Autoreviews  |  Alfa Romeo 147 1.9 JTD 120pk Distinctive (2006)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst232.500 km
Eerste review-invoer20-02-2007
Laatst gewijzigd30-11-2010
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster half
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
 
Vorige autoAlfa Romeo 156 1.9 JTD
(Gemiddelde lezerswaardering 75%)

ERVARINGEN (148.000 km)

Na een paar jaar vol tevredenheid in een 156 te hebben rondgereden vond mijn werkgever het tijd voor een auto van de zaak. Helaas niet genoeg budget voor een 159 dus dan maar een 147. In plaats van een zwarte met beige interieur heb ik het omgedraaid; een beige carroseriekleur (grigio luce di amalfi) met een zwart Alfatex interieur. Na iets meer dan een jaar sturen kan ik nu wel de voor en tegens op een rijtje zetten.

Het design en de bouwkwaliteit zijn gewoon super. Alles voelt degelijk aan en is vervaardigd van mooie materialen. Het stuurgedrag is super en de stoelen zitten prima (veel beter dan de stoelen uit m’n 156, waar ik maar een Scheel-stoel in heb gezet om toch goed te kunnen zitten). Helaas kan het stuur niet ver genoeg uit worden getrokken. Werkelijk alles zit erop en eraan, voor het geld een regelrechte aanbieding. De 8 klepper multijet motor is heerlijk, klinkt super en is veel krachtiger dan de 105 pk jtd uit m’n 156. De 147 loop 205 km/h op de gps (215 op de teller). Blijkbaar goed ingereden. Toen ik ’m pas had reed ik vrij regelmatig grote afstanden op de Duitse autobahn en dat heeft zich geloond. Blijkt dan wel dat de cruise control niet meer werkt boven de 190 km/h op de teller.

Dan het grootste minpunt; hij maakt een pokkeherrie op de autosnelweg. Je hoort ontzettend veel afrolgeluid. De geluidsisolatie is gewoon veel minder dan bij de 156. Je went er wel aan, maar rustgevend is het absoluut niet.

Dan nog even het verbruik; gemiddeld ruim 1 op 17. Is dus prima voor elkaar.

Als Alfa de geluidsisolatie beter voor elkaar had dan was de auto een dikke tien waard.

Update 5 oktober 2007
Tsja, eigenlijk helemaal niet bijzonders te melden. Is nog steeds een bijzonder prettig rijdende auto. Snel en ook nog eens goed zuinig.

En dan ook nog super betrouwbaar, gewoon geen problemen en geen rammeltjes. Zo kan ie nog wel tien jaar mee!

Update 22 oktober 2007
Was ik nog vergeten. De standaard radio geeft helaas een belabberd geluid. Ik had begin dit jaar al eens de radio verwijderd en er een oude blaupunkt ingedrukt, wat bleek, meteen een prima geluid. Zelfs met de standaard boxen! Ik heb deze zomer dus maar een goede JVC radio gekocht met een pasfrontje en voilà, eindelijk fatsoenlijk geluid, wat een verademing... Volgens de folder van JVC schijnt er ook een adapter te bestaan voor de 147 waarmee je de audiobediening op het stuurwiel weer kunt gebruiken, echter heb ik deze nog niet kunnen vinden.

Update 15 maart 2008
Twee weken geleden nieuwe zomerbanden laten monteren. Marangoni Verso’s... was nou niet direct mijn keuze, maar ik moet zeggen dat ze me tot nog toe niet tegenvallen. Ze zijn stiller dan de Good Year’s die er af fabriek op zaten en ook het stuurgedrag is prima. Verder eigenlijk geen bijzonderheden.

Ondanks dat er al meer dan een ton op de teller staat heb ik nog steeds het gevoel in een nieuwe auto te rijden. Hij voelt aan alsof ie niet stuk kan. In Autovisie stond laatst een stukje over de Alfa Romeo fabriek en dat de kwaliteit van de wagen zeer wisselde. Blijkbaar heb ik een heel goed exemplaar. Ben er nog steeds erg tevreden over.

Totaal gemiddeld verbruik ligt nu iets boven de 1 op 17. Dat is dan inclusief vakanties e.d. waardoor het verbruik negatief wordt beïnvloed i.v.m. hogere snelheden. Normaal ligt het verbruik eigenlijk altijd rond de 1 op 18.

Update 25 april 2008
Deze week is de distributieriem vervangen. Verder nog een grote beurt gehad en een lampje van het derde remlicht vervangen. Dat was alles, verder niets te melden.

Update 16 november 2008
Ik heb het laatse half jaar de snelheid flink opgevoerd wat heeft geresulteerd in een hoger verbruik. Ik zit nu op ca. 1 op 16 i.p.v. de 1 op 17 à 18 die ik eerst reed. Verder doet ie \'t perfect. Gewoon geen problemen, geen rammeltjes, echt helemaal niets. Mijn 147 moet nog tot 2010 mee, maar dat lijkt geen enkel probleem. Hij ziet er zowel van buiten alsook van binnen nog als nieuw uit. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik best zuinig op m\'n auto ben, maar toch, het zegt zeker iets over de kwaliteit van de auto. Een echte aanrader!

PROBLEMEN (148.000 km)

Richtingaanwijzerhandle kwam af en toe niet terug in de neutrale stand na inhalen op de autosnelweg. Een beetje kruipolie bij de laatste beurt deed wonderen!

Verder helemaal niets, geen elektrische problemen, geen rammeltjes, gewoon niets.

Update 15 maart 2008
Het blijft eentonig; op een kapot dimlicht rechts voor na zijn er werkelijk totaal geen problemen, zelfs geen rammeltjes.

bij 120.000 km komt de eerste grote service eraan, althans dan moet de distributieriem worden vervangen. We wachten af.

190.000 km

Heb m'n 147 vandaag exact 4 jaar. Heb het laatste jaar iets minder kilometers gereden dus ben net pas de 190d gepasseerd. Moet zeggen dat ik nog nooit zo'n betrouwbare auto heb gehad. Is werkelijk ongelooflijk hoe weinig ik met deze auto heb.

Bij de gewone beurten is het alleen olie, filters en banden. Verder helemaal niets. Zelfs de ruitenwissers doen 't nog steeds prima! Vorige week moest ie voor de APK en jawel, er was een achterwiellager kapot, het zij hem vergeven!

Ik ben nog steeds vol tevreden met deze 147. Die 120 pk zijn echt ruim voldoende. Tussen accelleratie is super en hij loopt 207 km/h op de GPS (dik 215 op de teller). Da's ruim 10 km/h harder dan in de folder. Verbruik is eigenlijk altijd rond de 6 l/100 km en daar moet ik bij zeggen dat ik nogal stevig doorrij. Als je je netjes aan de snelheid houdt daalt 't verbruik makkelijk naar 5,5 l/100 km.

Na 4 jaar en bijna 2 ton ervaring met deze auto kan ik melden dat het enige grote nadeel de "herrie" in het interrieur is. De motor is mooi stil, maar je hoort gewoon erg veel afrol geluid en daar is helaas niets aan te doen. Verder geen klachten, nog steeds geen rammeltjes en het interrieur ziet er nog steeds als nieuw uit.

Deze 147 geeft het gevoel dat ie zeker dezelfde afstand nogmaals kan doen zonder problemen. Compliment aan Alfa!

still going strong! (232.500 km)

Er zit al weer een jaarjte op met de 147. Ruim 2 ton nu en nog steeds enthousiast. Echt problemen zijn er nog steeds niet, wel groot onderhoud gehad. De gehele voorwielophanging is pas vervangen, de draagarmen, fusees en stabilisatorstang. Gevolg is nu dat ie weer een stukje strakker stuurt.

Verder is op dit moment de thermostaat kapot, de motor komt niet verder dan zo'n 80 graden. Maar ja, weet dat 't saai wordt maar dat waren dan ook weer de enige negatieve ervaringen.

Hij loopt nog steeds 199 op de GPS, bijna 210 op de teller en het verbruik schommelt rond de 5,8 liter op de 100 km. Helemaal prima. Ook kwalitatief heeft ie nog geen steekje laten vallen, geen kraakjes o.i.d. Al met al is het de afgelopen 5 jaar een superbetrouwbare auto geweest die aanvoelt dat ie nog wel een paar jaartjes mee kan.

Denk dat dit het op één na laatste verslag wordt omdat ik binnenkort een andere auto kan uitzoeken, wat dat wordt weet ik nog niet, we gaan het zien!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Andere autoreviews van dezelfde auteur

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep