Autoreviews  |  Opel Corsa 1.0-12V Enjoy (2006)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
Km-stand bij aanschaf13.000 km
Km-stand laatst40.000 km
Eerste review-invoer28-09-2008
Laatst gewijzigd11-10-2011
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoVW Golf
(Gemiddelde lezerswaardering 83%)

ERVARINGEN

Weinig reviews over deze Corsa met 60 pk 1.0 motor. Vandaar mijn bijdrage.
Was allereerst zeer te spreken over het uiterlijk van deze auto. Zowel van buiten als van binnen. Had nog nooit eerder Opel gereden omdat ze mij qua model niet aanspraken.
Had ik eerst nog het idee om een Aygo aan te schaffen na mijn Golf 4, uit oogpunt van milieu en kosten, maar ik aarzelde. Uiteindelijk vond ik die toch iets te klein. Mijn racefiets paste er niet in. Gelukkig maar want inmiddels ben ik zeer tevreden met deze keus en ben de Golf na vier jaar tevreden sturen sneller vergeten dan gedacht.

Ik werd gesteund door de autogids van de Consumentenbond die hem, met 1.2 motor, aan de top van de compacte klasse plaatst.
Het gaat om de Enjoy uitvoering (airco, cruise control, lm velgen, boordcomputer) in Air Blue die nu niet meer te krijgen is in combinatie met een 1.0 motor van 60 PK.

Het 3-cilinder motortje is geen strepentrekker en wat ik zoal over deze auto gelezen heb, ook bij de reviews op deze site, hebben zelfs de 1.2 en 1.4 al te weinig vermogen maar ik vind deze 1.0 fantastisch en prima voldoen. Ik moet daarbij wel opmerken dat ik geen heel gezin heb te herbergen of een caravan heb te trekken.
Ik heb uit milieuoogpunt bewust voor deze motor gekozen. Energielabel ‘B’; 134 gr CO2 uitstoot per km.
Ik rij rustig, voornamelijk snelweg, en waar mogelijk houd ik mij aan de richtlijnen van het 'Nieuwe Rijden', met als resultaat een verbruik van rond de 1 op 20.
Het typisch roffelend geluidje van de 3-cilinder, vooral bij het optrekken, vind ik aangenaam en zelfs wel stoer klinken.
Eenmaal op toeren valt op dat de auto heerlijk rustig is. Het is echt ontspannen en comfortabel rijden zeker met de eenvoudig te bedienen cruise control. Ik had daar nog geen ervaring mee maar zou die niet meer willen missen.

Rond de 110 ontstaat er een even een voelbare resonantie die na de 120 weer snel verdwijnt. Volgens de dealer is dit inherent aan het type motor.
Wat me opvalt na de Golf is dat het stuur erg alert en gevoelig reageert. Nerveus zelfs. Dat heeft me al eens netelige situatie opgeleverd.

Weggedrag is verder prima al worden de oneffenheden op een slecht wegdek stevig doorgegeven.

Het dashboard ziet er erg fraai en eigentijds uit. De verlichte knoppen en de continue dashboardverlichting geven een prettige uitstraling. De radio/mp3 speler geeft een redelijk geluid.
Opvallend is dat als de zon hoog voor je staat het dashboard storend weerkaatst wordt in de voorruit. De kentekens van de auto's voor je kun je niet meer lezen. Bij de dealer is deze klacht bekend.
En er is geen watertemperatuur meter. Ik mis hem slechts uit gewoonte.

UPDATES (40.000 km)

* Update 28-9-2008 na 6300 km:
Ik heb de auto inmiddels 4 maanden en heb er 6300 prettige probleemloze kilometers opzitten.
Het verbruik dat ik na ieder tankbeurt nauwkeurig bijhoud is na 6300 km gemiddeld 1 op 20.2 (4.95 l/100km). Daar word je dan weer vrolijk van. Mijn benzineverbruik houd ik bij via een Duitse site. (www.spritmonitor.de/de/detailansicht/371300.html)
Daar veel soortgelijke Corsa's dus prima vergelijken.

Kortom: ik ben zeer tevreden over deze auto en heb er alle vertrouwen in dat dat nog wel even zo blijft.

* Update 2-12-08 na 8700 km:
Auto bevalt nog steeds prima. Nog geen onkosten aan gehad. Toch zijn er een aantal punten die me nu opvallen;

- Ten aanzien van de cruise control. Het is me een aantal keer overkomen dat als ik vanaf de parkeerplaats de snelweg weer oprijd de cruise control niet werkt. Later kwam ik erachter dat die niet functioneert als de rem na het starten niet minstens één keer is ingetrapt. Het cruise control symbooltje knippert dan in het instrumenten display. Dit is geen mankement maar een veiligheidsvoorziening ter controle dat de remschakelaar nog in orde is zodat bij het remmen de cruise control niet ingeschakeld blijft. Dus even de rem aantikken.

- Ten aanzien van de richtingaanwijzerbediening. Dat was in het begin nogal wennen omdat de hendel vanzelf in de middenstand terugkeert.
Ik was gewend om de handel in de tegengestelde richting te bewegen om te deactiveren.
Dat moet je in de Corsa dus niet doen want dan gebeurde het vaak dat ik meteen richting de andere kant op aangaf. Verwarrend, vooral voor degenen achter mij.
Inmiddels ben ik eraan gewend om nogmaals in dezelfde richting aan te geven om te deactiveren.

- Ten aanzien van het instellen van de wisinterval. Ook daar staat de hendel altijd in dezelfde positie en afhankelijk van het aantal keren omhoog of omlaag bewegen krijg je de gewenste instelling.
Het instructieboekje vind ik daar niet duidelijk over.
De tijd is standaard 6 seconden maar als je die wilt instellen tussen de 2 en 15 seconden dan de hendel vanuit de beginstand eerst één keer omhoog duwen om de intervalstand in te schakelen (dat staat niet in de instructie!). Vanuit die instelling, de handel staat inmiddels vanzelf weer in de beginstand, meteen helemaal naar beneden duwen en net zo lang vasthouden als gewenst is voor de interval. Dan de hendel omhoog via de beginstand terug naar de intervalstand.

- De verwarming heeft nogal wat tijd nodig om op het interieur op temperatuur te brengen.

- Het zicht schuin naar achteren en naar voren van deze drie deurs is behoorlijk beperkt. Er zit een flinke dode hoek. Vooral lastig met inparkeren hier in de stad. Met de Golf eigenlijk nooit problemen mee gehad. Het is vaak maar gokken op de goede afloop. Twee keer misgegaan. Geen schade gelukkig.

- Remmen doet ie prima maar maakt daarbij wel een schurend geluid.

- Het naar voren brengen van de rugleuning om de stoel naar voren schuiven en op de achterbank te komen krijg ik maar niet in de vingers. Hakerige en stroeve bediening van de leuninghendel. Kost kracht.

* Update 4-10-09 na 11500 km:
Geen problemen.
Zojuist een gewone jaarlijkse Servicebeurt gehad bij de Opel dealer. Geen extra kosten. € 168,-.
Het verbruik is na 11500 km iets toegenomen naar 1 op 19.4. Nog steeds zeer respectabel. Oorzaak ligt bij de bestuurder: iets pittiger rijgedrag.
Nog steeds erg tevreden over deze auto.

* Update juni 2010 na 17000 km:
Wat de laatste tijd opvalt is dat er bij instappen, na een dag of meer stilstaan, vaak een benzinegeur hangt.
Deze trekt tijdens het rijden snel weg. Tenzij er een raam wordt geopend, dan komt het terug.
Opeldealer van Kwawegen in Ridderkerk kon bij een eerste vluchtige inspectie niets vinden. In de gaten houden is het advies.

* Update september 2010 na 20000 km:
De geur van benzine is verdwenen. Het zakken van de buitentemperatuur onder de 20 graden en de mindere uren in de zon staan zijn hier de oorzaak van vermoed ik.

* Update 29-9-10 na 20400 km:
Geen problemen.
Zojuist de jaarlijkse, wat meer uitgebreide, Service Onderhoudsbeurt met eerste APK gehad bij de Opel dealer. Geen extra kosten. € 256,-
Omdat het probleem van de benzinegeur inmiddels wel bekend is bij de dealer is er een andere of extra ring rond de tankdop/vulopening geplaatst.
Verbruik over 20400 km is 1 op 19.6 of 5.1 l/100 km.

* Update 11-10-11 na 27000 km:
Geen problemen. Kleine servicebeurt bij de dealer gehad waarbij tevens de wielen van voor naar achter zijn verwisseld. € 180,-
Verbruik over 27000 km is nog steeds 1 op 19.6 of 5.1 l/100 km (zie de site). Netjes!
Auto start altijd meteen met nog de eerste accu.
Geen olieverbruik kunnen constateren.

Enkele kanttekeningen;
- Ondanks dat de auto mij prima bevalt qua uiterlijk, zuinigheid en betrouwbaarheid mis ik soms de levendigheid en het plezier van een krachtigere motor. Die kan de tevreden roffelende en je tot onthaasten dwingende 60 pk motor niet geven. Het is altijd defensief rijden. Veel anticiperen. De keuze ‘gas bij’ of ‘gas terug’ in bepaalde situaties heb je niet. Altijd gas terug. Dan gebeurt er meer dan wanneer je gas bijgeeft. Daar valt mee te leven en het geeft doorgaans een ontspannen gevoel maar soms mis je net dat beetje extra...
- Desondanks komt de auto prima mee op de snelweg. Daar maakt ie veruit zijn meeste kilometers. Rijdt lekker rond de 4000 toeren bij 120 km/u. Meestal rijd ik langzamer. Ik gebruik de auto niet voor in de stad.
De versnellingen zijn kort. Met 90 in zijn vijf zit je op 3000 toeren. Desondanks wel stil.
- Je krijgt er nog maar weinig voor terug bij inruil. Een paar keer in anderhalf jaar bij een dealer binnengestapt. Voor het geld dat de auto eigenlijk waard is volgens de waardebepaling op deze site, zo’n 2000 euro meer, koop je tegenwoordig in een klasse en een uitrustingsniveau lager een nieuwe compacte auto zonder MRB. Dus wordt de Corsa voor die prijs onverkoopbaar geacht is dan het argument van de autohandel.
Dus we rijden er nog een tijdje mee door. Ook geen straf.
- Het valt op dat de versnellingspook zich soms niet lekker van 2 in 3 laat zetten en bij het wegrijden dat de motor of koppeling de neiging heeft tot inhouden of stoten.
- De lak kan niet goed tegen vogelpoep. Dus op tijd weghalen anders heb je zoals ik nu een lelijke plek midden op het dak met een aangevreten en beschadigde toplaag.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

ActieAuto

De nieuwe 0% modellen van Opel. Alles d’r op en d’r aan, behalve rente. Wat heeft u nu aan 7, ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep