Autoreviews  |  Ford Focus Wagon 2.0 16V Titanium (2008)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
Km-stand bij aanschaf27 km
Km-stand laatst85.000 km
Eerste review-invoer10-09-2008
Laatst gewijzigd23-06-2012
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoFord Focus Ghia 1.8 tddi Wagon
(Gemiddelde lezerswaardering 81%)

ERVARINGEN (36.500 km)

Na 6 jaar en 266.000km's dik tevreden in een Focus (1.8 tddi) van de 1e generatie gereden te hebben, rijd ik nu bijna 2 maanden in een nieuwe, fase 3 zeg maar.
Een van de belangrijkste redenen dat ik Focus rijd, is de perfecte wegligging. Een echte 'stuurmansauto'. De 1e generatie plakt al aan de weg als pindakaas aan een gehemelte, de 3e als kauwgom aan het trottoir; ongelooflijk goed.

Op een woensdagmiddag afgelopen juli heb ik de nieuwe Focus (lease) bij de dealer opgehaald. Een 2.0 Wagon benzine Titanium met Business Pack in de fantastische kleur Avalon. Tevens een mooie set 17" en een trekhaak laten monteren.
Meteen de dag erop 's ochtends om 07.00u een 1200 kg caravan eraan gehaakt om in 2 dagen bijna 1.000 km af te leggen naar de Franse alpen. Da's pas inrijden!
De Focus gaf geen krimp, heeft de hele heen- en terug weg zich bewezen als een prima reiswagen en caravantrekker. Ik had van tevoren geen tijd gehad om het instructieboekje door te nemen, dus heb op de heenreis een beetje met de boordcomputer geoefend. Wat is er toch een hoop veranderd vergeleken met het 1e type focus! Ik noemde al de boordcomputer, verder climate control, uitgebreide navigatie, voice control, park distance control, allerlei piepjes die afgaan als bv de gordel niet omgedaan is, de tank bijna leeg is, er een deur niet goed dicht zit en noem zo maar op.
Tijdens de reis werd de auto natuurlijk flink belast. Na iedere rustpauze kon je de auto goed ruiken. Alle verse tectyl en vetten onder de auto werden flink heet en dat gaf een aardig (best lekker) luchtje.
Na een paar dagen op de vakantieplek heb ik er het boekje maar 'ns bijgenomen en al ergens op de 1e pagina's staat beschreven: de auto de 1e 1500km vooral niet laten zwoegen. Oeps! de mijne had niet anders gedaan...

Nu, de teller staat op ruim 4500km, kan ik zeggen dat de Focus prima bevalt. Ik lees dat er Focus-3 rijders zijn die nogal last hebben van een uitvallend radio/navigatie-systeem, maar ik heb er totaal geen last van. Ik ben tot nu toe ook afgebleven van de SD-kaart waar de navigatie zijn info vandaan haalt.

Het verbruik gemiddeld is meestal 8.9 ltr/100km. Op zich netjes bij een gemixte rijstijl met de climate control altijd aan. Als de airco tijdens het rijden aanspringt merk ik het wel in het gaspedaal cq. vermogen. Zo nu en dan een stoplicht-sprintje kun je dus beter met de airco uit doen, dat ding vreet vermogen zoals bekend.
De motor is onderin de toeren nog best sterk. Je kunt makkelijk 30 in de 3e en 50 in de 4e versnelling rijden en dan gas geven, de motor pakt prima op. Pas tegen de 4.000 toeren wordt-ie echt wakker en trekt-ie goed door.

februari 2010 - km.st.36500:
Inmiddels heeft deze Focus er al dik 36.000 fijne kilometers op zitten. Ik rijd lekker vlot met deze auto, genietend van het sublieme weggedrag. Het verbruik ligt op 8,6 liter per 100km.
Bij kilometerstand 28.000 een paar nieuwe voorbanden laten monteren. Standaard om de 17-inch velgen liggen Continentals ContiSportContact 205 breed; prima banden. Nu heb ik er voor Michelins Primacy HP om laten leggen, en ik merk geen verschil in grip en stuurgedrag, dat blijft gewoon goed. Met alle sneeuw en gladheid rijd ik door op deze banden, de tractioncontrol doet prima z'n werk. Ondanks alle aanbevelingen over winterbanden, komt het toch hoofdzakelijk aan op goed anticiperen.
Ideaal in het koude winterweer is de standaard voorruitverwarming, ik hoef zelden of nooit de ruiten te krabben.

Oktober 2010 - km.st.53000:
Deze Focus bevalt nog steeds zeer goed. Niks geen rammeltjes of kraakjes, alles prima. De mate van stuurbekrachtiging is in 3 standen in te stellen: Normaal, Comfort of Sport. Ik heb altijd in de stand 'sport' gereden. Dit geeft op de snelweg een betere rechtuitstabiliteit, en je hebt meer gevoel wat de voorwielen meemaken. Nu had ik laatst zelf last van een schouderblessure, waardoor het sturen ook pijnlijk werd. Ik heb de stuurbekrachtiging op 'comfort' gezet, en m'n schouder werd zo ook minder belast. Fantastisch! Onlangs alweer voor de 3e keer met de caravan er achter naar de Alpen geweest. De Focus trekt prima, 100 tot 120 km/u op een rustige Franse autobaan is te doen, maar je hebt niets te zeggen tegen de moderne turbo-diesels met 150pk of meer en ruim 300 - 400Nm koppel. Zodra het omhoog gaat, moet je die 'koppelbazen met sleurhut' echt voor laten gaan. Maar verder tot nu toe een zeer fijne auto.

PROBLEMEN (4.500 km)

Geen. Al had er vlak na thuiskomst van vakantie (waarschijnlijk) de krantenbezorger er met z'n fiets al tegenaan gezeten, met als gevolg een stuk lak van het linker portier... Met een lakstift meteen bijgewerkt.

km 30000:
In november 2009 kreeg deze Focus ook enkele haperingen in het standaard navigatie systeem: het display viel soms helemaal weg. Bij de dealer heeft men een update van de software geplaatst. Probleem is opgelost.

km 35000
Nadat ik onlangs na een koude nacht de motor startte, kwam er een vreemd hoog geluid onder de kap vandaan, leek op een piepende multiriem. Dit heeft zich nog 's ochtends enkele keren herhaald, dus binnenkort naar laten kijken.

Verder niets. Over het algemeen een kwalitatief zeer goede auto. Geen rammeltjes/kraakjes of andere gekke storingen.


km 61100
De Focus heeft net een 60.000km beurt gehad.
Door de stevige winter die we net achter de rug hebben, was de multiriem weer goed hoorbaar, en liep de motor stationair een tikkeltje onregelmatig. Dit is opgelost.
Wel serieus is dat er op de achterklep een roestplek zichtbaar wordt. Midden op het plaatstaal zit een stukje opbollende lak met in het midden een roestvlekje. Ik heb voor dat de onderhoudsbeurt werd uitgevoerd de receptionist hier naar laten kijken. Deze nam het zeer serieus, zeker voor zo'n jonge auto. "Volgende week komt er iemand langs vanuit de fabriek in Gent, om dit soort gevallen te bekijken en in behandeling te nemen" was zijn commentaar. Men wil toch een stuk kwaliteitsbewaking in de hand houden bij Ford. Mijn vorige Focus (type 1) had ook roestvorming rond de kentekenverlichting op de achterklep. Dit werd destijds onder garantie verholpen. Het vreemde is trouwens, dat toen ik einde vd dag de auto op ging halen, men het opbollende stukje lak had open gekrabt, en zelf met lakstift (lelijk) had bijgewerkt... Vreemd, ze willen toch aan de algehele kwaliteit werken?
Enige tijd geleden ook een haperinkje in de elektronica: er treed nl. een waarschuwingssignaal in werking als je je gordel niet draagt tijdens het rijden. Maar ik was inmiddels gestopt, deed de gordel af en stap uit. En toen begon het signaal te piepen... Huh??? Verder alles prima met deze Focus.

tevreden kilometers (61.100 km)

Tijd voor een update! Ik ben inmiddels alweer een 30.000 km verder met deze Focus, en hij bevalt me nog zeer goed. Sinds afgelopen november staat-ie op winterbanden, en ik moet zeggen, dat is heel goed bevallen! Vorige winter ben ik dus met de zomerbanden doorgereden, dat was te doen, maar hield niet over. Nu een set van het B-merk 'Meteor' er onder, en ongelofelijk, wat een grip. Een monteur vertelde me dat dat merk een submerk van Michelin is (?). Binnenkort weer omwisselen voor 4 nieuwe zomerbanden, de vorige waren allemaal op.
Het verbruik blijft aan de stevige kant, ondanks dat ik ook regelmatig rustig en volgens het 'nieuwe rijden' rijd.

Kleine probleempjes? (71.000 km)

Deze Focus blijft gewoon lekker rijden. Hij bevalt ons prima. Omdat 't even twijfelachtig was of ik deze auto privé over zou nemen, of in zou ruilen voor een nieuwe Focus, heb ik de zomer gewoon doorgereden op de winterbanden. Op zich zo slecht nog niet met al die regen hier in NL. Uiteindelijk besloten om de Focus nog een jaar door te rijden. De kilometerstand is aan de lage kant, hij ziet er nog goed uit en rijd eigenlijk perfect.
Of toch niet... Regelmatig ontwaar ik inmiddels kraakgeluiden komende van het rechter voorportier. Lijkt net of de deur opnieuw moet worden afgehangen. Ook lijkt de auto vloeistof te lekken. Nee, geen condens van de airco, deze vlekken op de oprit zijn donkerder van kleur. Dit houd ik in de gaten, anders volgt binnenkort een bezoek aan de dealer.

En toen deed-ie het niet meer... (81.500 km)

Inmiddels heb ik alweer ruim 81.000 tevreden km's op de teller gezet. Deze Focus blijft fijn rijden. Tot dat...
Na een week gelogeerd te hebben op de P3 van Schiphol, weigerde na het starten de radio/navigatie unit. Het scherm bleef zwart... Op welke knop ik ook drukte, niets hielp. De motor uitschakelen en opnieuw starten; nada, noppes... De volgende dag naar de dealer (Van Berkel Veghel, kon gelukkig 's-middags terecht), en bleek dat de radio/navigatie unit echt defect is. 'Dat hebben we nog niet eerder mee gemaakt' was de reactie van de werkplaatschef. Dus een nieuwe besteld, en deze wordt volgende week, tijdens een grote onderhoudsbeurt, er in gezet.
Maar... deze Focus had nog meer plagerijen in petto...
Via de redactie van AutoWeek mocht ik 3 dagen in een Skoda Fabia RS rijden. Als duurtester. Erg lekker karretje. Nadat ik deze Fabia terug in de AW-parkeergarage had geparkeerd en de sleutels had overhandigd, weigerde de Focus te starten. Had dus 3 dagen daar stil gestaan. Accu leeg. En ik ben er toch heel erg zeker van dat ik geen (binnen)verlichting heb laten branden of een portier of achterklep niet goed heb gesloten bij het verlaten van de auto. Ik vermoed dat het een verband heeft, die radio/navigatie unit en de accu.
Zou deze Focus een beetje boos zijn? Op het feit dat ik inmiddels een andere auto heb besteld? En dan in dit geval geen Focus, maar een Megane Estate DCi Eco 2 GT-line...
Ik kan me best voorstellen dat-ie daarom een beetje narrig is... En zeker omdat ik altijd heb geroepen dat ik een Focus-Fan ben. Maar ja, ik kon afgelopen januari niet weten dat Ford ook met een 14% bijtellingsvriendelijke Focus zou komen. En of die dan voor 1 juli op kenteken kon staan...

Maar terug over deze auto:
Overigens stond ik laatst wel te kijken van het minimale olie verbruik: In de laatste 20.000 km heb ik geen olie bij hoeven vullen.
Blijkt dus dat de motor nog in prima conditie is, ook al heeft-ie er regelmatig hard aan moeten trekken.
Ik vermoed nog een maandje in deze auto te rijden, voordat de Fransoos op de oprit staat.

Weer pech (81.700 km)

Nadat ik 2 dagen eerder in de AutoWeek parkeergarage met pech stond, was het 's ochtends weer raak... De dag ervoor heb ik nog prima gereden met deze Focus.
Deze zondagochtend wilde mijn vrouw er mee weg, maar weer het zelfde liedje: Accu dood.
Via de hulpdienst van de leasemaatschappij ProLease werd er een autoambulance ingezet, die de Focus is komen ophalen. ProLease heeft een eigen reparatiedienst, en via hun connecties zijn alle problemen verholpen. De accu had volgens hen een defecte cel, die de navigatie-unit om zeep heeft geholpen. En kort daarna is de accu zelf helemaal overleden.
Ik kreeg van ProLease een week lang de beschikking over een gereedstaande Mitsubishi ASX Diesel. Prima auto! Zo kon ik inmiddels alvast wennen aan het 'start-stop systeem' dat straks ook in de Megane zit.

De Focus rijd inmiddels weer lekker door. Ondanks deze recente (kleine) mankementjes vind ik het nog steeds een fijne wagen.

Eindverslag (85.000 km)

Vandaag de Focus ingeleverd bij de Renault dealer, waar ik over mocht stappen op een nieuwe Megane Estate 1.5 dCi Eco 2 GT-line.

Maar goed, dit is een review over de Focus 2.0 Wagon.
Laatste dagen ging het me toch een beetje van het hart; wat was het een fijne auto die Focus. Oké, hij heeft wat steekjes laten vallen de afgelopen tijd, maar over het algemeen vind ik het een prima auto.

Samenvatting:

+++ Drivability; ligt perfect op de weg en stuurt heel precies.
++ Ergonomie: achter het stuur alles perfect af te lezen en knoppen, hendels etc. prima binnen handbereik.
++ Stoelen: Ik heb een normaal postuur en een lengte van 1.82m. Stoelen zitten perfect.
+ Schakelen: prima.
+ Materiaalgebruik interieur; goed en netjes
+ Overzichtelijkheid carrosserie: prima
+ Standaarduitrusting (Titanium versie): value for money
+ Uitstraling model: Ik vind het gewoon een mooie auto die (nu nog) goed smoelt.

+/- Motor:
Heden ten dagen is het een ouderwets blok, die 2.0 benzine. Op zich loopt-ie gewoon lekker, maar i.d.d. volgens anderen hier op het forum, je moet 'm hoger in de toeren jagen in ruil voor wat prestaties. Aan de andere kant kun je ook lekker lui 'onderin de toeren' rijden en nog redelijk met het verkeer mee komen. Ik rijd in een 30-km zone gewoon in z'n 3 en op een buitenweg schakel ik bij 50 naar 4, zonder brommen van de krachtbron. Maar i.d.d. de moderne motoren zijn véél soepeler. Ik heb 't zelf mogen ervaren tijdens een proefrit in de Focus 3 met 150pk EcoBoost.
Over het algemeen is het verbruik stevig.

Ook al schreef ik hier in het begin van deze review over de 1e vakantierit met de caravan, met de toen maagdelijk nieuwe Focus, en ik meteen commentaar kreeg van mede reviewers m.b.t. 'automishandeling', ik wil daar toch iets over kwijt:
Het blok verbruikt nauwelijks olie! Na dik 20.000 km na de laatste grote onderhoudsbeurt staat het oliepijl nog mooi op 'half', zonder bij te vullen! Ik rijd overigens wel altijd de motor netjes warm voordat er om prestaties gevraagd wordt.

-- Elektronica: Tot 2x toe een kapotte accu (ben 1x vergeten hier te melden) met andere elektronische malaise als gevolg.
-- Lak kwaliteit: Spontane roestvorming onder de lak op de achterklep. Al eerder aangegeven en verholpen bij de Ford dealer, maar onlangs zag ik weer een 'opbolling' van een halve centimeter op de achterklep, net boven de chromen strip boven de kentekenplaatverlichting. Ik was de auto regelmatig, en vrijwel altijd met de hand. Overigens had mijn vorige Focus (bj.'99) ook last van roestvorming op dezelfde plaats.
- Regensensor: Regelmatig werd ik helemaal gek van dat ding! Ging helemaal zijn eigen leven leiden...

Al met al...
...zou ik zo weer voor een Focus gaan. Het is dat Renault begin dit jaar mij met de '14%-Megane' verleid had, en het nog niet bekend was dat Ford ook vóór 1 juli een 14%-Focus (Station, Diesel & 1500kg trek vermogen) kon leveren, anders had ik toch weer een Focus besteld. Al zijn het 2 auto's die 'overall' elkaar heel dicht naderen!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Andere autoreviews van dezelfde auteur

ActieAuto

ARDEA PAASPAKKERS!     VELE TOP MODELLEN MET FLINKE INRUILPRIJZEN! KIES GEEN EIEREN VOOR JE ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep