Autoreviews  |  Opel Corsa 1.2-16V Enjoy (2007)

Impressiefoto - de beschreven auto kan er anders uitzien
Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst47.000 km
Eerste review-invoer27-02-2008
Laatst gewijzigd25-09-2008

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster leeg ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster half ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoMercedes C200 CDI Combi Elegance 1999
(Gemiddelde lezerswaardering 77%)

ERVARINGEN (47.000 km)

Update per 25-9-2008, laatste update:

Alles wat hieronder staat geldt nog steeds, hij heeft bij 47.000km een beurt gehad, geen enkel probleem. Het was tevens z\'n laatste beurt bij mij, want bij 49.000km kon een medeweggebruiker niet wachten met invoegen en schampte de Corsa rechtsvoor. Veel lawaai van krakend plastic, maar de schade viel tov het lawaai wel mee. De Corsa kan dus tegen een stootje! Maar de verhuurmaatschappij ruilt de auto in een dergelijk geval om. En wel voor een 5-deurs Corsa 1.3 CDTi 75 pk. En dát is nou een Corsa zoals \'ie hoort te zijn, met een motor mét trekkracht en een bereikbare achterbank. Wat heb ik dat gemist! Wellicht binnenkort een nieuwe review van de diesel.
De 36.000km in de 1.2 waren in ieder geval boven verwachting, lees hieronder.

Update per 6-7-2008.
Sinds januari 2008 heb ik van mijn werkgever een huur-Corsa gekregen. Ik rij sindsdien dus niet meer in mijn Mercedes C-klasse, die is voor m’n vriendin. Inmiddels heb ik de nodige kilometers gereden en kan ik wel het één en ander delen met de lezers van deze rubriek.
Het was in den beginne uiteraard enorm wennen om vanuit de Mercedes C200CDi (1999)over te stappen in een Corsa 1.2. Maar inmiddels kan ik melden dat ik erg gesteld ben op ’m’n’ Corsa en dat ’ie op veel punten gelijk of beter scoort dan de Benz. Stil, veel luxe zoals een cruise control en airco, ruim voorin, volwassen dashboard, goeie stereoinstallatie, comfortabel.

In de reviews van mede-Corsa-rijders kom ik veel herkenbare zaken tegen, zoals het aanlopen van de ventilatie in stand 1, een tijdelijke oplossing is ’m even op standje 4 te zetten. Ook de remmen geven een aanlopend geluid, maar hij remt als de beste, dus geen probleem.
Wat ik niet tegenkom is dat de driedeursversie zoals de ’mijne’ nogal tordeert. De deuren kraken op een klinkerweg of op verkeersdrempels dat het een lieve lust is. En de handel om de voorstoel om te klappen om achterin te kunnen stappen, werkt erg hakerig en voelt niet degelijk aan. En de 1.2 motor, 80 pk, lijkt onderbemeten voor de auto. Lijkt, want 80 pk zou genoeg moeten zijn. Mijn idee is dat het ’m in de versnellingsbak zit. Een zogeheten wide-ratio-bak, vooral de 4 en 5 zijn erg lang. Zo lang, dat het bij niet eens zoveel tegenwind voorkomt dat hij niet meer 120 in de 5e versnelling wil rijden. Dan moet ik terugschakelen naar 4 om ’m weer op 120 te krijgen. Niet van deze tijd! En invoegen op de snelweg met 120 is ook een hele klus. Om ’m zover te krijgen moet je lang doortrekken in de versnellingen en toeren en dat is een beetje tegen m’n gevoel, de Benz kan je heel laag in de toeren houden. Zuinig is het ook niet echt, ik rij veel snelweg buiten de spits (130-140 op de teller), meer dan 1 op 13,5 zit er dan niet in. Vind ik niet echt zuinig voor een 1.2. Inmiddels ben ik aan de auto gewend en weet ik hoe ik ’m gewoon met het verkeer mee kan laten komen (laat opschakelen) en als de situatie het niet vereist, doen we het gewoon rustig aan, echter vanuit 60 in z’n 5 optrekken zoals ik in een andere review las, dat gaat echt niet, dan blijft ’ie gewoon 60 rijden. De 4 is dan de versnelling bij rustig aan en de 3 als het wat vlotter moet. Ik denk dat een 6-bak met de versnellingen dichter opelkaar en dan de 6 voor de lage toeren op kruissnelheid beter zou zijn geweest. Voordeel van de lange 5e versnelling is dat ’ie bij 120-130 niet veel toeren maakt.
Voor de rest een hele fijne auto, aardig volwassener dan de twee nieuwe Corsa’s die ik in 1996 heb ingereden als demo, een 1.4 60pk met airco en een 1.4-16V. Die laatste was bloedsnel, met een close-ratio-bak, die maakte dus veel toeren op de snelweg. Die waren destijds overig aardig zuiniger, beide rond de 1 op 16. Maar de nieuwste Corsa is echt een stuk volwassener geworden, een volwaardige auto (op het gebrek aan vermogen na).

Update per 6-7-2008: Alles wat hierboven staat geldt nu nog steeds. Ik heb de Corsa sinds januari 2008 tot vandaag van 11.000km naar 36.000km gereden. Probleemloos. Wat nog opviel is dat op een hele benauwde dag de aircopomp heel hard moet werken. Dat neemt zoveel vermogen, dat de prestaties van de motor (qua snelheid) tot een nulpunt gereduceerd worden. Door het ontbreken van een motortemperatuurmeter, kan je als bestuurder niet zien of het de auto allemaal teveel wordt, of niet, ik heb het op die benauwde dagen dus maar rustig aan gedaan, om niet stil te vallen. Verder is bij deze driedeurs het zicht naar rechtsachter nagenoeg nul, iets om rekening mee te houden.
Ik gebruik sinds mei 2008 de auto als accountmanager buitendienst, en rij aldus vanaf dan ruim 60.000 km per jaar (of nog veel meer), en dan kan je twee dingen stellen: 1. De Corsa is volwassen genoeg om de bestuurder comfortabel van klant naar klant te rijden, ik heb nooit het idee in een (te) kleine auto te zitten. 2. Voor de 1.2-motor is dit werk absoluut te zwaar. Hij moet altijd voluit presteren en dat is inmiddels enigzins te merken, hij hapert wel eens.

PROBLEMEN (47.000 km)

Geen problemen, hij doet het altijd. Hij heeft inmiddels z’n eerste beurt gehad. Hij kraakt wel als je langzaam stuurt, dat heb ik gemeld bij de beurt, maar zoals gewoonlijk luistert een dealer niet en hebben ze er niets mee gedaan. Volgens mij is dit de stuurstang die even gesmeerd zou moeten worden, ik vind het echter niet erg, dus laat maar.
Ik schat in dat deze auto wel redelijk probleemloos bejaard gaat worden, hij lijkt redelijk degelijk gebouwd. Alhoewel de motor wel erg hard moet werken om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen. Het is afwachten of die de twee ton ooit zal halen zonder revisie...

Update per 6-7-2008: wat hierboven staat omtrent de problemen geldt ook nog steeds onverminderd. Hij is tot nu toe probleemloos en heeft de dealer alleen gezien bij de beurt bij 17.000km. De volgende hoeft pas bij 47.000, en dat is wel handig als je zoveel km’s rijdt. Wel zelf regelmatig oliepeilen, maar tot nu toe geen drup verbruikt, en dat is best bijzonder bij zo’n zwaar leven. Toch vrees ik voor de levensduur van de motor, niet dat ik hem nodeloos op z’n falie geef, maar om gewoon met het verkeer mee te komen, moet je deze motor voluit laten werken, en dat dan iedere dag weer, vele, vele kilometers. Dat kan niet oneindig duren, denk ik.

Maar behalve het af en toe haperen tijdens het starten (bij warme motor) en bij constante snelheid rond de 80km/u, doet hij het nog steeds probleemloos.
Dus voor iemand die een dergelijke Corsa privé gebruikt, met zo’n 15.000km/jaar, is het wel degelijk een aanrader, deze auto!

Update per 25-9-2008 (tevens laatste): bij 48.000km heeft de Corsa een grote beurt gehad. Hij had in de afgelopen 30.000km geen drup olie verbruikt en ook verder waren er geen problemen. Hulde.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

ActieAuto

BLITZ AANBOD VAN OPEL       Sinds de introductie van de huidige Corsa in Nederland zijn ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep