Autoreviews  |  Ford Mondeo 1.8i Business Edition (1999)

Uitvoering4-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
Km-stand bij aanschaf120.000 km
Km-stand laatst165.000 km
Eerste review-invoer04-01-2008
Laatst gewijzigd10-04-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja

Vorige autoCitroŽn BX 19 TGI
(Gemiddelde lezerswaardering 83%)

ERVARINGEN (165.000 km)

Na jarenlang veel plezier met mijn BX-en te hebben gehad werd het tijd voor een wat serieuzere auto. Ik ben in mei 2007 op zoek gegaan naar een auto die veilig is, veel waar voor zijn geld biedt, maar goedkoop te krijgen is. In eerste instantie zocht ik naar een Xantia aangezien deze auto’s hard afschrijven en er zodoende gave exemplaren te vinden zijn voor weinig geld. Toen werd ik op de Ford Mondeo geattendeerd, het is een compleet andere auto maar ik was wel benieuwd. Ik heb me helemaal verdiept in het gamma van de Mondeo 1996-2000 en besloot een mooie 4 deurs sedan te zoeken, aangezien ik dit de fraaiste variant vindt. Het is alleen maar Wagon wat je ziet rondrijden...

Midden juni 2007 werd mijn auto op marktplaats te koop aangeboden. Het is een Business Edition uitvoering, hij is van november 1999, het betreft een 1.8 16-klepper met 115 pk, geen racemonster maar hij al trekt goed van onderen en dat met weinig geluid en een laag toerental. De kleur is State Blue en dat staat de auto zeer goed. De auto is altijd garagegestald geweest en zeer goed onderhouden, er mankeert werkelijk niets aan. Ook een fris en smetteloos interieur. Iets boven mijn budget, dat wel, maar ik heb er alle vertrouwen in!

ONDERHOUD (165.000 km)

Juni 2007:

Ik kocht de auto met 125.000 kilometer, en de auto had bij 120.000 zijn laatste beurt gehad. Ik heb er twee nieuwe voorbanden op laten zetten (actie bij de euromaster, tweede band gratis) en direct een check laten uitvoeren. De monteurs konden niets van problemen vinden: fantastisch. Zelf even de motorolie, stuurbekrachtigingsvloeistof, remvloeistof en het luchtfilter vervangen, alle banden met stikstof laten vullen en op naar Italië.

Juli 2007:

Snelle rit naar Italië, met name in Duitsland regelmatig volgas gereden. De auto trekt makkelijk naar de 180, iets langzamer naar de 190 en uiteindelijk blijft de meter op 210 km/u hangen. De motor draait dan 4.500 toeren... Fantastisch! De auto blijft zeer stabiel, wel windgeruis maar weinig motorlawaai. In 5,5 uur van Utrecht naar Basel... rustig door Zwiterland naar Milaan en vandaar weer volgas richting Bologna en uiteindelijk kalm door de bochtige snelweg naar Florence. Daar fit uitgestapt en heerlijk vakantie gevierd.

Augustus 2007:

Wederom naar Italië gereden en veel langere tochten gemaakt. De kilometers gaan hard zo, maar ik leer de auto goed kennen. In stadsverkeer is het verbruik rond de 1:10, maar ik rijdt bijna alleen maar snelwegritten en dan is 1 op 14 geen uitzondering (het scheuren in Duitsland uitgezonderd). In NL rijdt ik meestal met 140 op de teller en met 3000 toeren is dat uitstekend voor het verbruik (en comfort). Actuele kilometerstand: 135.000 km.

Oktober 2008:

Ik heb de auto naar de Ford-dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt en APK. Alles is weer lekker ververst, APK was probleemloos volgens de keurmeester. Geen rare dingen. Kilometerstand: ca. 150.000. Daarnaast heb ik de auto voorzien van een nieuwe mattenset, de ruiten eens goed gepolijst en de auto flink in de wax gezet. Glimmen! Mooie en fijne wagen.

Februari 2009:

Tijd voor een kleine update. De auto is bij 165.000 weer bij de Ford dealer geweest voor een grote beurt en een nieuwe distributieriem. Die laatste moest eigenlijk bij 150.000 al maar je kunt best even doorrijden. En tja, hij rijdt weer als nieuw!
Naast de gebruikelijke grote beurt zijn ALLE vloeistoffen ververst, ook remvloeistof en koelvloeistof, tevens zijn deze systemen ontlucht. De airco is bijgevuld en gratis gereinigd, ik kan het aanbevelen want de 'regenjassenlucht' is helemaal weg en ontwasemen gaat weer net wat fijner. De distributieriem vervangen is een standaardbedrag van 300 euro. Aardig was dat de spanrol wel moest worden vervangen, ook daar hangt een prijskaartje aan maar de dealer maakte er geen probleem van. De trommels achter zijn gereinigd, kortom: weer helemaal klaar! Totale factuur: 750 euro en dat vond ik erg netjes. Tuurlijk, de vakman om de hoek doet het goedkoper, maar voor een meer dan uitgebreide grote beurt, distributieriem én airco vullen: lijkt me toch netjes!

Volgende beurt is nodig bij 185.000: de interval is naar 20.000 km opgeschroefd. Ik ga nu elke dag Utrecht-Almere en v.v. doen, behoorlijk anti-file: laat maar komen die kilometers! Ik heb er zin in ;-)

Update: maart 2009

De auto is verkocht!!! Onverwacht kreeg ik een nieuwe baan waarbij ik erg veel woon-werk kilometers ga maken. Wat te doen.... Gastank inbouwen? Op Marktplaats zetten? Inruilen?

Ik kon een bijzonder goede deal maken en heb een prachtige Mondeo Wagon uit 2001 gekocht: de 2.0 TDdi First Edition Wagon. Een heel verschil! Nu lekker dieselen! En ook daar een review van uiteraard!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

ActieAuto

TIJDELIJK €2.000,- EXTRA INRUILPREMIE Het is extra aantrekkelijk om nú een nieuwe Ford Mondeo ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep