Review
Verbruik

Autoreviews  |  Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic (2009)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
Km-stand bij aanschaf100.000 km
Km-stand laatst100.000 km
Eerste review-invoer15-03-2009
Laatst gewijzigd12-05-2013

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja

Vorige autoToyota Corolla Verso 1.8 Sol 7P
(Gemiddelde lezerswaardering 75%)

2.000 km

Mijn vorige auto was een Toyota Corolla Verso en aangezien de 7 zitplaatsen niet meer hard nodig waren, ging ik op zoek naar meer elegantie en comfort. Het zou een courante auto moeten worden, met andere woorden: het model moet net nieuw op de markt zijn en na een aantal jaren een relatief hoge restwaarde hebben. Daarnaast heeft bij de keuze van de nieuwe auto de binnenruimte (5 pers + vakantiebagage) en het brandstofverbruik (max 7L/100km) een grote rol gespeeld.

Het moest dus een zuinige stationcar worden met een benzinemotor vanwege het jaarkilometrage van nog geen 30.000. In het C-segment was er eigenlijk niets te halen. De Astra, Golf en Focus lopen aan het einde van de levenscyclus. De Peugeot 308 SW vind ik niet mooi.
Dan toch “maar” een auto uit het D-segment. Nadat de eerste foto’s van de nieuwe Avensis verschenen, heb ik het nieuws op de voet gevolgd. Het moest een 1.8 107KW benzine worden in Dynamic uitvoering. Wat me vooral aantrok, waren de looks (kunnen meningen over verschillen), de prijs en het norm brandstofverbruik. Nog even de CVT-automaat overwogen maar deze heeft geen cruisecontrole (op de 2.0 weer wel!). De meerprijs voor de Panoramic-uitvoering vind ik te hoog voor het gebodene. Het is dus de 1.8 Dynamic geworden in de kleur Granite Grey.

Enige alternatief wat nog even op de shortlist heeft gestaan, was de Passat Variant 1.4 TSI maar deze is uiteindelijk afgevallen door zijn prijs (vergelijkbare uitrusting ong € 4.000,- duurder) en omdat ie weer een aantal jaren op de markt is.

Na een proefrit in de Avensis en onderhandelingen met de dealer over de inruilprijs is de Avensis enkele weken later afgeleverd. Als accessoire zijn toegevoegd een trekhaak, parkeersensoren achter en chromen beschermstrip op achterbumper.

Plus- en minpunten t.o.v. de Corolla Verso 1.8 Sol 7P
Pluspunten:
Vormgeving carrosserie
Veercomfort
Rechtuitstabiliteit, minder windgevoelig
Standaard scheidingsnet bagageruimte
Betere afwerking interieur, geen rammels

Minpunten:
Geen startknop (alleen vanaf Panoramic)

2.000km
Mijn ervaringen zijn zeer positief. Auto is niet snel maar kan goed meekomen met het verkeer. Met een rustige rijstijl haal ik nu een verbruik van 1 op 13,7 L (het normverbruik is 1 op 15). Een paar zaken was effe zoeken hoe het werkt: Deuren vergrendelen automatisch boven 20km/u. M.b.t. de ontgrendeling heb je meerdere opties die je zelf in kunt stellen. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik met draaiende motor passagiers uit kan laten stappen zonder dat ik zelf de deuren met een druk op de knop ontgrendel. De automatische verlichting gaat naar mijn zin te laat aan (het moet al redelijk donker worden). Was gewend om altijd met verlichting aan te rijden. De gevoeligheid van de lichtsensor kan ook ingesteld worden, echter alleen door de dealer.

De plus- en minpunten na 2.000 km ervaring:
Pluspunten:
Geluidscomfort (mede door 6 bak die amper 3.000 toeren bij 130 km/h maakt)
Opbergruimte
Bagageruimte
Geluid standaard radio-installatie
Elektrische parkeerrem met autorelease
Ruimte 2e zitrij incl. ontbreken van een tunnel

Minpunten:
Geen reservewiel
Interieur “saai” (t.o.v. bv een Peugeot 308)
Navigatiesysteem alleen standaard op dure Executive Business en als accessoire is alleen het lelijke Business-systeem verkrijgbaar

Problemen:
Geen

90.000 km (90.000 km)

68.000KM

De remblokken achter moesten vervangen worden. Wel raar als je weet dat deze normaliter veel langer mee gaan dan de remblokken voor en die zijn tot op heden nog niet vervangen. Bleek met de electrische parkeerrem te maken te hebben.

90.000 KM

Tot op heden zeer goede ervaringen met deze auto. Om de 15.000 regulier onderhoud en buiten een ruitenwisserblad en nieuw rubber nooit extra reparaties of kosten gehad. Comfortabele auto die lekker stil is door het lage aantal toeren op de snelweg (ong 2.800 tpm bij 120 km/u). De vakantierit naar Spanje was dan ook een genoegen.
Brandstofverbruik;
Ik houd me netjes aan de maximale snelheid (niet langzamer), rijd weinig stadsverkeer en maak er een beetje sport van het verbruik laag te houden. Hij verbruikt hiermee zo'n 6,8L/100km, ongeveer gelijk aan de fabrieksopgave. Dat voor een auto van 1.380kg.

100.000km (100.000 km)

Inmiddels de 100.000km bereikt zonder een enkel probleem. Grote beurt +APK bij de Toyota dealer uit laten voeren. De vaste onderhoudsprijs is hoog maar er waren dan ook helemaal geen extra reparaties / kosten. Totale kilometerprijs voor Reparatie, Onderhoud en Banden (incl. winterbanden + stalen velgen) bedraagt 3,2 ct/km.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Andere autoreviews van dezelfde auteur

ActieAuto

Avensis Business Top 5 editie Vanaf € 29.895,00 Nu tijdelijk standaard voorzien van de 5 meest ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep