt voor cruisen. De stoelen zitten perfect, de auto is stil, de vering stevig maar toch behoorlijk comfortabel (wellicht door de winterbanden?). Het verbruik is naar 1 op 17,7 gegaan (niet zo gek gezien de 2000 snelwegkilometers). Even gekeken hoe hard de auto rijdt en ik kwam op een wat vochtige weg met wind van voren op net geen 200 (198 km/u).

Positieve punten na 1 week/3500 km:
+ zitpositie/stoelen
+ motor boven 1700 tpm levendig en snel
+ ruimte (meer dan nodig, dat wel)
+ navigatie (professional): snel en duidelijk met rijbaanweegave
+ bluetooth (je kunt zelf muziek van je iPhone streamen: FANTASTISCH!)
+ super geluid uit Harman/Kardon speakers (helder, vol, diep!)

Mindere punten tot nu toe:
- vaker schakelen omdat onder de 1700 tpm weinig kracht is
- versnellingsbakverhouding (te) lang, waardoor je vaak erg laag in de toeren rijdt (en dus weinig kracht hebt)

Of ik me ga wagen aan een Powerbox weet ik nog niet. De kracht van de 318d is weliswaar boven de 1700tpm meer dan voldoende voor me, maar graag zou ik wat meer koppel onderin willen hebben. Eens navragen...

Een maand later (6.500 km)

Inmiddels hebben we de 318d een maand. En met 6500km op de teller, weten we dat de motor inmiddels lekker los is gekomen. Nu de ervaring er is dat je in 6 niet onder de 100km/u moet komen, is het mindere vermogen t.o.v. de 120d eigenlijk niet zo storend. Maar boven de 1650tpm trekt de auto echt lekker weg.
Het verbruik is inmiddels over de 6500km gezakt naar 1:18,4 en dat is gezien gewicht van de auto gewoon goed.
Het comfort van de auto is super. Ik ben benieuwd als straks de 18" M lichtmetalen velgen eronder komen hoe dat gaat voelen in vergelijking. Nu houd ik wel van een stevige auto; ik denk dat menigeen de auto te stevig vindt.
De praktische bruikbaarheid van de 'stationwagon' is beperkt. Zeker als de afdekhoes/cassette in de auto blijft, kan je opvallenderwijs niet veel meer kwijt dan in de 120d. De bodem van de bagageruimte is ook hoger dan van de 120d, hoewel je wel meer in opbergruimtes onder de vloer kwijt kunt.

Paar opmerkingen nog ter overweging als je ook voor een 3 in de markt bent:
- neem zeker bluetooth: dat streamen van audio is groots!
- neem USB: je ziet zelfs van je memorystick je hoesjes van de cd's die erop staan
- neem de sportstoelen want die zitten perfect. Ik heb ook de lendensteunen erbij gekocht omdat mijn rug nogal 'kritisch' is, maar kan nu zo 1000km rijden zonder kleerscheuren
- Navi Pro werkt snel en goed, maar onthoud dat je wel op de weg moet blijven letten omdat de kaarten zooooo snel verouderen!
- neem xenon lampen: wat een lichtopbrengst. Het lijkt ook wel (veel) feller dan bij de 120d

Al met al geen spijt vooralsnog dat ik nu de Bimmer rijdt i.p.v. de Giulietta, ook al is de Alfa wel bloedmooi!

2 maanden later! (14.900 km)

Na 2 maanden is de motor lekker los, de auto is "eigen" geworden en ik moet zeggen: het is een erg fijne wagen. Het verbruik is nu rond de 1 op 19 en dat vind ik persoonlijk erg netjes. Moet wel toegeven dat het erg veel snelwegkilometers zijn die relatief in alle rust worden weggereden.

Problemen? Neen, helemaal niets. Irritaties dan? Nou, de achterportieren sluiten niet in een keer zonder flinke kracht. Maar daar kan ik mee leven. Of wellicht de navi kaarten die niet up-to-date zijn, maar dat is gezien de werkzaamheden aan de NL wegen, niet verwonderlijk. Schades dan wellicht? Tja, pitjes op de motorkap en de voorruit (Carglass heeft al een mooie pit dichtgeharst) en een of andere onverlaat in een oude k*t Porsche vond het nodig tegen mijn achterbumper aan te parkeren in Amsterdam. Maar de krasjes zijn te klein om er verzekeringswerk van te maken. Jammer dat dit land zo vol asocialen zit dat niet om andermans spullen geeft.
Niets negatiefs dan? Eigenlijk niet. Of wellicht toch die wat ielige uitlaat die moeilijk schoon te houden is? Maar dan zoeken we echt spijkers op laag water!
De kilometers gaan lekker, op 16/3 komen de M-sport 18" LM's eronder en zal ik de foto's even updaten!

Na 3 maanden... (19.500 km)

Het comfort van de 318d met M-sport en de 18" zomerwielen (met runflats) staat me wel aan! Door de langere wielbasis is de auto rustiger op de weg, hoewel de brede banden (vanzelfsprekend) wel wat spoorgevoelig zijn.
Het verbruik staat op 1:19,01 om precies te zijn; geen slechte waarde me dunkt. Met de 61 liter tank hoef je dus ook niet zo vaak te tanken.
Opvallend: er kijken meer mensen nu naar de auto dan op de winterwielen. Blijkbaar ogen die toch imposanter. De achterbanden zijn zo breed trouwens dat met de 'slechts' 136pk je nooit grip tekort hebt!
Geen storingen tot nu toe. Over 15000km moet hij voor een onderhoudsbeurt (dus rond de 35000km).
Eerste indruk over de eerste 3 maanden: top auto!!

So far so good? (24.000 km)

Inmiddels 24000km onder de wielen door. Van het weekend in Duitsland eens gekeken hoe hard hij loopt. Ik kwam op 214 km/u op de teller. Goede waarde.
Het verbruik hangt zo'n beetje in totaal rond de 1 op 19. Dus dat is ook een goede waarde.
Zaken die opvallen? Zitten wat kraakjes in hier en daar. De centrale speaker op het dashboard kraakt licht. De unit van de bediening van de airco kraakt licht. En de armsteun achterin kraakt licht, ook al is hij netjes opgeborgen. Zou niet moeten en ik zal dit dan ook aangeven bij de eerste beurt, die voorzien is, volgens de 'condition based service' over 10.000km.
Verder is de auto wat gevoelig voor sporen, hetgeen niet echt verwonderlijk gezien de brede banden denk ik.
Goed is de airco. Het is immers mooi weer nu maar de airco laat een ijsbeer nog bibberen. En de verkoeling is nog snel ook.
Inmiddels ben ik goed gewend aan het vermogen (of de 40 pk die mist t.o.v. de 120d die ik hiervoor reed). In Duitsland is de souplesse tussen 130-180 eigenlijk erg goed en voelt de 318d toch redelijk snel aan. Het is geen hete hatch, maar een weekend Denemarken is daardoor wel een relaxte bezigheid!

Half jaar oud - de eerste onderhoudsbeurt (34.300 km)

Het zal geen verrassing zijn: de eerste beurt (olie vervangen) was zo gepiept. Verder geen problemen. Het kraken van airco-unit en piepen van de auto zijn weg vooralsnog. Bij een 'beurt' maar eens naar het centrale rooster van de Harman/Kardon laten bekijken want dat kraakt nog altijd.
Wel een kleine 'mod' gedaan: de 'nieren' zijn vervangen voor varianten van de Performance serie. Deze zijn zwart. Dit ziet er wat bruter uit. In augustus nog even een ander uitlaatsierstuk laten monteren want de 4 cilinders van BMW hebben we erg iele uitlaten tegenwoordig. Ik zal dan de foto's even updaten!
Al met al: prima wagen!

Wat mods...en schade! (39.000 km)

Al meer dan 8 jaar schadevrij, maar opeens komt er een duveltje uit een doosje en die rijdt schuin tegen de voorkant aan. Goede €1400 schade. En ook al kan ik er niets aan doen, het is balen. Hoop geregel en voor je gevoel wordt het nooit meer als tevoren.
Schade is inmiddels met enige spoed gerepareerd....kan natuurlijk niet met deuken rijden! Inmiddels is door die klappert ook de auto vierkant uitgelijnd moeten worden. Nu staat alleen het stuur niet helemaal in het midden. De BMW dealer moet daarvoor de stuurhoeksensor resetten. Dat gebeurt eind augustus.
Ook wat mods toegepast. Een zwarte Performance grille maakt wat mij betreft de voorkant wat meer duister, agressief misschien. Ik vind het in ieder geval mooi. Een tweede mod is een ander uitlaatsierstukje. De BMW 4 pitter hebben een te klein platgeslagen stukje uitlaat dat er mijns inziens te iel uitziet. Nu dus chromen potten. Staat een stuk dikker.
Het verbruik is inmiddels redelijk rond de 5,27l/100 gefixeerd. Zo'n 1 op 19 dus en dat is voor zo'n grote auto niet slecht, toch?

Going Marco Bakker (52.500 km)

Rustig cruisend door Zweden ging de cruise control opeens een eigen leven leiden. Netjes remmend voor een rotonde ging 'opeens' de cruise control weer naar de vooringestelde snelheid van 110km/u. Dat was even schrikken, maar gelukkig was het probleem ook weer direct uit te schakelen door te remmen.
Het probleem is nog enkele keren naar voren gekomen en nu door de dealer onder handen genomen; er was een 'update' beschikbaar. Wel slordig, zo'n spontane cruise control en in theorie kan het voor gevaarlijke situaties zorgen. Maar 'no harm, no foul'! Bleek een parameter van de stuurwielsensor niet goed te zijn.
Tevens is direct het nieuwe ConnectedDrive geactiveerd, waarmee je dus in Europa internet in je auto hebt, live filedata (maar niet in NL) en nog een aantal features. Of het een zinvolle investering is, weet ik nog niet; we zullen zien! Maar een gadget is aan mij altijd besteed :-)

Connected... (60.000 km)

De cruise control is weer gemaakt, de stuurwielsensor gaf verkeerd input schijnt.
Ook is sinds 2 november 2011 in NL ConnectedDrive actief. Dat is nu ook in mijn auto geactiveerd. BMW Online, met nieuws, weer in heel Europa, net als internet. Je hebt ook toegang tot een centre in Munchen dat je kan/wil/zal helpen bij alle vragen in het leven...althans; je zoekt iets, zij vinden het en sturen de coordinaten direct naar je systeem. Je kan dat ook met viamichelin.com en google maps naar je auto sturen. Erg handig, scheelt wat gedraai aan de iDrive.
Verbruik is 5.33l/100km (1:18,76) en dat is niet zo slecht, toch?
Binnenkort de 60000km controlebeurt voor wat kleine dingen, maar vooralsnog doet de Bimmer het puik!

Een jaar verder (65.000 km)

Met een gemiddeld verbruik van 5,34l/100km (1 op 18,73) is er inmiddels een flinke hoeveelheid diesel verstookt door de Bimmer. Motorisch/technisch eigenlijk storingsvrij. Binnenkort wordt wel de stoelzitting, deurbekleding van het portier aan de bestuurderskant en een dingetje aan het koppelingspedaal vervangen. Het leer van de stoelzitting lubbert teveel (vind ik) en dat gaat er niet uitzien over 2 jaar. Vanzelfsprekend onder garantie.
Onderhoudskosten vallen alleszins mee. Hij heeft net een grote beurt gehad, met olie, filters (dikke 600 euro trouwens). Remblokken kunnen nog 100.000km mee zegt de diagnose in de iDrive.
Al met al zeer tevreden over deze kruismobiel. Had meer PK's aangekund, maar liever wat meer opties/tierelantijnen dan die pk's!
Kosten tot nu toe: € 0,1654 per kilometer, exclusief afschrijving natuurlijk, maar incl. brandstof, verzekering, onderhoud, BTW enz.

Cruise control (71.000 km)

Zoals eerder gemeld deed de cruise control spontane dingen en dat is op afritten niet handig... Uiteindelijk is de bedieningshendel van de kruiskontrole vervangen en daarmee lijkt het probleem opgelost.
Inmiddels over de 70000km, zonder verdere issues eigenlijk. Verbruik is iets minder gunstig geworden de laatste tijd (winter?), gemiddeld nu over het geheel 5,35l/100km (1:18,7).
Goede, comfortabele, stille cruiser!

Cuppen (82.000 km)

Inmiddels de 82000km gehaald en tot volle tevredenheid eigenlijk. Geen grote kosten of grote onhebbelijkheden.
Echter....de 18" banden lijken enigszins te cuppen. Met name voor. Wordt as. vrijdag door een specialist naar gekeken en evt. worden dan de banden getrimd. Sowieso wordt de auto vierkant uitgelijnd. Sinds die kus op de voorvelg lijkt het - ondanks herhaalde pogingen van diverse bandboeren - alsof de klap toch harder was dan zich liet/laat aanzien. Hopelijk kan de firma waar de auto vrijdag heengaat, wel definitief de oplossing vinden.
Verbruik is 5,35l/100km (1:18,69). Wat slechter dan eerder, mede door een wat zwaardere gasvoet :-)
ConnectedDrive is inmiddels alweer een tijdje actief in de auto. Leuke gadget, internetten in de auto in heel Europa (wel laaaaaangzaaaaaam); nieuwsberichten, email, Google search, lokale weerberichten. Het kan allemaal. Kost 100€ per jaar. Of het dat geld waar is is aan eenieder. Alleen jammer dat RTTI (real-time traffic info) niet werkt voor NL auto's en pas volgend jaar in NL actief wordt. Gemiste kans om dan ook niet voor Duitsland, Engeland en Frankrijk alvast vrij te geven, want daar werkt het wel voor auto's uit die landen. Beetje kinderachtig zelfs. Met een Tomtom kan het immers wel!

--UPDATE --
De auto is vierkant uitgelijnd en de voorbanden zijn getrimd. Bovendien kreeg ik het advies toch rond de 2,8 bar te zitten qua lucht in alle banden ipv hetgeen BMW zegt: 2.2 voor en 2.8 achter. Vooralsnog dikke 2000km verder en het spoort als een trein!

Weg ermee! (96.500 km)

Ja ja, de 318d Touring wordt ingeruild! Ontevreden dan? Nee, dat zeker niet. Prima cruiser, dikke wagen, ziet er gewoon goed uit. Zuinig, relatief ruim, sportief, degelijk.
Waarom dan wel? Nou, simpel; ik ben toch meer van de hatchback auto's. Mijn vorige 120d 3 deurs was meer 'ik', dus we hebben besloten de Bimmer eerder dan verwacht in te ruilen voor een 125d 3 deurs M-Sport. Levertermijn nog enigszins onbekend. Maar als u interesse hebt in deze dikke 318d, gewoon een respons erbij zetten. De auto is ingeruild, maar voor de echte liefhebber is er altijd wel een mouw aan te passen!
Nog issues met de auto momenteel? Neen! De auto is vierkant uitgelijnd laatst en spoort weer als van ouds. Verbruik blijft rond de 5,36/100km (1:18,66). Recentelijk een oliebeurt gehad waar geen problemen zijn ontdekt, hetgeen ook niet zou moeten met een auto van nog geen 2 jaar.
Dus...prima wagen die ik zeker ga missen. Maar 218pk/450Nm van de 125d zal ook wel smaken lijkt me!

Eindverslag (101.560 km)

101560 kilometer en 626 dagen sinds de overhandiging van de sleutel van de 318d Touring is hij bij de dealer achtergelaten ten faveure van een 125d 3 deurs. De algehele conclusie? Fijne reisauto, zuinig, ruim en comfortabel (hoewel sommigen wellicht de vering wat 'sportief' vinden). Het verbruik is uitgekomen op 5,36l/100km dus 1:18,66. Er zijn geen rare dingen gebeurd, noch zijn er significante zaken kapot gegaan. Niets te zeuren dan? Jawel hoor; de stoelbekleding zit niet zo strak op het zitvlak (al een keer vervangen) en er zit een rammel in het gaasje dat de centrale speaker op het dashboard afdekt, maar alleen als de airco koude lucht blaast.
De auto heeft all-in excl. BTW bijna 41 cent de kilometer gekost, duurder dan de vorige 120d maar die had ik dan ook langer (dus verhoudingsgewijs minder afschrijving per kilometer). De kosten per kilometer zonder afschrijving bedraagt bijna 14 cent.
De volgende eigenaar zal een puike wagen aan deze 318d hebben. Alleen zal ook hij wellicht de 136pk net wat te weinig vinden voor de dik 1400kg.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014

ActieAuto

BMW Corporate Lease Editions. Tijd voor een echte BMW. Straks staat hij voor uw deur. Na een lange rit. Die ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep