Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

AutoWeek 11/2017  | 

Zoek eens naar wat extra glans

Dubbeltest: Renault Mégane - Dacia Logan

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 11/2017

Zoek je voor weinig geld een stationwagen zonder opsmuk? Dan hoef je niet lang te zoeken: voor jou is de Dacia Logan MCV gemaakt. Maar wanneer je voor een beperkt budget toch een beetje meer glans wilt, kun je je toevlucht zoeken tot de occasionmarkt. Wij zochten een gebruikte Renault Mégane Estate voor het geld van een nieuwe Dacia.

Hoewel ze bij Dacia de dingen graag zo simpel mogelijk houden, ontkomen de modellen daar evengoed niet aan een facelift. De Logan MCV, die we in deze vorm kennen sinds 2013, is op de helft van zijn levenscyclus en dus worden er wijzigingen doorgevoerd. Tegenwoordig heet hij in goed Roemeens Logan Phase II. Gelukkig is er aan het lijf van de Logan niet te veel veranderd. De wijzigingen blijven beperkt tot verchroomde randjes in het interieur en een nieuw stuurwiel. Aan de buitenkant herken je de vernieuwde Logan aan zijn nieuw koplampen met staande dagrijverlichting. Verder bleef de Logan helemaal de auto die hij altijd al was: met veel ruimte voor weinig geld. Voor wie niet te veel zeurt over raffinement en ergonomie.

In Nederland is de Logan er maar met één motor, de moderne 0,9-liter driecilinder met turbo, die we uit vele andere producten van Renault kennen. In het buitenland zijn ook minder geavanceerde motoren leverbaar, maar door hun hogere CO2-uitstoot zouden ze zich door ons belastingregime uit de markt prijzen. Onze testauto, die ook nog eens in de dikst Lauréate-aankleding is gehuld, is dus het beste wat Dacia te bieden heeft. Eigenlijk is het jammer dat het merk ervoor heeft gekozen van de Logan MCV een normale stationwagon te maken. Toen we pas kennismaakten met Dacia was de Logan MCV nog een semi-bestelauto, waar je desgewenst zeven mensen in kwijt kon. Je kon hem niet alleen zien als alternatief voor een stationwagon, maar ook voor ruimtewagens in de klasse van Kangoo, Berlingo en Doblò. Die eerste MCV is eigenlijk opgevolgd door twee modellen: deze stationwagon en de Lodgy, een zevenzits MPV. De eerste MCV had dus specifieke kwaliteiten die je in het huidige model niet meer kunt vinden.

Verder lezen? Het volledige artikel is beschikbaar voor € 1,49.

Aantal pagina's: 8
Omvang bestand: 2.427 kB
Bestandsnaam: 2017_11_Dubbeltest_Dacia_Renault.pdf



PDF
Alle artikelen worden aangeboden in het formaat PDF. U kunt deze bestanden bekijken met de Adobe Reader. Dit programma is gratis te downloaden door op de Adobe Reader knop hiernaast te klikken.

Lease de Renault Mégane

Lease de Dacia Logan

AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep