Autoreviews  |  Citroen Xsara Picasso 1.6i (2001)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
Km-stand bij aanschaf140.000 km
Km-stand laatst370.000 km
Eerste review-invoer19-04-2006
Laatst gewijzigd23-02-2011
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
 
Vorige autoMitsubishi Space Star 1.8 GDI GLX
(Gemiddelde lezerswaardering 83%)

ERVARINGEN (270.000 km)

Nadat ik mijn vorige auto (170.000 KM probleemloos) goed kon verkopen bewust op zoek gegaan naar een auto op LPG en ruim genoeg om ook onze drie kinderen te vervoeren.
Gekeken naar de automerken welke relatief veel met een LPG-installatie worden uitgerust. Zodoende kwam ik bij deze Citroen Picasso uit. Afwerking en motorvermogen niet helemaal gelijk aan mijn vorige auto maar wel ruimer.
Moet zeggen dat ik de Picasso steeds meer waardeer. Heerlijke stoelen, stille motor, en genoeg ruimte voor ons gezin. Ieder heeft zijn eigen stoel en zit als een ’vorst’. De eenvoudige 1.6i motor is niet echt sterk maar doet (nogmaals) zijn werk in alle rust en voor mij voldoende. Het rijden op LPG (onderbouw AG) verloopt probleemloos. Opvallend hoe stabiel het verbruik doorgaans is. Ongeveer 1 op 10.5 / 1 op 11. Start (op benzine) prima om vervolgens na korte tijd op LPG over te schakelen.
Regulier onderhoud (bewust) bij de Citroen dealer laten uitvoeren. Geen bijzonderheden. Werd keurig uitgevoerd en betaalbaar. Wel voorgenomen om bij evt problemen met de LPG-installatie gelijk naar een inbouwstation te gaan en niet naar de dealer. Ben van plan om deze auto nog een tijdje te houden. Hopelijk zelfs nog een aantal jaren. Je moet toch altijd iets te verlangen (Mitsubishi Grandis LPG) hebben?

=========================================================
DD 15/11/06
Buiten twee nieuwe voorbanden geen bijzonderhden. Inmiddels 194.000 KM op de teller.

DD 08/01/07
Vandaag 200.000 KM op de teller. Geen bijzonderheden.

DD 07/05/07
Vandaag 210.000 KM op de teller.
Op LPG rijden was niet meer mogelijk.
Schakelde niet meer van benzine naar LPG.
Naar LPG / Airco specialist Auto Centrum Arkel (www.aca-lpg.nl / T 0183-562344) gegaan. Bleek een slang lek. Kosten a EURO 35,= Na een nieuwe slang te hebben aangebracht was het probleem verholpen. Gelijk (kosteloos) werd een zgn LPG-systeemtest uitgevoerd. Bleek dat de gehele instal. in prima conditie is.
Desondanks voor EURO 84,= (ex-btw incl. vulling en 1 liter extra) een zgn Flashlube installatie laten plaatsen. Zorgt druppelsgewijs voor bescherming van de motor (kleppen enz) Dit om mogelijke vervangening ’kop’ te voorkomen.
Verder geen bijzonderheden. Over vijf weken voor de APK-keuring wegbrengen.

DD 04/06/07
Vandaag 215.000 KM op de teller.
APK en grote beurt.
Geen bijzonderheden.

DD 07/04/08
247.000 KM op de teller.
Geen bijzonderheden. Eind mei voor de APK en de (jaarlijkse) grote beurt.

DD 02/05/2008
Probleem: Bij warme motor inhouden. Geen verschil tussen het rijden op benzine of LPG. ANWB TP laten komen. Bleek de drukregelaar kaopt. TP werd dit onderdeel door de heer van de ANWB vervangen. Kreeg later een rekening van EURO 35,= voor dit onderdeel.

DD 28/05/2008
251.000 KM op de teller. Afgelopen jaar geen motorolie moeten bijvullen.
Grote beurt en APK bij de dealer (Citroen) laten uitvoeren.
Geen bijzonderheden. Kreeg wel de opmerking mee dat er een nieuwe koppakking en thermostaathuis zat aan te komen. Kosten van deze operatie zouden ongeveer EURO 600,= bedragen.

DD 01/07/2008
258.000 KM op de teller. Koppakking en thermostaathuis laten vervangen. Had langer door kunnen rijden maar wilde het risico niet nemen.
EURO 620,= icl. kleppen stellen (bij dit type nog nodig).
Een week na deze ’operatie’ geen problemen. Verbruik (LPG) 11.5.

PROBLEMEN (270.000 km)

Zie omschrijving

Verslag (300.000 km)

Ondertussen tikken de KM door.
Heeft mij nog geen 1 keer laten staan. Motor loopt nog als een zonnetje. 1x per jaar groot onderhoud bij de Citroen garage.
Moet 1x per jaar olie verversen. Laat ook elk jaar mijn lPG-filter vervangen. Geen problemen met het rijden op LPG.
Toen pas mijn remlichten het niet meer deden bleek een schakel kapot. Voor EURO 15,- laten vervangen. Uitlaat heb ik pas laten lassen toen hij was afgebroken. Verder 2 nieuwe voorbanden en remschijven (voor). Opvallend is wel dat op de C-balk (onder de deur) blaasjes komen. Zit dus roestvorming onder de lak. Weet dat Franse auto' s vroeger snel last hadden van roest maar blijkbaar is dit probleem nog niet de wereld uit. Gezien het aantal KM blijf ik in de auto rijden omdat ik er niet veel meer voor krijg. Geen straf. Fijne auto en weinig kosten.

APK (302.500 km)

Picasso voor de jaarlijkse APK.
Bleek dat het spruitstuk was gescheurd. Door de hitte van LPG kan dit (eerder) voorkomen. Vervangen is kostbaar en zeker niet beter dan lassen. Spruitstuk is dan ook gelijk gelast. Ziet er weer prima uit. Ook bleek dat de LPG tank onder de auto roest. Volgende keer komt hij niet door de APK omdat roestvorming niet is toegestaan. Kreeg daags erna de tip van de LPG-specialist (Arkel)om op de sloop een andere tank op de kop te tikken welke zij er dan onderzetten. Scheelt veel kosten. Verder geen bijzonderheden.

Roest (302.500 km)

Roestvorming zoals eerder beschreven: Kwam erachter dat de vorige eigenaar schade een keer heeft gereden. Heeft toen zelf schade aan de lak herstelt. Blijkbaar niet goed gedaan. Gevolg is roestvrming. Vandaar.

Verbazing (320.000 km)

Tot mijn verbazing geen problemen. Per dag (woon-werk) totaal
140 km. Voornamelijk op de snelweg. Ben een rustiger rijder als het gaat om optrekken en remmen. Wel mag ik graag doorrijden waarbij ik zorg dat ik niet boven de 140 km/u kom. Kost geen moeite want 160 km/u is de topsnelheid van deze Picasso. Bestuurdersstoel begint wat in te zakken. Mijn LPG-tank (onderbouw) begint wat te roesten wat tot afkeuring bij de APK kan leiden. Zal de tank laten behandelen wat ongeveer EURO 30,= kost. Controleer met regelmaat oliepeil. Hoef maar 1x per jaar olie bij te vullen. Ieder kwartaal vul ik het flesje met smeer- en koelmiddel (LPG). Brandstofverbruik blijft ongeveer 1 op 11.5
Zoals eerder aangegeven is in het verleden mijn uitlaat(bij breuk) en bij de laaste APK mijn spruitstuk gelast. Door de hitte van LPG zal dit sneller gebeuren. Zoveel km verder geen problemen en ben ik veel goedkoper uit dan het plaatsen van nieuwe onderdelen. Is trouwens toch een uitdaging om nu verder geen kosten te maken. Goedkoper dan nu kan ik rijden. Bij 340.000 een nieuwe distr.riem.

LPG (323.540 km)

Twee weken geleden in de nacht schade opgelopen. Op de snelweg grote haas voor de auto. Een klap (kon helaas dit beest niet meer ontwijken)en vooral veel "gerommel" onder auto. Een paar km verder moest ik de vluchtstrook op. Radiator en bumper kapot.
Na reparatie (nieuwe radiator)en bumper (verzekering) ziet alles er weer netjes uit.

Vandaag voor onderhoud naar LPG-specialist Autocentrum Arkel.
Motor schakelde niet meer automatisch van benzine naar lPG.
Alleen bij warme motor lukte het om handmatig over te schakelen.
Wederom vriendelijk maar vooral vakkundig geholpen.
Hoofdafsluiter en druksensor vernieuwd. Probleem opgelost.
Kosten incl. arbeid EURO 178,=

Verder geen problemen met de auto.

357.000 km

Mijn Picasso blijft maar rijden! Buiten een gebroken koppelingskabel wat snel en goedkoop kon worden vervangen geen problemen. Gebruikt geen olie zodat 1x per jaar bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt deze wordt vervangen. Rijden op LPG gaat ook nog steeds prima. Wel vul ik trouw Flashlube (smering + Koeling) bij wat volgens mij het geheim is van al dit (LPG) plezier.
Bestuurdersstoel is wat ingezakt.

370.000 km

Dagelijks 140 km. Afgelopen week door mijn garage "De witte Stee" in Oude-Tonge laten nakijken. Zag wat sporen van lekkende koelvloeistof. Zoals gewend vervangen zij niet gelijk onderdelen maar proberen eerst het probleem op een goedkopere manier op te lossen. Thermostaathuis aangespast. Was voor geen EURO 50,= klaar en het probleem is verholpen. Gelijk even alles nagekeken. Geen bijzonderheden. Zelf na een klein jaar geen olie bijvullen.
Ondertussern wel twee nieuwe voorbanden.
Blijft een fijne auto.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep