Autoreviews  |  Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2007)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
Km-stand bij aanschaf7 km
Km-stand laatst155.000 km
Eerste review-invoer23-11-2007
Laatst gewijzigd29-08-2010

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster half
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoChrysler PT Cruiser Limited
(Gemiddelde lezerswaardering 79%)

In juni 2006 kocht ik een Chrysler PT Cruiser, mijn favoriete auto. Het was mijn bedoeling om het woon-werkverkeer met de trein te doen en de PT Cruiser voor familiebezoek e.d. te gebruiken; ik rekende op max. 15.000 km/jaar; het werden er uiteindelijk > 50.000 / jaar... Na twee dagen van vertragingen met de trein en eenmaal niet verder te rijden en pas na een uur voor alternatief vervoer te zorgen was ik klaar met de NS en heb ik de PT Cruiser op LPG laten ombouwen. Ook op gas is dat een dure auto: 1 op 8 op LPG is niet bepaald zuinig.

Na veel wikken en wegen heb ik vanwege de kosten besloten de Cruiser weg te doen en heb ik uiteindelijk een Daihatsu Sirion 2 aangeschaft (nieuw). Andere auto’s die op mijn wensenlijstje stonden waren de Citroen C1, Peugeot 107 en de Toyota Aygo. Al deze auto’s hebben dezelfde zuinige (1:20 tot 1:23) 1.0 liter motor. De Sirion steekt gunstig af door de betere afwerking en meer ruimte, vooral achterin. Oh ja, ook de Subaru Justy, de Daihatsu Cuore en de Toyota Yaris maken gebruik van precies dezelfde motor.

Hoewel dit niet door de importeur ondersteund wordt, laat ik de auto over 4 weken ombouwen naar LPG. Ik verspeel daarmee de garantie op dat deel van de motor wat aantoonbaar beschadigt raakt door het gebruik of de ombouw op LPG. Dat je de volledige garantie kwijtraakt is een fabeltje. Met 50.000 km/jaar loont de ombouw op gas de moeite; veel goedkoper van A naar B dan op deze manier kan m.i. niet (behalve met een Smart ForTwo diesel, maar dat is voor mij geen optie). Leuk detail is dat ook de Dai-dealer erg benieuwd is naar hoe de Sirion zich houdt op LPG.

Vraag is natuurlijk hoe deze kleine auto bevalt met name bij de lange ritten. Ik ben van plan de auto iets voordat ik 100.000 km heb gereden weer in te ru

Tot nu toe geen echte problemen. Wel is me opgevallen dat de auto zich wat stuiterig op de weg gedraagt. Vooral bij veel wind moet er voortdurend bijgestuurd worden. Valt me wat tegen.

Het klokje is rond! (102.000 km)

Inmiddels heb ik ruim 100.000 km gereden in mijn Daihatsu Sirion 2 1.0 op LPG. Afgelopen zomer met twee volwassen twee grote pubers (17 en 14) plus bagage naar Tsjechie op vakantie geweest. In de bergen had de auto wel wat moeite met klimmen en moest ik regelmatig naar de vierde of derde versnelling schakelen. Maar ja, dat is maar enkele dagen per jaar...

Recent nog bij een universeelgarage geweest, waar mij werd geadviseerd nu toch wel de distributieriem te vervangen. lachen, want de Dai heeft geen distributieriem, maar een ketting en die hoeft niet vervangen te worden. Scheelt weer een paar honderd Euri.

Tot nu toe geen enkel probleem gehad en lpg rijden blijft fantastisch bij het afrekenen aan de pomp. Viergasmeting geeft telkens aan dat de motor kerngezond is.

De Daihatsu Sirion2 is wat mij betreft een zeer onderschatte gezinsauto, helaas maakt de importeur er te weinig en geen slimme reclame mee. Deze auto moet als een rationele auto gepromoot worden, met rekenvoorbeelden.

Probleempje (104.000 km)

Al een paar weken slaat de auto soms af als hij stationair loopt bij stilstand. Eerst alleen 's morgens bij het de straat uitrijden en later zelfs na 200 km rijden. Mee naar de garage geweest, en de garage heeft contact met de importeur opgenomen. Uitkomst: gasklephuis en stappenmotor gereinigd (geen idee wat dat is....) en loopt nu weer als een zonnetje. Eerste reparatie na ruim 100.000 km; van mij mag het.

Koprevisie (115.000 km)

De zo gevreesde koprevisie bleek toch noodzakelijk. Geharde klepzetels laten monteren, pittig klusje voor een pittig prijsje, maar nog wel steeds de moeite waard. Kan er weer 100.000 km tegenaan. Waarschijnlijk eind van het jaar 2010 tijd voor een andere auto.

Afshcheid van de Dai (155.000 km)

Over een paar dagen gaat de Daihatsu Sirion naar een ander baasje en maakt plaats voor een Skoda Fabia Combi Greenline. Minstens zo zuing, geen MRB, ruimer en steviger. Als de Dai vanaf de dealer met gas leverbaar was geweest was het mogelijk toch weer een Dai geworden. Helaas, het merk anticipeert in Nederland totaal niet op de maatschappelijke ontwikkelingen en heeft, in tegenstelling tot fabriukanten andere kleine auto's, met een forse omzetterugval te maken. Als men niet meegaat met de ontwikkelingen, zal het emrk uit Nederland verdwijnen vrees ik. Het avontuur met een Dai op LPG is uiteindelijk duurder uitgepakt dan verwacht. LPG in laten bouwen en later een koprevisie is toch € 3600,- aan kosten over 2 1/2 jaar.

Eindafrekening (155.000 km)

Heeft het rijden op LPG rendement opgeleverd? Hierbij kan ik met een simpele berekening volstaan, omdat ik naast de koprevisie geen andere onderhoudskosten dan 4 nieuwe banden heb gehad. De MRB is op LPG en op benzine gelijk. Berekening:

LPG: 155.000 km : 13,8 (verbruik) x € 0,50 (gasprijs) + € 3600,- (lpg ombouw + koprevisie) = € 9215,-

Benzine: 155.000 km : 16,5 (verbruik) x € 1,35 = € 12.681,-

Conclusie: ondanks de extra kosten van LPG-ombouw en koprevisie heb ik € 3466,- aan brandstofkosten bespaard! De moeite waard dus.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep