Autoreviews  |  Mercedes-Benz E 220 CDI Classic Combi (1999)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
Km-stand bij aanschaf338.000 km
Km-stand laatst420.000 km
Eerste review-invoer17-01-2009
Laatst gewijzigd22-05-2011
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoCitroen Berlingo
(Gemiddelde lezerswaardering 57%)

Oude auto, nieuwe ervaring (341.000 km)

Omdat ik in myreviews niet zoveel ervaringen lees met 220 CDI's met een superhoog kilometeraantal, begin ik er zelf maar aan.

Half december heb ik de sprong gewaagd naar een droom die ik al sinds lang koester: een Mercedes. Na lang zoeken, wikken en afwegen van zaken als vermogen, benodigde ruimte, budget en milieutechnisceh aspecten kwam ik uit bij een Mercedes E-klasse 220 CDI. Een tweedehandse, dat wel.

Kort voor de kerstvakantie 2008 viel mijn oog op een prima uitziend exemplaar van bijna 10 jaar oud en bijna 3,5 ton op de teller. De eigenaar had zijn papierwerk goed voor elkaar en de auto prima vertroeteld. Hoewel ik geen groot technicus ben, zag ik dat de auto goed verzorgd was, geen rookpluimen afgaf, watervrije olie had en een niet borrelend expansievatje voor de koelvloeistof. Ook de onderkant zag er goed uit. Geen roest of rot, bijtijds vervangen manchetjes etc. etc.

Ook de bekende risicopunten op de carrosserie voor roest waren nog roestvrij. Hier en daar wel een klein pikkeltje, maar dit was echt de beste die ik op mijn zoektocht ben tegengekomen. Ben wel van plan het goed in de gaten te houden, temeer omdat de auto dag en nacht buiten staat.

Een dikke maand en 3000 kilometer verder, kan ik nog steeds zeggen dat ik niet voor vervelende verrassingen ben komen te staan. Wel heb ik de accu vervangen, 12 graden vorst was echt te veel voor deze batterij. Ook na het in balans brengen van de zuurgraad en een nacht opladen, leverde hij onvoldoende vermogen om de motor vlot te trekken. Dus een nieuwe. Maar goed, de vorige had er al heel wat jaartjes ingezeten.

Verder: wat een heerlijke auto is dit. Lekker kruisen op de snelweg. We kunnen elkaar weer verstaan onderweg. Comfort is fantastisch, zeker in vergelijking met mijn vorige auto. En de vorige eigenaar heeft hem ook van binnen prima onderhouden. Niet te geloven dat deze auto al 3,5 keer de klok rond is. Ook onder de motorkap ziet alles er netjes uit.

Deze W210 is nog niet volgepompt met allerlei electronica en dat stelt me wel gerust. Wat je niet hebt, kan ook niet kapotgaan. Verder kan ik nog geen olieverbruik constateren en ook het koelwater blijft netjes boven het indicatienokje staan, zonder dat het verkleurt. Het temperatuurmetertje geeft 80 graden aan nadat hij is opgewarmd.

Qua verbruik loopt de auto ook nog in de pas met wat ik op diverse fora lees. En dat vind ik heel zuinig voor een diesel van 1550 kilogram. De prestaties zijn voor mij goed genoeg. Ik ben een rustige rijder, maar de auto heeft voldoende reserves om vlotjes op te trekken als het nodig is.

Samengevat: als dit Mercedes is, snap ik niet dat ik er niet veel eerder aan ben begonnen! Ik hoop er nog veel fijne kilometers mee te maken en houd de lezers op de hoogte van het wel en het wee (dat zich vast nog zal aandienen) van deze auto.

Mechaniek achterraam kapot (343.000 km)

Achterraam weigert dienst, ben niet de enige na de winter zie ik in myreviews. Het motortje doet het zo te horen nog wel. Deurbekleding verwijderd. Bowdenkabel in de knoop doordat kunsstof bevestiging van kabel aan motor het begeven heeft. Raam provisorisch dichtgemaakt met eindje hout. Nu op jacht naar een nieuw mechaniekje. Iemand een idee wat dit onderdeel moet kosten?

Ik zelf inmiddels: voor € 25 en 9,95 verzendkosten via Ebay bij WS autoteile geregeld en zojuist in een uurtje ingebouwd. Raam werkt weer prima.

Verder: olieverbruik nog 0, KVS verbruik nog 0, diesel nog steeds 1 op 16 en lekker rijden !

Eerste beurt (349.000 km)

Mercedes naar Wensink Zwolle gebracht voor eerste beurt en APK. Onder werktijd een telefoontje: totale kosten beurt zullen zo'n € 1100 zijn want drie veren aan vervanging toe, idem poreuze remleiding en nog wat dingetjes waarmee ik de lezer van deze review niet zal vermoeien.
Verder Assyst B en gratis olie als welkomstcadeautje. Voeg daarbij de prachtige Parker pen, een gewassen en gezogen auto en drie dagen later een rekening die zo'n 150 euro meevalt en mijn conclusie is dat het verwachtingenmanagement bij Wensink prima is ingeregeld.
Klein detail : op de checklist in de auto stond aanpassen interval assyst als gecheckt aangemerkt. Was echter niet gebeurd, zelf maar weer even op 20.000 gezet.
De auto zelf loopt nog steeds als een zonnetje: geen olieverbruik, geen kvs gebruik en brandstof nog steeds 1 op 16 bij kruissnelheid 130. We tuffen vrolijk verder!

Tweede beurt (375.000 km)

Tweede beurt. Dat klinkt als wel heel weinig voor een auto die al bijna 4 keer de klok rond is. Ook voor deze beurt reisde ik af naar Wensink in Zwolle. Het kost daar een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Tot aan deze servicebeurt heeft de Mercedes nagenoeg probleemloos gedaan wat hij moest doen: comfortabel kilometers maken. Nagenoeg probleemloos, want met het starten werd het de laatste tijd minder. Na het warmgloeien sloeg de motor meteen goed aan om na 1 seconde weer uit te vallen. De startmotor mee laten draaien hielp ook niet. Wel sloeg de motot aan na ongeveer 20 seconden starten. Vooral wanneer de auto met de neus omhoog op onze oprit stond, of wanneer de tank half-of-meer leeg was, trad het probleem op. Mijn vermoeden dat het een probleem met de brandstofleiding was bleek te kloppen. Wensink belde me halverwege de dag dat er wat lekjes in de brandstofleiding waren, waardoor de benzineleiding lucht aanzoog en "leegliep" bij stilstand. Daardoor moest de startmotor eerst een flink poosje ronddraaien voordat er brandstof was aangezogen.

Dat bleek niet het enige probleem. Eén remleiding vertoonde scheuren, de remschijven en blokken moesten vervangen, het batterijtje in de sleutel was nagenoeg leeg, het ruitewisserblad moest vervangen, derde remlicht idem en assyst B moest worden uitgevoerd.

Dat derde remlicht begeeft het elke keer als ik een niet-Merceds-rijdende passagier de achterklep laat sluiten. Dat gaat meestal met zoveel geweld dat ik het ding ongeveer op schoot heb liggen als ie dichtknalt. Tegenwoordig stap ik maar snel uit als ik merk dat een van mijn passagiers een neiging voelt opkomen om het kofferdeksel te bedienen. Dan kan ik hem zelf beschaafd in het slot vleien. Het smooth klikken van het slot beloont me met een soort Oom-Dagobert-bij-zijn-geldkluis gevoel.
Totaalbedrag van beurt en reparaties volgens Wensink begroting ongeveer € 1450,- en voor een deel van de reparaties zou ik een tweede afspraak moeten maken.

Maar Wensink bleek Wensink toen ik de auto kwam ophalen: alle reparaties waren dezelde dag nog uitgevoerd en de auto kon meteen mee. Keurig gewassen en gezogen stond ie weer Bordeauxrood te wezen op de P plaats. Voor de trouwe lezertjes: ook de teller was dit keer op 20.000 km gezet.

Twee dagen later viel de rekening in de bus, die bleek ook nog eens € 75 lager uit te vallen dan wat op de werkplaatsbon stond. Het verwachtingenmanagement van Wensink was nog steeds prima op orde.

Opnieuw mechaniek achterraam kapot (384.000 km)

Dit keer was het linkerachtermechaniek aan de beurt. Kosten onderdeel volgens de dealer € 90. WS Autoteile leverde het voor € 30 inclusief verzending. Voor het overige: heerlijk rijden!

Troubles in paradise (387.000 km)

Al een paar dagen het gevoel dat er vieze lucht het interieur binnenkomt wanneer ik voor een stoplicht sta. Volhouden dat dat aan de auto ligt die voor me staat lukt niet meer: ook zonder auto voor me stinkt de boel.
Motorkap vanavond maar eens losgedraaid en de plastic kap van de motor. Viola, plasje zwarte drab op het motorblok. Dat moet een lekkende injector zijn. Morgen de garage bellen. Ik ben benieuwd wat dit geintje me gaat kosten......

(in) spuiten maar weer (387.000 km)

Verstuiver eerste-voorste cilinder bleek te lekken. Wensink heeft het zaakje gerepareerd en schoongemaakt. 254 Euro garagekosten:losmaken, schoonmaken, vervangen.
we rijden nog steeds vrolijk verder. Geen roest, verbruik nog steeds 1:16 en olieverbruik nihil. Op naar de 4 ton.

Vakantiepret en perikelen (390.000 km)

4000 Vakantiekilometers gereden in de vakantie, bijna zonder problemen, behalve op de terugreis. Het waren voor mij de eerste lange ritten met de caravan er achter. De auto trekt prima, het verbruik met caravan cirkelt rond de 1:12, nauwelijks olieverbruik.
Helaas vertoont op de terugreis de dynamo perikelen, zodat we om 11 uur 's avonds in Belgie de snelweg afgaan. De opgeroepen afsleephulp (via Routemobiel) is snel ter plaatse. We brengen de nacht door in de caravan op een industrieterrein. Helaas geen stokbrood, maar wel een vlotte reparatie. Moest de monteur wel duidelijk maken dat de dynamo beter van onderen dan van boven te demonteren is. Verder geen brug maar een krik in de reparatieruimte.
Wanneer ik opnieuw de "werkplaats" binnenloop met de contactsleutel vertelt een dame me dat ik niet welkom ben in "het atelier". Wat is er te verbergen? Kwam al met al amateuristisch over en de rekening liep tegen de 800 euro voor het vervangen van een dynamopoelie!!! Achteraf zeg ik: had ik me maar laten afzetten bij de Mercedes garage in plaats van door D&S takeldienst in Eke - Belgie.
Nog steeds ben ik tevreden over de auto. Onderdelen als dyno's gaan nu eenmaal een keer kapot, maar de algehele staat van dienst van deze E bevalt me prima. Ik ga hem maar eens aanmelden voor klokje rond. Dat verdient ie wel bij 4 keer de klok rond.

Tien keer de wereld rond (400.001 km)

Moet even melden dat deze auto 10 keer de wereld is rondgereden. Vanmiddag schoot de teller van 399.999 naar 400.000.
Dit weekend ook 4 wintersloffen op Marktplaats gekocht en zelf gemonteerd. Blijken prima banden te zijn. Op de snelweg het hele snelheidsbereik uitgeprobeerd. Geen trillers.
Verdere bijzonderheden: olieverbruik nagenoeg nihil, brandstof 1:16. We tuffen lekker verder en nog redelijk goedkoop ook. Hier de rekensom na 2 jaar en 60.000 kilometer
Afschrijving: hoeft niet meer
Wegenbelasting: 3100
Onderhoud en reparaties: 3900
Brandstof: 4500
Verzekering: 500
Totaal: 13.000
Dat is 21 cent per comfortabele kilometer.

Beurt na 400.000 kilometer (415.000 km)

Met 415.000 kilometer op de teller werd het weer tijd voor een beurt. Nauwelijks problemen en een geslaagde APK keuring. Wel gaf Wensink aan dat de brandstofpomp begint te "zweten". Maar dat hoeft voorlopig nog geen probleem te zijn. Verder de zomerbanden gemonteerd en we rijden vrolijk verder in onze kilometervreter. Verbruik nog steeds 1 op 16 of beter. Nauwelijks olieverbruik en de enige pluim die deze 220 CDI veroorzaakt is de pluim die Mercedes van mij krijgt.

Koelstof en brandstof (420.000 km)

In een tijdsbestek van drie weken de radiator en de brandstofpomp vervangen. De radiator lekte water op de beschermkap onder de motor. Wensink heeft de boel vervangen.
Minder geluk had ik met de brandstofpomp. Deze begon onderweg zwaar te lekken. Eerst dacht ik dat de diesellucht uit de auto voor mij kwam, maar aangekomen bij mijn werk wolkte de benzinedamp onder de motor vandaan op de parkeerplaats. Als de bliksem uit de auto gesprongen, voordat de boel in de fik kon vliegen. Gelukkig gebeurde dat niet.
Route Mobiel was snel ter plaatse en Stern Ede heeft er een gereviseerde pomp ingeschroefd.
We rijden weer lekker, maar een paar honderd euro armer. Toch klaag ik niet, gezien de leeftijd en de kilometers kan dit gebeuren. Verder: olieverbruik nihil, brandstofverbruik is minder geworden na vervangen pomp en het comfort is nog steeds prima. Dus waarom niet gewoon doorrijden? Op naar de half miljoen!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf € 7,75 én adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep