Autoreviews  |  Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde (2010)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
Km-stand bij aanschaf5 km
Km-stand laatst63.000 km
Eerste review-invoer13-08-2010
Laatst gewijzigd25-06-2014

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster half
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoAlfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2005)
(Gemiddelde lezerswaardering 85%)

Wat een auto! (2.000 km)

Twee weken geleden m'n Alfa Romeo GT 1.9 JTDm (van 2005) met bijna 140.000 km op de klok bij Wim Prins in Nunspeet (zie dealer-review) omgeruild voor deze nieuwe Giulietta. Het is de Quadrifoglio Verde uitvoering, met de 235 pk 1.750i Turbina Benzina motor. De auto staat enkele cm's lager dan de 'gewone' Giulietta (ook dan die met sportonderstel), is sportiever geveerd en gedempt, heeft grotere remschijven voor en achter, standaard felrode remklauwen, dubbele uitlaatpijpen, enz. enz. Niet te vergeten: het klavertje vier op de voorspatborden boven de zij-knipperlichten.
Ik heb 'm redelijk volledig laten aankleden: 18" titaniumkleurige velgen met 225/40 banden (standaard wordt de QV met 17" geleverd), Bose audio-installatie, Bi-Xenon verlichting, rood lederen interieur, panoramadak (waarvan het voorste deel een schuif/kanteldak is), parkeersensoren aan de achterzijde, licht- en regensensoren, Blue & Me bluetooth, stoelverwarming en nog wat kleinigheden.

Nu ik vandaag de eerste 2000 km heb vol gemaakt wordt het tijd om er iets over te schrijven. Allereerst zou ik Alfa willen vragen om – duidelijk in het gezichtsveld van de bestuurder - een waarschuwingssticker op het dashboard te plakken: 'Het rijden met deze auto kan een ernstige verslaving tot gevolg hebben'. Dat zegt al iets over mijn mening over de rij-eigenschappen. De auto stuurt werkelijk fantastisch, de besturing is messcherp en heel direct. De mate van stuurbekrachtiging varieert hierbij niet alleen met de snelheid (op parkeersnelheid draai je het stuurwiel met de pink rond), maar ook naar gelang de ingestelde stand op de DNA-schakelaar. Staat deze op D (dynamisch) dan blijft er op snelheid maar heel weinig bekrachtiging over en voel je een heel direct contact met de voorwielen, veel 'feedback', je voelt precies wat er gebeurt. Je voelt de wielen zich gewoon 'vastbijten' in snel genomen bochten, ook als je bij het uitkomen heel stevig op het gas gaat. De grenzen liggen heel ver weg, en ik ben daar nog lang niet bij in de buurt geweest, denk ik.

De werkelijke ster in deze Giulietta QV is voor mij de motor. Volop vermogen en prima loopeigenschappen. Met de DNA-schakelaar kan het ‘karakter’ worden gekozen (je zou willen dat sommige mensen ook van zo’n schakelaar waren voorzien...........). In de D-stand ‘hangt’ de motor werkelijk aan het gas, voelt-ie vooral in het onderste toerengebied ook een stuk krachtiger aan dan in de N(ormaal)-stand. Dat klopt ook wel als je naar de cijfers van het maximum koppel kijkt: in de N-stand 300 Nm bij 4500 toeren en in D maar liefst 340 Nm bij 1900 toeren! Menige diesel kan daar jaloers op zijn……………. De N-stand voelt daarom wat ‘rustiger’ aan, de gasreactie is iets trager, ‘bijt’ wat minder, maar ook in die stand is het nog steeds een heel krachtige en snelle auto waarmee je héél snel héél hard kunt rijden. In de praktijk rij ik in de bebouwde kom, en bij constante snelheden op andere wegen meestal in N. De A(ll Weather)-stand heb ik nog niet eens geprobeerd. Heb je de ruimte om wat sportiever, dynamischer te rijden/sturen dan moet-ie in D natuurlijk. Overigens beïnvloedt die schakelaar nog veel meer zaken, zoals het electronisch differentieel, het aangrijpen van de remmen, enz. Heb ‘m nog niet ‘open’ gehad – dat ga ik maar een keertje bij de ‘buren’ doen – maar ik heb wel een aantal sprintjes naar rond de 170 km/u getrokken. Bij die snelheid is de QV nog superstabiel en ik verwacht zonder meer dat-ie dat op de opgegeven topsnelheid (245 km/u) ook nog is. Naar mijn mening is dit een echte ‘rijdersauto’, een auto waarin het plezier in het rijden voorop staat. Ondanks het sportieve en verlaagde onderstel is het comfort in feite prima! Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar je moet er zelf in hebben gereden om te begrijpen wat ik bedoel. Hoop ‘m binnen niet al te lange tijd een keertje naar Italië te kunnen sturen! Fijn op dergelijke lange afstanden is ook dat het geluidsniveau op de gebruikelijke kruissnelheden binnen laag is. Natuurlijk: even lekker 'doorhalen' naar de 6000 toeren laat de motor goed horen, klinkt dan heel goed!

Verder: de remmen zijn volledig op hun taak berekend, vragen weinig pedaalkracht en zijn fantastisch te doseren. Versnellingsbak schakelt prima, maar nog niet zo 'gesmeerd' als bij m'n GT; zal een kwestie van kilometers maken zijn, verwacht ik. De stoelen zitten goed, alhoewel de sportstoelen in m’n GT nog iets beter waren (meer zijdelingse steun).
Het panoramadak functioneert uitstekend, lekker licht in de auto, frisse lucht als het open kan. Geheel geopend wordt het op hogere snelheden lawaaiig, de kantelstand produceert daarentegen nauwelijks extra geluid en levert toch extra ventilatie op.

De Bose geluidsinstallatie, met 8 luidsprekers en een subwoofer (ingepast in het hart van het reservewiel), doet het héél goed. Dit was trouwens een meevaller: in de brochure staat dat bij deze audioinstallatie het reservewiel vervalt en er een reparatiesetje voor in de plaats komt. Intussen hebben ze kennelijk toch een subwoofer gevonden waarbij het reservewiel gehandhaafd kan worden. Aan een navigatiesysteem had ik geen behoefte. De stoelverwarming heb ik nog niet uitgetest, maar ik heb wel gezien dat er van de in de brochure beloofde 3 standen er maar eentje (aan/uit) is overgebleven. Ben er achter gekomen dat dit niet systematisch is, er zijn er ook afgeleverd met de juiste schakelaar. Heb dit al aangekaart, trouwens.
Ventilatie en airco (links/rechts gescheiden) doen het naar behoren, laten zich goed regelen.

En dan: het verbruik! Nu is het brandstofverbruik niet het allereerste waarin je bent geïnteresseerd als je zo’n sportieve auto koopt, maar ik heb het toch maar even bijgehouden. Over de eerste 1300 km had ik een gemiddeld verbruik van 1 op 11,1 en over de volgende 700 km kon ik zelfs 1: 12,1 noteren. Daarbij bleken de waardes op de boordcomputer met de werkelijkheid overeen te komen. Dat is zuiniger dan ik had verwacht. Natuurlijk hangt het sterk af van je rechtervoet, het zal vermoedelijk ook niet moeilijk zijn 1 op 10 te rijden als je veel vaker het hoge vermogen aanspreekt, maar toch…………… helemaal niet slecht, Alfa!

Een eerste onderhoudsbeurt is volgens het schema pas bij 35.000 km. Dat duurt dus nog even………. Voorlopig kan ik dus kilometers gaan maken.

Zoals ik ook bij m’n GT heb gedaan, zal ik deze review met enige regelmaat aanvullen/bijwerken.

Nog steeds: 'wat een auto!' (6.750 km)

Eigenlijk niets bijzonders te melden, behalve dat m'n enthousiasme voor de auto en het plezier in het rijden erin onverminderd groot is. De motor is inmiddels wat verder ingereden, ook aan het schakelen merk je dat in de bak het inloopproces ook z'n werk aan het doen is. Door de slechte rij-omstandigheden van de laatste weken nu ook de A-stand van de DNA schakelaar uitgeprobeerd. Je merkt eigenlijk geen verschil t.o.v. N, in ieder geval niet qua gasreactie en sturen, maar ik neem zonder meer aan dat inderdaad - zoals geclaimd - allerlei veiligheidssystemen wat vroeger in werking treden. De D-stand kun je bij sneeuw en gladde wegdekken maar beter niet gebruiken! Wat de N-stand betreft zou ik wensen dat de gasreactie een tikje sneller was. Nu - vooral als je net daarvoor in D hebt gereden - kan het voorkomen (het is me een paar keer gebeurd) dat je bij het wegtrekken vanuit stilstand de motor laat afslaan omdat je de koppeling laat opkomen en dan geen rekening houdt met de iets vertraagde reactie op het gaspedaal.
Verbruik verder nog steeds aan de goede kant van 1:11. Verwarming en ventilatie blijken ook onder winterse omstandiheden goed te functionneren. Geen rammeltjes of kraakjes, dus op naar het voorjaar (sprak de optimist............).

Blijft leuk! (15.000 km)

Een korte aanvulling, want er is eigenlijk niet zo veel te melden.
Intussen 15.000 km op de klok, met onlangs een retourtje Italië. Gemiddeld verbruik nog altijd rond de 1:11 (Italië en terug, plus wat ritten in de bergen daar) kwam op een - gemeten - 1:11,2). Vanmorgen even het oliepeil gecontroleerd: ruim boven de helft van de 'range' op de peilstok. Nog niets bij hoeven te vullen en voorlopig blijft dat ook zo, zo lijkt het toch.
Rij-eigenschappen ook bij de hoge snelheden die je hier en daar op de Autobahn kunt halen zijn uitstekend, ook bij 200+ snaarstrak. In de bergen was het helemaal een plezier met het vele bochtenwerk!
Het blijft ontzettend veel rijplezier opleveren, het rijden in deze Alfa.

1 jr. na aanschaf............... (23.500 km)

Zo, het eerste jaar zit erop, en ik ben net terug van het eerste beurtje. Onderhoud is gepland voor 35.000 km, maar olie en filter moeten 1x per jaar worden vernieuwd. Er is tegelijkertijd een kleine controlebeurt uitgevoerd en het pollenfilter is vernieuwd, zodat ik met mijn kilometrage bij die genoemde 35.000 km niet terug hoef te komen, maar pas bij het einde van het 2e jaar.
Olie heb ik niet hoeven bijvullen gedurende die 23.500 km. Mankementen? Een piepgeluid rechtsachter bij het over drempels rijden bleek van een ophangpunt van de handremkabel te komen, en is bij deze beurt verholpen. Eerder had ik last van een trillend spiegelglas aan de linkerkant (opgelost door het opnieuw in de houder vast te zetten). Verder is het controle-ledje in de mistlampenschakelaar stuk gegaan, een nieuw is besteld en zal binnenkort worden gemonteerd. Ik blijf ontzettend veel lol houden in het rijden met deze auto. Ook op lange ritten (intussen 2x Italië en 1x Zuid-Frankrijk) is het geweldig rijden. Alhoewel, zoals ik eerder schreef, de stoelen in m'n vorige Alfa (een GT) meer zijdelingse steun boden, is er met het zitcomfort absoluut niks mis. Na een rit van 1100 km stap ik nog helemaal fit uit - met alleen wat kramp in het gezicht van die grote grijns die het rijden blijft opleveren...........
Méér heb ik niet te melden - als het zo doorgaat kom ik over een jaar pas met de volgende update.

Weinig toe te voegen............... (35.500 km)

Sinds de vorige bijdrage bij 23.500 km heb ik probleemloos - en zo hoort het ook, natuurlijk - 12.000 km erbij gereden. Sinds het vorige verslag heeft de auto overigens ook ruim 4 maanden volledig stilgestaan: door een serieus ongeluk met de fiets kon ik o.a. niet autorijden. Gelukkig staat de auto binnen en heeft-ie er niet onder geleden: starten en lopen was de reactie op het omdraaien van de contactsleutel. Wat was ik blij weer op pad te kunnen en weer van de geweldige rij-eigenschappen te genieten. Kort voor ik 'm noodgedwongen moest laten staan had ik, eind oktober vorig jaar, nog een basis-circuittraining op het politie-circuit in Lelystad gevolgd. Deze was door dealer Wim Prins georganiseerd en werd uitgevoerd door GP-Elite. Een fantastische ervaring, waarbij in totaal bijna 240 km op het circuit werd afgelegd. Ik heb daar veel geleerd en ik kwam erachter dat je met zo'n Giulietta nog veel harder een hoek om kunt en veel later kunt remmen dan ik voor mogelijk had gehouden. Op de weg doe je dat natuurlijk niet dagelijks, maar van zo'n cursus houdt je minstens een aanzienlijk betere wagenbeheersing en (nog) meer vertrouwen in de wegligging en de remmen van je auto over. Ook weet je wat je kunt verwachten als je in het grensbereik van die wegligging komt en hoe je zonodig kunt corrigeren. Dat het er stevig aan toe ging - doorlopend voluit accellereren en remmen - bleek ook uit het brandstofverbruik: de boordcomputer gaf voor deze circuitdag een verbruik van bijna 25 ltr/100 km (1 op 4) aan. Normaal heb ik weinig moeite om met deze snelle wagen 1 op 12 te rijden! Zo staat op dit moment de boordcomputer, sinds de laatste maal voltanken, op 8,3 ltr/100 km, en dat zijn dan veel op secundaire 80km-wegen en op nog kleinere binnenwegen en dijken afgelegde kilometers. Ook het e.e.a. aan bebouwde kom en snelwegen, binnen de snelsheidslimieten. Af en toe een stevig sprintje om van het accelleratievermogen te genieten hoort daar ook bij, maar ik hoef niet bij elk verkeerslicht een sprint te winnen en dat scheelt............
Bij 25.000 km heb ik de beide voorbanden vernieuwd, ze hadden nog wel wat reserve maar aangezien er een trip naar Italië aankwam heb ik nieuwe Pirelli's PZero erom laten leggen. Daarvan heb ik op de prachtige bergwegen véél plezier gehad! Op de Duitse Autobahnen een aantal malen ruim boven de 200 km/u gereden, met als hoogste ruim 230 km/u op de teller net voor ik vanwege naderende drukte weer van het gas af moest. De stabiliteit bij dat soort snelheden is echt grandioos en geeft je heel veel vertrouwen.
Alles blijft naar behoren functionneren, de vooralsnog enige opmerking die ik bij een eerstvolgende beurt ga maken is van een kraakje in de draagarmen (rubbers smeren?) als je stevig over drempels rijdt - en dan vooral bij koud weer.

Bijna 2 jr. in bezit - onderhoudsbeurt (40.000 km)

De Giulietta is nu bijna 2 jaar in mijn bezit. Ik rij aanmerkelijk minder dan de onderhoudsinterval van 35.000 km en dan moet je 'm in beginsel 1x per jaar voor onderhoud aanbieden. Sinds de vorige onderhoudsbeurt heb ik er maar 16.500 km bijgereden - de auto heeft ook 4 maanden aaneengesloten stilgestaan. Op zich was het dus best verantwoord die beurt nog een poosje uit te stellen, maar aangezien het einde van de garantieperiode nadert vond ik het wel een veilig idee de auto nog eens door de dealer (Prins in Nunspeet) van dichtbij te laten bekijken. Er zat een kraakje in de bestuurdersstoel, kennelijk veroorzaakt door de electrisch verstelbare lendesteun, en ook het onderstel liet zich horen op verkeersdrempels. E.e.a. is naar tevredenheid uitgevoerd. De auto blijft verder uitstekend functioneren, geen problemen of andere 'klachten' dan de hiervoor genoemde kraakjes.
Ik heb ook in de voorbije periode geen druppel olie te hoeven bijvullen en ik heb nog steeds geen enkele moeite om aan een verbruik van 1:11.5 - 1:12 te komen bij een gemengd gebruik. De rit heen en weer naar de dealer (250 km) - heen over de snelweg, terug voor een groot deel binnendoor) - leverde een verbruik van 8.6 ltr/100 km ofwel net onder de 1:12. Voor een krachtige auto als deze uitstekend, naar mijn mening.
De banden (Pirelli PZero's) worden nu wel wat lawaaiïg, ik denk dat ik het bij vervanging eens met een ander merk ga proberen - alleen vanwege de afrolgeluiden, want qua grip zijn ze héél goed.
Al met al nog steeds een tevreden Giulietta-rijder!

Een halve ton................ (50.000 km)

Inmiddels weer ruim een half jaar en 10.000 km verder. De eerder aangekondigde bandenwissel heeft intussen plaatsgevonden, de Pirelli's PZero rondom vervangen door de Michelin PS 3. Een duidelijke verbetering, aanzienlijk stiller, een ander gevoel in het stuur, niet gevoelig voor sporen en met de grip is het ook méér dan prima in orde. Verder eigenlijk niets te melden, alles functioneert zoals het hoort, geen storingen, gewoon rijden - en dat rijden brengt nog steeds een grote grijns op m'n gezicht. Met het rijplezier zit het dus ook nog steeds goed; ook als ik net overstap uit de 6 jaar oude Nissan 350Z cabrio die ik er sinds kort naast heb staan - een review daarvan volgt binnenkort - heb ik niet het gevoel dat ik in de Giulietta iets tekort komt.
Het brandstofverbruik blijft op het hierboven genoemde peil, en olie heb ik tussen de beurten nooit bij hoeven te vullen.
Kortom: ik ben een tevreden mens!

Weinig kilometers......... (58.500 km)

Bijna een jaar na de vorige toevoeging, en maar 8.500 km verder. Dat ligt zeker niet aan de Alfa, want die blijft het onveranderd prima doen.
Deel van de 'schuld' ligt bij m'n Nissan 350Z cabrio waarin ik het voorbije jaar een goede 9000 km reed (zie review). Verder ook door omstandigheden 2 maanden geen auto kunnen rijden. De Alfa had met die stilstand overigens geen moeite en startte na die 2 maanden van inactiviteit direct bij het omdraaien van de sleutel. Probleemloos dus!
Overigens is het kraakje in de draagarmen, over drempels en dan vooral bij wat lagere temperaturen, weer terug; bij de e.v. beurt moet ik daar maar weer eens naar laten kijken. Heel belangrijk voor mij is het rijplezier en dat blijft deze Alfa gewoon leveren. Daarom zie ik me nog wel even doorgaan met deze Giulietta. Of ik de Nissan voor de fun erbij houd, daar ben ik nog niet helemaal zeker van, maar als het straks weer cabrio-weer wordt denk ik daar misschien weer anders over............

Onderhoud (63.000 km)

Weinig gereden, de laatste tijd, maar ik ik heb de QV twee jaar en goed 23.000 km na de vorige beurt weggebracht voor een grote beurt plus APK. Nog steeds bij Wim Prins, ondanks de afstand, maar de kwaliteit van deze dealer maakt het voor mij de rit waard.
Zoals te verwachten waren er geen echte bijzonderheden. De remblokken vóór zullen de volgende beurt niet halen, zo werd geconstateerd, maar het was ook niet nodig ze nu al te vernieuwen. Een inmiddels weer optredend piepje/kraakje in het onderstel bij het rijden over verkeersdrempels werd weggewerkt. Er bleken ook software updates klaar te staan. Het motormanagement is nu zodanig gewijzigd dat de gasreactie in de N-stand wat scherper/sneller is geworden en dat merk je direct al bij het wegrijden.
Verder blijft het rijplezier onverminderd groot!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep