Autoreviews  |  Subaru Legacy Stationwagon 1.8 GL 4WD (1991)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2010
Km-stand bij aanschaf149.000 km
Km-stand laatst165.000 km
Eerste review-invoer13-05-2010
Laatst gewijzigd26-12-2011
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoSubaru Leone 1986
(Gemiddelde lezerswaardering 75%)

Enter The Legacy ... (150.500 km)

De Leone enkele weken terug verkocht aan een liefhebber die al een Leone Coupe had en daar graag een sedan wou aan toevoegen. Geen export of cross-slachtoffer dus, de Leone begint aan zijn derde leven.

De Legacy heb ik enkele maanden geleden gekocht van een vriendelijke man uit Gent die hem eigenlijk had gekocht als overgangsauto tussen 2 New MINI´s in ... de eerste MINI had hem lelijk in de steek gelaten, de tweede MINI (dit keer een Clubman)doet het hopelijk beter dan zijn voorganger.

Na de Impreza Plus 2.0 (1997) en de Leone (1986) is dit nu mijn derde Subaru tot nog toe. Het zal niet verbazen dat de Legacy veel meer overeenkomsten heeft met de Impreza dan de Leone ... ook al was die laatste van 1986, het ontwerp gaat mooi terug tot de funky seventies en dat was bij elke rit goed merkbaar.

Verrassend aan de Legacy is de volwassenheid waarmee alles nog werkt en initieel in elkaar is geschroefd. Volgend jaar 20 jaar oud, maar hij rijdt perfect met het verkeer mee. Uiteraard zijn de Subaru-trademarks aanwezig ... frameloze deuren voor en achter, boxermotor en permanente 4x4 met korte overbrenging indien gewenst.

De bak schakelt net zoals de Impreza vroeger, redelijk klik-klak, maar soms ook wel eens rubberachtig. De achteruitversnelling leg je met beleid in, tenzij je de hoon van de buurt over je heen wil krijgen.

De motor is net krachtig genoeg om fijn mee te kunnen met het verkeer, een tweeliter ware welkom geweest. Het koetswerk vertoont redelijk wat kleine en grotere krassen die ik ten dele succesvol weggepoetst heb, hij is niet perfect maar dat ben ikzelf ook niet (en het past bij het no-nonsense karakter van de Legacy). Ik ben absoluut allergisch aan kleine 14 inch stalen velgen met wieldoppen, de eerste investering was dan ook een set origineel Subaru lichtmetaal in 16 inch. Voor 100 Eur was ik bediend en het staat hem goed.

Enige probleem tot nu toe (letterlijk 1 dag na de aankoop) ... lekke radiator die ik laten vervangen heb door een nieuwe, kan hij er weer voor een tijdje tegen.

Vandaag (13/5/2010) een retourtje Frankrijk gedaan om wat te border-shoppen en die grote koffer uitstekend kunnen gebruiken voor al die franse wijn en bijhorende kaas ... snuit ouderwets omhoog, kont stevig omlaag en aan 130km/u huiswaarts. Verbruik van die boxermotoren is nooit geweldig, ik schat bij gemengd verbruik toch een 1 op 10. Windgeruis op snelwegtempo mag ook niet onderschat worden, dat doen die frameloze deuren natuurlijk ook voor jou ... geven en nemen zeker ?

Later meer ...

Soldiering on ... (158.500 km)

Onze Legacy blijft de trouwe Lassie uit de autowereld ... wordt dagelijks ingezet voor woon / werkverkeer, bezoeken ah containerpark, volgeladen trips naar een Franse grens-supermarkt ... allemaal zonder tegenstribbelen ... het roest dat er al was (beperkt) aan de binnenzijde vd dorpels achteraan alsook aan het rechtervoorspatbord wordt langzamerhand prominenter ... nu is het de bedoeling om volgend jaar rond deze tijd te veranderen van auto ... een MX5 van de eerste generatie in eerlijke staat, zou best mooi staan naast mijn '97 Civic Coupé ... Back to the nineties ! ... :)

Legacy has left the building ... (165.000 km)

Na bijna 2 jaar trouwe dienst is de Legacy op kerstdag verkocht aan een liefhebber voor een klein prijsje ... als hij dan toch moest gaan, liever naar iemand die hem nog enkele jaren een verlengd leven geeft dan een einde ergens op een autocross-veld ... in de plaats van de Legacy is er een Honda Logo gekomen (compacter, zuiniger, lagere verzekering en wegenbelasting) .. binnenkort meer daarover.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep