Autoreviews  |  Saab 900 Turbo 16 Cabrio (1988)

Uitvoering2-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2002
Km-stand bij aanschaf83.899 km
Km-stand laatst128.700 km
Eerste review-invoer01-07-2002
Laatst gewijzigd29-06-2011
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
 
Vorige autonvt
(Gemiddelde lezerswaardering 85%)

ERVARINGEN

Het meest aansprekend aan de Saab 900 Turbo cabriolet is zijn tijdloze maar toch zeer kenmerkende uiterlijk. Stoer, eigenzinnig, harmonisch en elegant zijn alle van toepassing.

Al rijdend past de auto zich naadloos aan de stemming van de berijder aan. Rustig cruisen, heel gemakkelijk rijdend, vindt hij prima. Worden er prestaties verlangd bij een inhaalmanoevre dan springt de turbo bij en is de auto werkelijk bijzonder snel. Alle 175 pk worden losgelaten. De acceleratie is adrenaline verhogend en werkt buitengewoon verslavend. Zonder nu direct tot ordinaire scheurauto te verworden.

De rij-eigenschappen zijn uitstekend. De auto ligt uitstekend op de weg, helt heel weinig (de tegenwoordig alom aanwezige rotondes rondt hij met groot gemak, veel fijner dan mijn moderne VW Passat),stuurt heel direct waarbij hij heel weinig zelfcentrerend effect heeft bij het uitkomen van de bocht (daar moest ik even aan wennen, maar nu is het geen probleem). Ook bij zeer slecht weer voelt hij vertrouwenwekkend aan, maar omdat de auto geen ABS heeft ben ik dan toch extra voorzichtig.

Verder biedt de auto voldoende plaats aan vier personen (achterin vang je wel veel wind met open dak) en heeft een relatief ruime bagageruimte. De algehele bediening gaat heel gemakkelijk.

Van zaken als cupholders heeft hij nog nooit gehoord, maar er is wel veel aflegruimte in zeer grote portiertassen, een handschoenenkastje en een middenconsole. De cabioletkap laat zich gemakkelijk electrisch bedienen, twee handgrepen losmaken boven de voorruit en hij vouwt zich met een druk op de knop netjes weg (met het nodige geknars en gepiep maar dat schijnt erbij te horen). Het openen van de motorkap in deze oudere Saabs is voor een onbekende iedere keer weer een bijzonder schouwspel. Na ontgrendeling moet er vooraan een palletje worden ingedrukt, waarna de hele motorkap naar voren schuift en uiteindelijk voorover kantelt.

Zijn er nog punten van milde kritiek? Jawel, de instap is smal voor de benen, en het acceleren vanaf stilstand verloopt matig totdat de turbo erbij komt, waarna het alles of niks is qua acceleratie. De contactsleutel zit als vanouds tussen de voorstoelen en kan alleen worden verwijderd met de versnelling in zijn achteruit. Voor de echte Saabofiel waarschijnljk het summum van eigenzinnigheid, ik vind het niet echt handig, net zomin als de schakelaars van de electrische ruitbediening op de vloer tussen de voorstoelen. Verder is het uitzicht met de kap dicht natuurlijk behoorlijk beperkt, maar met de twee buitenspiegels los je dat toch wel op. Alleen fileparkeren vraagt dan extra attentie.

Daarentegen gaat open rijden ook prima als het geen 30 graden is, je zit goed uit de wind, de verwarming is zelfs zonder aanjager geschikt voor de Noordpool, en de electrisch verwarmde stoelen maken het snel behaaglijk.

Al met al is de Saab 900 Turbo cabriolet zelfs na 14 jaar eigenlijk nog steeds een heel moderne auto om te rijden, alleen mist hij ABS en airbags. Hij levert ontzettend veel rijplezier, is beschaafd en hij blijft heel mooi. Een geweldige auto.

UPDATE JUNI 2006
Inmiddels 44.000 km met de auto gereden, en eigenlijk kan ik alleen maar concluderen dat het bovenstaande nog onverminderd van toepassing is. De auto rijdt geweldig, is zeer betrouwbaar, en blijft een genot om in te rijden. Ik heb ook een 9-3 sportsedan 1.8t Vector automaat, modern en comfortabel, maar wanneer ik weer in de nu 18 jaar oude Cabrio stap, met zijn onmiskenbaar eigen geur en gevoel, dan word ik weer een blij man.

Hoogtepunten waren de reis door Zweden en Noorwegen naar de Noordkaap (7.000 km in drie weken zonder een probleem, alleen Turbo emblemen eraf gestolen in Zweden) en een rondreis door Schotland. Dan is cabrio-rijden toch echt geweldig, je ziet en ruikt de natuur veel beter, en hoort de mooie karakteristieke uitlaat pruttel terwijl je prachtige ritten maakt.

Wat opvalt is hoe makkelijk de auto toch meekomt in het dagelijks verkeer, handelbaar en met veel gevoel in besturing en bediening.

De auto wordt jaarlijks getaxeerd voor de verzekering op basis van art.275WvK, dus met vaste waarde. Voorgaande jaren is de waarde vastegesteld op € 13.000, dit jaar is die verhoogd tot € 14.500. De reden, en laat dat een waarschuwing zijn voor aspirant kopers, is dat echt goede 900 classics steeds schaarser worden. Ze zijn een aantal jaar ’in’ geweest, en veel daarvan hebben nu hoge kilometrages en matig onderhoud gehad. Wanneer je dergelijke auto’s weer tip-top in orde wilt brengen is dat een kostbare zaak. Beter is het te zoeken naar een echt goed onderhouden auto.

PROBLEMEN

Geen. De auto verkeerde in perfecte staat, 14 jaar oud met bijna 84.000 verifieerbare kilometers. Voorzien van nieuwe cabrioletkap. Kennelijk altijd binnen gestaan en gebruikt als tweede auto. Verder heeft de dealer (Valster in Heeten) nadat ik met een lijst van kleine puntjes kwam zo’n twee weken na aflevering deze prima verholpen.

UPDATE JUNI 2006
Goed onderhoud kost geld, en goed onderhoud is wel wat deze auto nodig heeft om in echt goede staat te blijven. Ik ben er zelf erg zuinig op, alle beurten worden op tijd uitgevoerd door een Saab specialist. Eerst was dat Valster in Heeten, waar ik in het begin heel tevreden over was, maar na verloop van tijd niet meer (wanneer je niet kunt uitleggen waarom je elf uur aan een grote beurt hebt besteed zonder overleg roept dat vraagtekens op). Gelukkig heb ik weer een goede gevonden: IJdorff in Achterveld.

Het is beter niet naar de officiële dealer te gaan, ze hebben er niet altijd voldoende verstand meer van, en weigeren met goede gebruikte onderdelen te werken wanneer dat net zo goed kan waardoor ze veel duurder zijn.

Om een kostenindicatie te geven: vanaf juni 2002 tot juni 2006 heeft de auto ongeveer € 5.000 aan onderhoud gekost, dus alle beurten en noodzakelijke reparaties, 6 nieuwe banden Michelin Pilot Premacy, APK’s, ombouwen + bijvullen van de airco naar de moderne standaard, poedercoaten van de velgen. Dat is gemiddels ongeveer € 100 per maand, niet weinig maar wel voorspelbaar. Bedenk wel dat de afschrijving in deze vier jaar vrijwel nul is.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep