Review
Verbruik

Autoreviews  |  Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
Km-stand bij aanschaf30.659 km
Km-stand laatst202.000 km
Eerste review-invoer03-01-2009
Laatst gewijzigd01-09-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoSeat Ibiza 2.0 GTi 8V (85kW)
(Gemiddelde lezerswaardering 88%)

Ervaringen na 5 jaar (114.380 km)

Uiteindelijk toch een review van mijn auto. Na ruim 4,5 jaar in een Ibiza 2.0 GTi 115Pk gereden te hebben werd het tijd voor wat anders. Getwijfeld tussen een Leon 20VT 180Pk, Golf 1.8T 150Pk en een Golf V5 170Pk. Uiteindelijk voor de Golf V5 gekozen vanwege de motor en het verschil qua interieur met de Leon.

Heb de auto nu iets meer dan 5 jaar en bijna 85dkm gereden en heb al wat ervaring opgedaan. Ik heb nog steeds geen spijt van de Golf V5 en rij er dagelijks met veel plezier in.

Wil je echt snel inhalen bij 120km/h en rijdt je in z'n 5, dan moet je eigenlijk terugschakelen. In z'n 5 trekt hij pas echt lekker door bij 3500 rpm, maar dan rijdt je al 140 en zit je zo op 160-180km/h.

Voordelen/pluspunten:
- Soepele motor welke schakellui te rijden is. 50 in z'n 5 en zonder terugschakelen naar zijn top.
- 170Pk, goed mee te komen in het verkeer...... Fabrieksopgave 0-100km/h in 8,2s, top 224km/h.
- Gemiddeld verbruik over 85dkm 1 op 11,87 (8,43L/100km) laatste twee jaar 1 op 11,59. (Fabrieksopgave 1 op 11,5) Valt me reuze mee, als je echter een zware rechtervoet hebt of veel stadsverkeer rijdt stijgt het verbruik snel naar 1 op 10/10,5.
- Na 114dkm nog steeds de originele remmen, zal met de rijstijl te maken hebben.
- Geen distributieriem die iedere x km vervangen moet worden, maar een distributieketting.

Nadelen/minpunten:
- Drie keer met een kapotte bobine gestaan, laatste keer (bij 65dkm)alle 5 vervangen onder 100% coulance;
- Raamhouders aan beide kanten onder 100% coulance laten vervangen door aluminium houders (links bij 57dkm, rechts bij 68dkm;
- Comfort stuurmodule defect (68dkm / 307 euro);
- Vacuumslang gescheurd (88dkm / 34 euro);
- Lage toon claxon defect (95dkm / 60 euro);
- Achterasrubbers/stabirubber vervangen ivm speling (106dkm / 250 euro);
- Kuppende achterbanden, hierdoor meer bandenlawaai. Schijnt VW kwaaltje te zijn.

Verder het normale onderhoud. Omdat het een longlife motor is, is om de 30dkm een beurt nodig. Hierdoor kom ik niet ieder jaar in de garage.

Totale kosten per kilometer na 85dkm, exclusief verzekering en afschrijving ca. 18ct/km

Verbeterpunten:
- Er zit een normaal onderstel onder, hierdoor helt de auto in bochten wat over en deint na bij drempels. Een sportonderstel zou mijn voorkeur hebben. Aan de andere kant heb je minder last van stuiteren.
- Bij openen achterklep loopt water van de achterklep in de auto, wellicht in Golf V veranderd.
- Lendesteun verstelling zou ik graag hebben gehad en de zitting is iets aan de korte kant.
- Volgende auto wordt een 5 deurs. Ondanks de easy-entry is de instap naar achteren krap.

Ervaringen na 7 jaar (161.500 km)

Alweer 2 jaar verder en rijdt nog steeds in de golf V5.
Ondanks de 160dkm en 9,5 jaar oud rijdt de golf nog prima.

Enkele kosten buiten het gewone onderhoud:

- Motormanagement lampje ging aan. Na uitlezen bleek een temperatuursensor defect en de 2e lambdasonde bleek een sporadische storing te geven, namelijk een trage werking.
Omdat er geen vermogensverlies was, kon ik doorrijden met de lambdasonde volgens de dealer......daar laat ik het voorlopig even bij.
Vervangen temepratuursensor (120dkm / 100 euro)

- Bij een brugovergang op de snelweg brak een stuk van de linkerveer af. Bleek bij controle dat de veer hier al een scheurtje had met roestvorming. Dit bleek de zwakke plek en de klap van de overgang deed hem de das om.
Linker veer vervangen, exclusief uitlijnen (125dkm / 199 euro)

- Tijdens de winter van 2009 had de accu er bij erg koud weer al moeite mee, deze winter laten vervangen.
Vervangen accu, inclusief accucheck en montage (159 dkm / 166 euro) Tsja, VW rekent ook geld voor een accucheck, terwijl de accu en montage ook bij de dealer is uitgevoerd.

- Omdat de eerste remschijven en remblokken er nog onderzaten en deze aan het verslijten waren, deze voor en achter laten vervangen bij de dealer. Met 161dkm is dat volgens mij best netjes, volgens de dealer worden ze meestal rond de 90/100dkm vervangen.
Vervangen remschijven en blokken, voor en achter (161dkm / 508 euro)

Losse schijven en blokken voor kosten voor de V5 (312mm schijven) 400 euro voor materiaal. Omdat VW pakketprijzen heeft, kost het vervangen inclusief materiaal "slechts" 289 euro. Achter kost het 219 euro voor dit pakket. Twee jaar geleden was er een meerprijs voor deze pakketprijzen als het om een V5/V6 ging, dat is nu niet meer het geval. Deze pakketprijzen hebben de doorslag gegeven om het door de dealer te laten vervangen.

Totale kosten exclusief verzekering en afschrijving na 130dkm circa 18,5 ct/km.
Gemiddeld verbruik na 130dkm 1 op 11,72 (8,54L/100km). Het verbruik ligt nog steeds onder de fabrieksopgave (8,7L/100km).

Tot de volgende update

Korte update (164.836 km)

Het lampje van het motormanagement bleef aan, daarom toch besloten om de achterste (na de kat) te laten vervangen bij VW dealer.
Kosten EUR 150,- voor de lambdasonde, 50,- voor montage en 40,- voor het uitlezen/resetten van de computer.
Lampje blijft nu uit, of het nu verschil geeft kan ik niet zeggen. Bij de volgende update zal ik het melden.

Pech! (195.591 km)

Het was lang geleden, bij 65dkm met een kapotte bobine, maar had pech met de Golf. Op lage snelheid door de bocht leek het of ik niet meer kon sturen, vreemd. Blijkt de motor uitgevallen te zijn en daarbij ook de stuurbekrachtiging. Herstarten lukte niet, dus de auto maar van het kruispunt geduwd. De ANWB gebeld en ondertussen de auto weer aan de gang gekregen, maar het motormanagementlampje ging aan.

Uitlezen door de ANWB gaf een storing op de toerentalgever, de storing gereset en weer doorgereden. Rijdt alleen niet heel fijn als de kans bestaat dat het uitvallen ook op een 3-baans snelweg zonder vluchtstrook kan gebeuren.

Afspraak gemaakt bij de dealer en in de tussentijd helaas nog een keer stil komen te staan met hetzelfde euvel. De sensor is nu vernieuwd en hopen dat de Golf me weer 130dkm zonder pech verplaatst.

Kosten, €103,05 voor de sensor en €90,79 voor het verwisselen en storingen resetten. Weer wat geleerd bij de dealer, oudere auto's krijgen 15% korting op de werkplaatstarieven.

Terugblik op mijn vorige update, ik merk geen verschil met de nieuwe lambdasonde. Behalve dat het motormanagementlampje uitblijft.

Even de cijfers:
Totale kosten exclusief verzekering en afschrijving na 195dkm 18,7 ct/km.
Gemiddeld verbruik na 195dkm 1 op 11,88 (8,42L/100km) dit omdat ik nu meer snelwegkilometers maak. Zie ook mijn verbruiksmonitor.

Tot de volgende update

Afscheid (202.000 km)

Wegens het krijgen van een leaseauto, de auto verkocht.

Heb nog net de 2ton meegemaakt. Eigenlijk zonder problemen, met uitzondering van mijn ervaringen hiervoor.

Toch een beetje vreemd om " jouw". Auto zo wegte zien rijden met iemand anders erin. Zodra ik een tijdje in de leaseauto heb gereden zal ik daar een review van maken.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Andere autoreviews van dezelfde auteur

ActieAuto

Golf nu vanaf € 17.490   Volkswagen heeft nu tijdelijk een heel aantrekkelijk aanbod. Zo rijdt ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep