APK vragen  |  Gescheurde voorruit

Rubriek: Chassis/carrosserie

Een scheur in de voorruit zit Martijn van der Ven letterlijk dwars. Het is een enkelvoudige scheur die zich volgens de briefschrijver precies in het midden van de ruit bevindt. Doordat de barst doorloopt van boven tot onder lijkt het of de ruit nu uit twee delen bestaat, maar veel hinder heeft de bestuurder er niet van. De vraag is of de keurmeester hier een (afkeur)punt van maakt.

Zo’n grote scheur in de ruit doet veel autobezitters in paniek besluiten om dan maar direct naar een glasgarage te rijden om een nieuwe ruit te laten plaatsen. Bij veel autoverzekeringen is zo’n klusje voor een bepaald eigenrisico – meestal 100 of 150 euro – geklaard. De meesten vinden zo’n beschadigde voorruit niet fraai, of ze hebben er onder het rijden hinder van. Redenen genoeg dus om het zekere voor het onzekere te nemen. Maar als we puur kijken naar welke ruitschade er voor de APK toelaatbaar is, kan Martijn gerust doorrijden met deze scheur. Het is a. een enkelvoudige scheur, dus zonder vertakkingen onderweg. En b. doordat de scheur helemaal van de boven- tot onderrand van de ruit doorloopt is er ook geen kans meer dat deze ruitschade zich nog vóór de keuring uitbreidt in verschillende richtingen. Hoe gek dit ook klinkt, je kunt dus beter een scheur hebben die al is het van links naar rechts over de hele voorruit doorloopt, dan één flinke ster. Die beschadigingen mogen in het directe en indirecte gezichtsveld namelijk maar een bepaalde maximale diameter hebben. Los van dit verhaal vind ik echter wel dat het veilig zicht voor de bestuurder altijd belangrijker is dan de vraag of een auto nu wel of niet met een bepaalde ruitschade door de keuring komt.
 

AutoWeek 51/2014

AutoWeek Cover 51/52
Posterstory: Lexus RC F
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep